
Jak przyspieszyć stronę internetową?
Obecnie czas jest najcenniejszym surowcem, a w szczególności w Internecie, każda sekunda jest na wagę złota. W związku z tym szybkość ładowania strony jest kluczowa. Czy wiesz, że jeśli twoja witryna ładuje się dłużej niż 3 sekundy, to ok. 40% odwiedzających traci nią zainteresowanie i po prostu ją opuszcza? W artykule opiszemy jak obniżyć współczynnik odrzuceń oraz poprawić odbiór strony, co bezpośrednio odnosi się do wyniku konwersji.
Czas ładowania strony www jest to chwila pomiędzy momentem wpisania adresu strony lub skorzystaniu z linku a wczytaniem się strony w całości. Jest on zależny od paru czynników, które w bardzo prosty sposób można regulować.
- Wielkość obrazów
To zdecydowanie podstawowy czynnik, który w pierwszej kolejności poprawia wyniki. Strony przede wszystkim składają się ze zdjęć, dlatego warto zwrócić uwagę na ich optymalizację, mowa tutaj o rozdzielczości, formacie i rozmiarze. Wybrane grafiki najlepiej uprzednio wyedytować, aby zmniejszył się ich rozmiar, a także zapisać w formacie PNG. Musimy pamiętać o użytkownikach mobilnych i dostosować grafikę do mniejszych rozmiarów ekranów. - Minifikacja JavaScript i CSS
Podczas wczytywania strony, pobierane są także skrypty i pliki CSS i JavaScript. Ta minifikacja polega na usunięciu niepotrzebnych białych znaków i komentarzy, skrócenie długich wyrazów przy równoczesnym zachowaniu pełnej funkcjonalności kodu. - Optymalizacja kodu
Nie tylko ludzie preferują proste rozwiązania, z przeglądarkami jest tak samo. Dostosowanie kodu strony poprzez usunięcie niepotrzebnych linijek jest bardzo skuteczne. Warto też zwrócić uwagę na semantykę – brak błędów pozwoli na szybsze “zrozumienie” kodu przez przeglądarkę. - Ograniczenie ilości fontów
Ogólnodostępne pakiety fontów Google są bardzo przydatne i ułatwiają kreację strony – to nie podlega wątpliwości. Pytanie, czy faktycznie wszystkie są używane i potrzebne. Proste “odklikanie” nieużywanych fontów w kreatorze poprawi szybkość ładowania się strony. W GoogleFonts dodatkowo pojawiła się opcja sprawdzenia, jak szybko font będzie się wczytywał. Warto wybierać te, które nie spowodują spowolnienia ładowania się strony.
Dla właściciela strony, prędkość wczytywania strony jest niezmiernie ważna. Polecamy jej cykliczne kontrolowanie, używając prostych i ogólnodostępnych narzędzi.
Google Page Speed Insights
Darmowe narzędzie zaproponowane przez Google, które dokładnie wykrywa ewentualne błędy spowalniające stronę. Dodatkowo raport jest uzupełniony w przydatne komentarze dot. usprawnienia witryny. Jest to procedura niezbędna szczególnie dla firm, którym zależy na odbiorze witryny przez Google. Od listopada 2018 roku, Google korzysta z Lighthouse’a, zautomatyzowanego narzędzia typu open source do poprawy wydajności, jakości i poprawności strony internetowej., Zwraca on uwagę przede wszystkim na urządzenia mobilne, które są używane dużo częściej niż tradycyjne desktopy. Mając tę wiedzę, dane dotyczące urzędzeń mobilnych wyświetlane są w raporcie jako pierwsze. Co więcej, Google PageSpeed udostępnia nam dane rzeczywiste – wszystkie informacje dotyczące ruchów użytkowników na stronie oraz ich częstotliwości wizyt.
Google Mobile Speed Test
Bardziej uboga wersja poprzednika, która skupia się na analizie dostosowania strony do urządzeń mobilnych. Dokładna ocena w systemie zero-jedynkowym uzupełniona jest listą błędów, które powinny zostać jak najszybciej naprawione.
Yahoo’s YSlow
Odpowiednik Google PageSpeed Insights, który wykorzystuje narzędzia oceny i klasyfikacji wydajności bazując na informacjach o składnikach strony. Raport przedstawiony jest w formie wykresów i grafik, co ułatwia jego odbiór.
Web.dev
Program ten również bazuje na Lighthouse jednak zwraca szczególną uwagę na zaleceniach optymalizacji. Niestety nie rozróżnia urządzeń stacjonarnych i przenośnych, jednak dzieli wyniki na grupy dotyczące wydajności, dostępności, najlepszych praktyk i SEO.
GTMetrix
Narzędzie jest bardzo przyjazne internautom – dzięki bezpłatnej rejestracji możliwe jest wykonanie testu z siedmiu różnych lokalizacji, a dodatkowo pozwala wybrać przeglądarkę Chrome lub Firefox.
Charakteryzuje się wyjątkowo przyjaznym interfejsem oraz połączoną bazą wyników Google i YSlow. Kolejny plusem jest darmowy eksport raportu do PDF.
Jako właściciel strony internetowej musisz pamiętać, że nie zważając na to jak bardzo interesujący jest content na niej to jeżeli będzie ona zbyt długo się ładować, odbiorca zmieni swoje nastawienie. Na pewno już znane Ci jest powiedzenie “czas to pieniądz” – w Internecie posiada inny wymiar znaczeniowy. Warto odpowiednio przeanalizować swoją witrynę, aby nie popełniać niepotrzebnych błędów, które mogą odbić się na jej odbiorze.