Konferencje

Jak technologia Progressive Web Application zwiększy sprzedaż online?

Przed branżą e-Commerce ciężki okres, na który trzeba się przygotować. Przedsiębiorcom szczyt sezonu zakupowego – Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki oraz Święta – w tym roku (z uwagi na pandemię) może przynieść znaczne zyski dzięki zakupom online. Szacuje się, że sprzedaż w kanale mobile w 2021 roku osiągnie 72,9% całkowitej sprzedaży e-Commerce.

Czym jest Mobile Gap?

Jest to fenomen, który przekłada się bezpośrednio na brak dokonywania konwersji na urządzeniach mobilnych. Mimo, że użytkownicy spędzają więcej czasu w sklepie na telefonie lub tablecie, to finalizują zamówienie o wiele rzadziej, niż na komputerach. Wpływ na ostateczną decyzję mają: szybkość ładowania strony, prędkością jej działania, responsywność oraz ładowanie się podstron przy słabym łączu internetowym.

“Blisko 70% klientów deklaruje, że czas ładowania strony wpływa na ich chęć zakupu. Dodatkowo aż 53% użytkowników opuszcza stronę, jeżeli ta ładuje się dłużej niż 3 sekundy, a dodatkowe 25% jeśli wydłużymy czas oczekiwania do 4 sekund” – mówi Andrzej Szylar, CEO i współwłaściciel software-house’u Global4Net, jednego z pierwszych, który zaczął wdrażać PWA w Polsce.

Czym jest PWA?

Progressive Web App to rodzaj aplikacji webowej, której używać można jednocześnie jako strony www i aplikacji mobilnej na właściwie każdym urządzeniu. Jest ona napisana w taki sposób, aby wyglądała i zachowywała się jak zwykła strona www. Powstała z wykorzystaniem technologii webowej i jest oparta na językach JavaScript, CSS oraz HTML. Działa w trybie offline, może wysyłać powiadomienia PUSH i korzysta z przeglądarki po stronie użytkownika. Oprócz tego została odpowiednio zoptymalizowana, aby działała maksymalnie kompatybilnie ze wszystkimi urządzeniami przy jednoczesnym zachowaniu szybkości.

PWA a SEO

“Musimy również pamiętać o bardzo ważnym aspekcie – SEO. Dzięki PWA linki strony będą wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania, co przełoży się na więcej odwiedzin naszego sklepu, tak, jak jednemu z naszych klientów z branży RTV i AGD – firmy NEONET” – zwraca uwagę Andrzej Szylar. “PWA wdrożyliśmy w połowie kwietnia. Jaki wpływ miało na odwiedziny witryny klienta widać na poniższym wykresie” – dodaje.

Ponieważ technologia ta powstała z ręki Google’a, spełnia również ich wymagania odnośnie pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. To doskonałe połączenie pomiędzy światem mobilnym i stacjonarnym. Sam Google, opisuje PWA w trzech superlatywach.

  • Niezawodna – Ładuje się błyskawicznie i nigdy nie wyświetla strony z informacją “Brak połączenia z internetem”.
  • Szybka – Reaguje szybko na polecenia użytkownika płynnymi animacjami, bez kiepskiego przewijania (bez tzw. scroll skoków).
  • Angażująca – Daje poczucie aplikacji natywnej na każdym urządzeniu z angażującym User Experience.

Dziewięć korzyści PWA

Prócz korzyści technicznych, które w znaczący sposób poprawią działanie aplikacji oraz ułatwią jej konserwację, PWA ma znaczące korzyści dla użytkowników i właścicieli sklepów:

  1. Szybka i prosta instalacja bez szukania jej w Google Play czy iOS App Store.
  2. Możliwość wysyłania wiadomości PUSH.
  3. Przyśpieszenie ładowania katalogu oraz monitoring zachowań użytkownika w czasie rzeczywistym.
  4. Brak pobierania zawartości na podstronie, która była już odwiedzona.
  5. Inteligentne ładowanie przewiduje i doładowuje zawartość, którą potencjalnie użytkownik odwiedzi w kolejnym kroku.
  6. Możliwość przeglądania oferty offline.
  7. Ładowanie optymalnego contentu w razie słabej jakości połączenia internetowego.
  8. Wczytywanie tylko dedykowanych elementów interfejsu dla konkretnego urządzenia.
  9. Możliwość korzystania z natywnych funkcji urządzenia, z którego korzystamy.

Jak widać, poprawne wdrożenie pozwala nie tylko na zwiększenie swojej widoczności w wyszukiwarkach, ale również na wykorzystanie narzędzi (takich jak choćby wiadomości PUSH) do promocji swoich produktów.

Kto skorzystał na PWA?

Z Progressive Web App skorzystali najwięksi giganci na świecie. Aliexpress, który miesięcznie notuje 666,50 mln odwiedzin, zwiększył wizyty swojej witryny o 104%. Wzrost współczynnika konwersji na popularnym systemie iOS o 82%. Alibaba Group, (której ruch miesięczny wynosi 155,6 mln) zwiększyła konwersję między przeglądarkami o 76%, a jej strony odwiedza 30% więcej użytkowników posiadających Androida. Trivago natomiast zanotowało 97% skok kliknięć w ofertach hotelowych dla użytkowników posiadających aplikację PWA zainstalowanych na swoich urządzeniach.

Aplikacje PWA powoli będą stawać się standardem, takim jak obecnie jest AJAX, który debiutował 13 lat temu. Dla właścicieli sklepów internetowych posiadanie rozwiązania, które da możliwość korzystania z ich witryn za pomocą urządzeń mobilnych, pozwoli im na poszerzenie bazy klientów oraz zwiększenie swoich dochodów dzięki mCommerce. Dlatego o PWA powinni pomyśleć właściciele sklepów nie tylko przy okazji zimowego sezonu zakupowego, ale również by zwiększyć sprzedaż w ciągu całego roku i korzystać z dobrodziejstw PWA na urządzeniach mobilnych oraz komputerach stacjonarnych.

Andrzej Szylar – związany z branżą IT od prawie 12 lat. Współwłaściciel wrocławskiego software-house’u Global4Net, specjalizującego się we wdrożeniach rozwiązań dla eCommerce.

Udostępnij
Zobacz także