Czytniki kodów i wszelkiego rodzaju urządzenia AutoID to bardzo przydatny sprzęt, pozwalający precyzyjnie zarządzać procesami produkcyjnymi, magazynowymi i dystrybucyjnymi. Nikogo nie trzeba przekonywać, że skanery, drukarki etykiet i terminale znacząco podnoszą wydajność i poziom bezpieczeństwa, ale ich konfiguracja i wprowadzenie do wcześniej uformowanego systemu może stanowić spore wyzwanie. W wielu firmach inwestycja w czytniki kodów również bywa odwlekana przez obawy odnośnie ich niezawodności – w przypadku awarii niezbędny jest sprawny serwis, aby zminimalizować przestoje i wynikające z nich straty.
Jak wdrażać i serwisować urządzenia AutoID?
Idealną sytuacją przy inwestycji w czytniki kodów byłoby ich wprowadzanie na pustym magazynie lub hali produkcyjnej, na długo przed tym gdy pojawią się pracownicy i cały interes pójdzie w ruch. W realnym świecie sprzęt AutoID pojawia się zwykle dopiero wtedy, gdy dotychczasowe metody zarządzania stockiem przestają nadążać, a spowolnione procesy powodują opóźnienia w wielu miejscach łańcucha logistycznego. Wdrożenie nowego sprzętu należy wtedy przeprowadzić w sposób płynny, aby zminimalizować wszelkie przestoje operacyjne. Z tego względu powiązanie skanerów i terminali z systemem magazynowym odbywa się często w godzinach nocnych, lub nawet przerwach świątecznych, aby zminimalizować wszelkie niedogodności.
Wdrażając czytniki kodów należy również pamiętać, że nawet najlepiej zaplanowana siatka urządzeń AutoID w pierwszych dniach swojego działania może zderzyć się z nieprzewidzianymi problemami. Profesjonalny serwis powinien czuwać więc nie tylko w dniu wdrożenia – konieczna jest podwyższona czujność jeszcze przez kilkadziesiąt następnych godzin lub dni, gdy pracownicy zaczynają nabierać wprawy i oswajają się z nowymi urządzeniami. Pomimo szczerych chęci, nawet najlepszej jakości szkolenia i wielowymiarowe testy nie są w stanie zapobiec wszystkim problemom, które napotka użytkownik podczas realnej pracy.
Jak długo trwa serwis urządzeń AutoID?
Czytniki kodów i drukarki etykiet to profesjonalne narzędzia, przystosowane do długotrwałej pracy w trudnych warunkach, ale nawet najwyższej klasy sprzęt ulega awariom pod wpływem nadmiernego zużycia, lub błędów użytkownika. Wraz z rozwojem technologii zdalnego dostępu czas reakcji w przypadku awarii został ograniczony do minimum – jeśli usterka nie dotyczy samego urządzenia, ale jego software’u, to serwis zwykle będzie w stanie usunąć ją w czasie kilkunastu minut. Odbywa się to zdalnie za pomocą zabezpieczonych łączy, nie wymagając nawet realnej obecności technika w magazynie, czy też na hali produkcyjnej.
Jeśli jednak urządzenie AutoID zostanie uszkodzone fizycznie (np. poprzez usterkę baterii, wyświetlacza, czy układu elektronicznego), to czas reakcji może wydłużyć się do kilku dni roboczych. Serwis musi w takiej sytuacji dokonać manualnej ingerencji, co czasami wymaga dodatkowo zamówienia odpowiednich części zamiennych. Z tego względu dobrą praktyką jest okresowa konserwacja, dzięki której sprzęt zostanie utrzymany w dobrej kondycji, a ewentualne usterki zostaną unieszkodliwione z wyprzedzeniem.