W jednej chwili siedzisz na kanapie we własnym domu, a w następnej zabijasz smoki lub walczysz z zombie otoczony zewsząd mrożącymi krez w żyłach obrazami i dźwiękami. Co sprawiło, że w ciągu sekund możemy przenieść się do zupełnie innego świata? To wirtualna rzeczywistość, której doświadczanie wspomagają okulary VR. Ale czy VR można wykorzystywać wyłącznie w celach rozrywkowych?
VR stawia na nogi
Nie tylko metaforycznie! Pogoń producentów gier za stworzeniem coraz bardziej uzależniającej i odcinającej od świata rozrywki przyniosła dodatkowe korzyści. Doświadczenia immersyjne zalewające użytkownika bodźcami pomagają oszukać umysł. Jeżeli dodamy do tego wirtualne kończyny, dostaniemy przepis na skuteczne wsparcie w rehabilitacji osób przechodzących rekonwalescencję po poważnych urazach. Wykorzystaniem tej technologii w szpitalach zajmuje się Piotr Łój (Virtual Dream Foundation)osiągając zachęcające rezultaty – Tworzone przeze mnie projekty, takie jak narzędzia do rehabilitacji i motywowania, w których niepełnosprawni widzą swoje działające w pełni kończyny, czy wstają z wózka inwalidzkiego po raz pierwszy w życiu; oparte są właśnie na wynikach badań instytutów neurologicznych – od Brazylii po nasz UJ, z którym współpracuję.
Wyniki instytutu z Sao Paulo ukazują przełomowy projekt w historii medycyny, w którym przy użyciu egzoszkieletów i wirtualnej rzeczywistośći sterowanej BCI (Brain Computer Interface), pacjenci z diagnozozą całkowitego paraliżu; dostawali klasyfikację paraliżu częściowego po 12 miesiącach używania wynalazku.
Czy doczekamy się szerokiego użycia VR w medycynie? Czas pokaże. Na pewno będziemy obserwować poczynania Piotra Łoja i jego Virtual Dream Fundation.
Rewolucja w szkołach?
Podróże w najdalsze zakątki Ziemi bez opuszczania klasy, lekcja historii w antycznym Koloseum lub doświadczenie mniejszej siły grawitacji na powierzchni Księżyca. Możliwość poznania jak zbudowane jest ciało czy skomplikowane maszyny bez inwestowania gigantycznych środków w nietrwałe preparaty. VR otwiera edukacji nowe możliwości stawiając jednocześnie wyzwania. Nauczyciele staną się raczej przewodnikami w poszukiwaniu wiedzy niż dostarczycielami gotowych treści. Będzie to wymagało zmiany w scenariuszach lekcji, innego podejścia do uczniów oraz oczywiście zasobów. Co możemy dostać w zamian? Edukację wspierającą ciekawość i innowacyjność młodych ludzi.
Połączeniem edukacji i medycyny jest trening studentów kierunków lekarskich. Dzięki możliwościom VR mogą wielokrotnie prowadzić skomplikowane procedury medyczne i oswoić się z tym, jak wygląda pole operacyjne, będąc lepiej przygotowanym do pracy z prawdziwymi pacjentami.
Gdzie jeszcze możemy spotkać VR?
Przygotowanie żołnierzy do misji w trudnych warunkach czy postawienie świeżych rekrutów w sytuacji, jaka może wydarzyć się na froncie, bez narażania ich na niebezpieczeństwo? Z pomocą VR jest to możliwe. W dodatku koszty takich operacji są znacznie mniejsze niż przy wysyłaniu żołnierzy do odległych jednostek, a różnorodność symulacji, jakie można przeprowadzić sprawia, że takie rozwiązanie stanowi zachęcającą alternatywę.
Szerokie możliwości symulacji różnorodnych warunków pomagają również sportowcom – bez wchodzenia na boisko mogą ćwiczyć techniki i taktykę. Dodatkowo zyskać mogą widzowie. Transmisje z meczy czy zawodów to dziś nic niezwykłego, a być może w przyszłości producenci wydarzeń sportowych pójdą krok dalej oferując „wirtualne bilety” na odbywające się na żywo imprezy.
Wirtualna rzeczywistość pomaga przywrócić zdrowie nie tylko fizyczne, ale i psychiczne. Dzięki jej możliwościom można wzbogacać terapię osób cierpiących na zespół stresu pourazowego. Zastosowanie znajduje również w terapii lęków i fobii, pozwalając pacjentom zmierzyć się z lękiem w bezpiecznym i w pełni kontrolowanym środowisku.
Czy to koniec zastosowań VR? Oczywiście nie. Poza szerokim i stale powiększającym się wachlarzem aspektów rozrywkowych, które stały się motorem napędowym rozwoju tej technologii, wirtualna rzeczywistość pomaga również artystom, architektom, projektantom oraz ich klientom o mniejszej wyobraźni przestrzennej. Niemniej producenci zajmujący się VR nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa, czekamy zatem na dalszy rozwój tej fascynującej technologii.
Źródła:
https://blog.kurasinski.com/2020/02/piotr-loj-virtual-dream-foundation-vr-leczy-i-daje-nadzieje/
https://xd.adobe.com/ideas/principles/emerging-technology/virtual-reality-will-change-learn-teach/
https://www.fdmgroup.com/5-uses-for-virtual-reality/
https://pl.nowystylgroup.com/pl/wiedza/know-how/15/technologia-vr-dla-biur/