Konferencje
Mobile Trends

Jak wygląda efektywna współpraca dewelopera i UX designera

Na Mobile Trends Conference, Marta Mielcarek podkreśliła istotę klarownej komunikacji oraz zrozumienia struktury projektu jako kluczowych elementów efektywnej współpracy między deweloperami a projektantami. Jej wystąpienie skupiło się na przekazywaniu istotnych lekcji, wskazując główne aspekty usprawniające prace nad projektami aplikacji mobilnych.

W swojej prezentacji, Design Team Leaderka podkreśliła, że kluczowym elementem efektywnej współpracy między deweloperami a projektantami jest zrozumienie struktury projektu i odpowiednie dostarczenie informacji. Przytoczyła własne doświadczenia i lekcje, które nauczyła się pracując nad różnymi projektami. Główne punkty, które warto podkreślić z jej wystąpienia, obejmują:

1. Wprowadzenie developerów do projektu

Marta podkreśliła znaczenie wyjaśnienia developerom struktury projektu i zasad tworzenia. Wspomniała o etapach tworzenia projektu i konieczności przekazywania szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych elementów, takich jak pliki, style, komponenty, czy funkcjonalności.

– Kiedy rozpoczynam współpracę z programistami, zawsze starannie tłumaczę krok po kroku, jak wygląda projekt, co się w nim dzieje i gdzie znajdą potrzebne informacje. To, co może wydawać się oczywiste dla mnie, dla innych może być zupełnie nowe – mówi ekspertka.

2. Struktura projektu

Opisała konkretną strukturę projektu, zwracając uwagę na elementy takie jak plik „juice final” – zawierający pełny design system, style, flow UX/UI oraz finalne zaakceptowane ekrany.

– W Figmie, w strukturze projektu, zdefiniowaliśmy „juice final” jako kluczowy plik dla dewelopera. To tutaj gromadzimy pełen design system. Znajdują się w tu wszystkie style, pełny przepływ UX/UI z dokładnymi opisami oraz ostateczne, pokolorowane ekrany. To właśnie do tego pliku ma dostęp deweloper. Może w nim znaleźć wszystko, co potrzebne, ponieważ jest to spójnie uporządkowane miejsce zawierające wszystkie finalne i zaakceptowane wersje ekranów – podkreśliła Marta, dodając że przekazanie deweloperom uporządkowanych i spójnych materiałów ułatwia wszystkim pracę.

3. Komunikacja i współdzielenie informacji

Wskazała na konieczność jasnej komunikacji między zespołami oraz na częste konsultacje i wyjaśnianie, zwłaszcza jeśli chodzi o różnice między aplikacją a natywnymi komponentami. Zaznaczyła także potrzebę akceptacji screenów przez zespół deweloperski i klienta, co ułatwiało dostosowanie się do oczekiwań.

– Dzięki temu podejściu deweloper wie, że wszystkie etapy dotyczące przepływu zostały już zakończone, zatwierdzone przez klienta i są gotowe do implementacji. To daje nam zielone światło do rozpoczęcia procesu programowania. Jednakże, dla nas nadal istnieje pewne ryzyko, ponieważ nadal pracujemy nad tym aspektem, co oznacza, że mogą pojawić się pewne zmiany. Jest to symbolizowane przez białą kropkę, która może nie być widoczna, ale wskazuje na dalszą pracę nad projektem. Mamy kilka pokazanych przykładów przepływów, ale jest jeszcze wiele innych do zrobienia. Nadanie priorytetów i statusów jest niesamowicie istotne, ponieważ pozwala uniknąć dezorientacji wśród różnych elementów projektu. Dlatego szczególnie skupiamy się na komunikacji – mówi Mielcarek.

4. Ustawianie zasad i wykorzystanie narzędzi

Ekspertka podkreśliła rolę narzędzi, takich jak auto layout czy eksport styli, które usprawniają proces współpracy między zespołami. Zalecała również wykorzystanie narzędzi ułatwiających automatyzację procesów oraz zapewnienie spójności w nazewnictwie i strukturze projektu.

5. Budowanie komponentów i zrozumienie pracy drugiej strony

Marta zachęcała do tworzenia i nazewnictwa komponentów w sposób zrozumiały dla obu stron, co ułatwiało zrozumienie struktury aplikacji. Podkreśliła także korzyści z wykorzystania natywnych komponentów, jeśli spełniają one założenia projektowe.

– Potem mamy guidelines, czyli wszystkie style podpinamy. To jest obowiązkowe w każdym projekcie. Mały, duży projekt. Nieważne. Zawsze musi być porządek. Komponenty. Dla nas jest też bardzo istotne, że wszystkie komponenty opisujemy i pokazujemy wszystkie możliwe stany i typy właśnie w sekcji Components. I po to jest to, żeby też ten developer widział jakie ma wszystkie możliwości, bo ciężko to pokazać na flow danego ekranu – podkreśla Design Lead w intent.

Konkluzje

Marta Mielcarek podkreśla konieczność klarownej komunikacji, zrozumienia struktury projektu oraz wspólnego wykorzystywania narzędzi w celu usprawnienia pracy zespołu. Kluczowe punkty to wprowadzenie deweloperów do projektu, klarowna struktura projektu, częsta komunikacja, ustawienie zasad oraz budowanie komponentów w sposób zrozumiały dla obu stron. Te elementy są kluczowe dla skutecznej współpracy i efektywnego osiągnięcia celów projektowych.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także