Równie istotne, co stworzenie strony internetowej przyjaznej urządzeniom mobilnym, jest jej zoptymalizowanie. Aby użytkownik mógł ją bez trudu odnaleźć podczas wyszukiwania, musi ona spełnić zasady użyteczności określone przez Google.
Dlaczego optymalizacja mobilnych witryn jest tak ważna?
Urządzenia mobilne stały się nieodłącznym elementem naszej rzeczywistości. Dawno przestały już służyć jedynie do pracy. Obecnie przy użyciu smartfona oraz tabletu robimy zakupy, oglądamy filmy, czytamy magazyny i książki i wyszukujemy przydatne nam informacje oraz oferty. Z raportu mShopper 2.0, sporządzonego w 2016 roku przez firmę Mobile Institute wynika, że aż 75% Polaków aktywnie korzystających z Internetu ma urządzenia mobilne. Te same badania wskazują na to, że blisko połowa, bo aż 43% osób robiących zakupy via Internet robi to za pośrednictwem swoich smartfonów, a 29% przy użyciu tabletów. Jak zatem widać, dla przedsiębiorców ta grupa niesie ze sobą ogromny potencjał sprzedażowy. Niedostosowanie swojej strony do wymagań urządzeń mobilnych wiąże się zatem wprost ze stratą dużej rzeszy potencjalnych klientów.
Pozycjonowanie stron mobilnych
Procesy pozycjonowania stron desktopowych, czyli pełnowymiarowych serwisów, i pozycjonowania stron rwd w dużej mierze są do siebie podobne i polegają na podejmowaniu tożsamych działań. Różnica polega na tym, że w przypadku stron przeznaczonych do przeglądania na urządzeniach mobilnych istnieje konieczność dostosowania ich pod względem użyteczności do potrzeb smartfonów i tabletów. A te – jak wiadomo – mają zupełnie inne możliwości od przenośnych i stacjonarnych komputerów.
Po czym poznać, że strona jest mobile friendly?
Aby sprawdzić, czy dany serwis internetowy jest użyteczny i komfortowy dla użytkowników smartfonów i tabletów, wystarczy po prostu wpisać jego adres i otworzyć go na danym urządzeniu. Jeśli strona jest dostosowana zarówno pod względem wielkości, jak i rozmiaru czcionki do wymiarów ekranu, to jesteśmy na dobrej drodze. Oprócz tych podstawowych muszą jednak zostać spełnione inne, bardziej złożone warunki. Aby można było nawigować stronę płynnie z poziomu urządzenia mobilnego, pojawiające się na niej przyciski nie mogą być zbyt blisko osadzone. Do najczęstszych błędów występujących na stronach mobilnych można też zaliczyć m.in. wyskakujące okienka, automatyczne odtwarzanie plików video i audio, umieszczanie dodatkowych informacji w formie dużych plików PDF, umieszczanie odnośników do stron, które nie są przystosowane dla urządzeń mobilnych oraz używanie technologii Flash zamiast HTML5.
Test optymalizacji mobilnej Google
Samodzielne sprawdzenie mobilności serwisu czasem nie wystarczy. Człowiek nie jest nierzadko w stanie „wyłapać” wszystkich niuansów i drobiazgów, które wpływają na całokształt użyteczności danej strony. Z pomocą przychodzi tu Google, udostępniając darmowe narzędzie umożliwiające wnikliwe zbadanie witryny pod kątem jej mobilności, jakim jest test optymalizacji mobilnej. Jedyne, co trzeba zrobić, to wpisać w podanym miejscu adres domeny i poczekać na wyniki analizy. Kiedy system „wyłapie” już wszystkie błędy, zostanie wyświetlony raport wyszczególniający wszystkie niedociągnięcia. Uzupełnieniem testu może być skorzystanie z usługi Google Search Console. Właściciel serwisu może dzięki niej uzyskać szczegółowe podsumowanie dotyczące tego, jak dana witryna współpracuje z urządzeniami mobilnymi.
Jeśli interesuje Cię zagadnienie, jakim jest pozycjonowanie stron mobilnych, i szukasz doświadczonych specjalistów, którzy podejmują się tych działań – zwróć się do specjalistów.
Więcej informacji o pozycjonowaniu w wyszukiwarce mobilnej znajdziesz pod adresem https://www.grupa-tense.pl/pozycjonowanie/ oraz https://marketing-portal.pl/ .