Konferencje
Mobile Trends

Kamil Brzeziński – mobilny pilot

To osoba, która w swoim życiu łączy kilka pasji i każdej z nich poświęca sporo uwagi. Jest pilotem samolotowym oraz specjalistą w zakresie technologii mobilnych. Na swoim blogu metroblog.pl zamieszcza testy nowych smartfonów, recenzje aplikacji, a nawet zajmuje się marketingiem w tej branży. Obecnie pracuje dla Agory SA. Jak wykorzystać chmurę internetową? Jakie trendy w technologiach mobilnych można zauważyć w Polsce? Zobaczcie co ma do powiedzenia w tych kwestiach Kamil Brzeziński.

Agnieszka Gawron: Na jakie trendy w mobile na świecie zwraca Pan uwagę i które mógłby Pan ocenić jako użyteczne i przydatne?

Kamil Brzeziński: Wiele osób pokłada cały czas nadzieje w kodach QR. Ja już dawno po przeprowadzeniu kilku kampanii z ich użyciem przestałem w nie wierzyć. Trend, który jest istotny z mojego punktu widzenia, to coraz większa ekspansja smartfonów na rynku. Dzięki temu więcej osób ma dostęp do szybkiego internetu i usług mobilnych, które jeszcze kilka lat temu nie miały szansy na rozwój. Telefon już od dawna nie służy do rozmawiania i wysyłania SMSów, ale coraz częściej do dzielenia się zdjęciami czy robieniem zakupów. Zwracam szczególną uwagę na usługi, które są proste w obsłudze i nie wymagają instalacji skomplikowanych aplikacji. Jestem zwolennikiem prostych rozwiązań, które zaspokajają konkretne potrzeby, a nie „aplikacji kombajnów”, w których znajdziemy wiele funkcji, ale te które potrzebujemy są zawsze gdzieś ukryte.

A.G: Jakie trendy w rozwoju mobile w Polsce są dla Pana kluczowe? Jak Pan postrzega tę branżę w perspektywie najbliższych kilku lat?

K.B: Polska rozwija się tak samo jak cała globalna, mobilna wioska. Jesteśmy co prawda trochę do tyłu w penetracji smartfonów, ale za to świetnym rynkiem dla takich marek jak: Nokia Lumia. Bardzo pozytywnie patrzę na rozwój szybkiego internetu 4G w tym LTE, jako technologii, która umożliwi nam nie tylko szybkie pobieranie i wysyłanie zdjęć, ale przede wszystkim dostęp do filmów z telefonów i naszych tabletów. W ciągu kilku najbliższych lat będziemy coraz bardziej oddalać się od przechowywania danych na domowym dysku i będziemy przemieszczać się w kierunku tzw. rozwiązań w chmurze , czyli powierzaniu naszych danych firmom w sieci.

A.G: Czego można się spodziewać po końcowej wersji iOS dla iPhona? Jakie są Pana oczekiwania?

K.B: Myślę, że rozwój iOS szybko się nie skończy. Wraz z nowym systemem iOS 7, Apple po raz kolejny zaskakuje nas zmieniając w bardzo drastyczny sposób interfejs użytkownika i sposób korzystania z systemu. Jestem zdecydowanym fanem Windows Phone i prostoty z jaką Microsoft podszedł do budowy interfejsu systemu. To właśnie tutaj upatruje przyszłości mobilnych systemów operacyjnych.

System systemowi nierówny…

A.G: Jak ocenia Pan smartfony z oprogramowaniem Firefox OS? Jakie są zalety i wady tego systemu?

K.B: Dla mnie Firefox to ogromne rozczarowanie. Można zrobić system oparty wyłącznie na aplikacjach HTML5, ale jak on działa? System działa szybko, jest wygodny, ale niestety zawiera sporo błędów. Telefony jakościowo też pozostawiają wiele do życzenia. Nie sprzedają się też tak, jak spodziewali się tego producenci. Mimo, że urządzenia są tanie, to nie znajdują uznania wśród użytkowników.

A.G: Kilka słów o Windows Phone. Jak skomentuje Pan opinie dotyczące złej jakości aplikacji działających w ramach tego systemu? Czy zgadza się Pan z poglądem Microsoftu w tym temacie?

K.B: W każdym sklepie zdarza się sporo fatalnych aplikacji, ale ciężko mówić o całym ekosystemie jako słabej jakości. Na razie najgorsze aplikacje, jakie spotkałem w dużej ilości powstały na BlackBerry 10. Na tym systemie zawiodłem się najbardziej. Od początku istnienia Windows Phone wierzyłem, że im się uda i jak na razie jest coraz lepiej. Microsoft na samym początku popełnił kilka błędów, w tym konkursy dla programistów polegające na ilości aplikacji, a nie ich jakości. Sytuacja jednak szybko wróciła do normy.

A.G: Które gadżety związane z mobilem według Pana zasługują na uwagę i dlaczego?

K.B: Bardzo ciekawym trendem są wszelkiego typu urządzenia podłączone do telefonu m.in. opaski, okulary np. Google Glass itp. Tego typu gadżety są nie tylko ciekawe, ale przede wszystkim praktyczne.

Co jest trendy?

A.G: Jakie tematy powinny zostać poruszone podczas najbliższej edycji Mobile Trend Conference?

K.B: Myślę, że powinno poświęcić się sporo czasu na rozwiązania dla klientów. Ciekawe aplikacje szczególnie młodych i niezależnych programistów, które mają okazje na sukces. Dobrze byłoby gdyby kilka z tzw. start-upów mogło opowiedzieć jak od pomysłu zrodził się mobilny produkt. Jakie mieli koncepcje, a na czym finalnie skończyli. Takie prezentacje są bardzo inspirujące dla innych.

A.G: Pracował Pan m.in. w T-Mobile, GG Network oraz Grupie Allegro. Czy może Pan z perspektywy swoich doświadczeń zawodowych powiedzieć, jak wygląda wdrażanie nowych trendów w Polsce? Co jest najtrudniejszym zadaniem w tej branży?

K.B: Edukacja rynku, przede wszystkim klientów, ale często też marketerów czy nawet operatorów – to największe wyzwania, jakie zawsze stały naprzeciw wdrażaniu innowacyjnych i ciekawych usług mobilnych.

Kamil Brzeziński

Szef zespołu mobilnego w Agora S.A. Pracował w takich firmach jak T-Mobile (sprzedaż i marketing), Motorola (testy), Alcatel-Lucent (dokumentacja), GG Network (programista aplikacji mobilnych i szef zespołu) oraz ostatnio w Grupie Allegro, gdzie odpowiadał za rozwój serwisów i aplikacji mobilnych. Od kilku lat prowadzi też własną działalność (szkolenia, kampanie marketingowe i tworzenie aplikacji mobilnych). Dzięki zdobytemu doświadczeniu zna praktycznie wszystkie platformy mobilne, ich interfejs użytkownika i przede wszystkim zalety oraz wady. Uwielbia testować sprzęt, a jeszcze bardziej aplikacje.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także