Konferencje
Mobile Trends

Każda gwiazdka w ocenie aplikacji jest na wagę złota – wynika z badania startupu Apptentive

W jednym z fragmentów ostatniego artykułu, wspomniałem jak ważne dla aplikacji mobilnych są ich oceny i rankingi w różnego typu appstorach. Z własnych doświadczeń wiemy przecież, że mając do wyboru dwie albo trzy apki spełniające takie samo zadanie (dzisiaj to właściwie standard), decyzji dokonujemy na podstawie ilości gwiazdek, jakie reszta społeczności przyznała aplikacjom. Dzisiaj natomiast prezentujemy już potwierdzone dane statystyczne, z których wynika jasno, że ratingi mają ogromy wpływ na nasze wybory.
Badanie na temat ratingów przeprowadził startup Apptentive, zajmujący się wspieraniem deweloperów aplikacji w ich relacjach z użytkownikami. Firma zapytała po prostu 350 posiadaczy smartfonów w USA o oceny aplikacji, które byliby w stanie zaakceptować, by w ogóle rozważyć ściągnięcie apki .

Gwiazdki w ocenie nadają aplikacji blasku

Ściągnięcie aplikacji z tylko jedną gwiazdką rozważyłoby około 11% badanych. Sytuacja niewiele zmieniała się przy dwóch gwiazdkach (wzrost do około 13%). Bardzo wyraźnie na respondentów wpływała trzecia gwiazdka, powodując wielokrotny wzrost do około 52%. Dwukrotną poprawę tego wyniku obserwowano natomiast przy ocenie 4 gwiazdek (około 96%). Różnica pomiędzy wpływem na użytkownika 4 i 5 gwiazdek była z tego powodu niewielka. Pobranie aplikacji z maksymalną oceną (5/5) rozważyliby wszyscy badani.
ile gwiazdek 1
Widać więc wyraźnie, że największy wpływ na użytkownika dają oceny skrajnie złe lub skrajnie dobre. 3 gwiazdki, powodowały co prawda spory wzrost zainteresowania, jednak dopiero 4 – 5 oznaczały prawdopodobne pobranie aplikacji.
Około 60% ankietowanych stwierdziło, że „zwykle lub zawsze sprawdza ocenę aplikacji przed jej pobraniem”.

Im więcej gwiazdek, tym większa konwersja

Ilość gwiazdek ma równie duże znaczenie jeśli chodzi o konwersję w appstore (kliknięcia reklam zachęcających do ściągnięcia Twojej aplikacji, które przełożyły się na jej pobranie). Przejście z oceny 2/5 do 3/5 owocowało wzrostem konwersji o aż… 340%! Bardziej spektakularne była tylko różnica między konwersją aplikacji z 1 gwiazdką i 5 gwiazdkami – 740%!

A co z tymi „nieocenionymi”?

W badaniu Apptentive nie uwzględniono niestety aplikacji jeszcze nieocenionych lub posiadających zbyt małą liczbę ocen, by można było wyliczyć z niej reprezentatywną średnią. W końcu jakaś grupa ludzi musi jako pierwsza ocenić aplikacje, dopiero co udostępnioną w appstorze. Można podejrzewać jednak, że użytkownik stojący przed wyborem ściągnięcia niepewnej i nieocenionej jeszcze aplikacji oraz rekomendowanej oceną użytkowników – wybierze tą drugą.
Według danych zaprezentowanych w 2014 roku przez analityka Apple – Scotta Logica – około 60% apek w appstore nie zostało ocenionych. Wśród pozostałych 40%, które otrzymały noty od użytkowników, dominowały oceny od 3-4,5. Dosyć rzadko zdarzały się noty pięciogwiazdkowe, jednak i tak częściej niż naprawdę słabe jedno lub dwugwiazdkowe.
 
Źródło:
www.marketingland.com

Udostępnij
Zobacz także