W ramach cyklu „3 pytania do prelegenta” prezentujemy kolejny, krótki wywiad. Tym razem na nasze pytania odpowiedzi udzielił Bartosz Witoń, który jako Product Owner w Allegro Group odpowiada za rozwój aplikacji mobilnych Allegro, Aukro.ua, Molotok.ru. Podczas Mobile Trends Conference opowie nam o rynku m-commerce w Polsce.
Grzegorz Kozubowski: Jaka jest przyszłość dla rynku aplikacji mobilnych w Polsce?
Bartosz Witoń: Z punktu widzenia aplikacji m-commerce, każdy kolejny rok w Polsce będzie wyglądał coraz bardziej mobilnie, a procentowe udziały przychodu pozyskiwanego z mobile’a przez firmy będą dwucyfrowe :). Przedsiębiorcy coraz częściej będą lokować swoje pieniądze w rozwój mobilności.
Powoli rozpocznie się przysłowiowa „walka o użytkownika” i odczuwalny wzrost konkurencji w aplikacjach i stronach lekkich. Przekonywanie użytkowników, aby przesiedli się na mobile będzie coraz prostsze, a to za sprawą zwiększającej się świadomości.
Dla twórców aplikacji i firm oznacza to koniec robienia aplikacji i stron lekkich „po to aby były” i skupienie się na tym aby produkty te dawały użytkownikom prawdziwą korzyść z bycia mobilnym. Mobilność daje jednym i drugim masę możliwości, ale na razie wykorzystujemy tylko promil tego co możemy. Jeżeli ma dojść do mobilnej rewolucji a nie ewolucji to wszyscy (firmy i użytkownicy) muszą podążać w stronę innowacyjności a nie „tradycyjności”. Polscy programiści są jednymi z najlepszych na świecie, a polski rynek jest coraz bardziej mobilno-chłonny więc wierzę w to, że się uda 🙂
Myślę, że w 2014 roku doczekamy się w końcu posprzątania w sklepach mobilnych (tzn. pozbycia się bezwartościowych aplikacji, które nic nie wnoszą i utrudniają start potencjalnym super aplikacjom).
Który system Twoim zdaniem jest najlepszy: Android, iOS czy może Windows Phone? Dlaczego?
Każdy z tych systemów ma swoje wady, zalety i „to coś” co sprawia że właśnie z tego, a nie innego systemu korzystamy. Ja jestem fanem każdego z nich – zawsze mam przy sobie po jednym telefonie z każdym systemem (takie zboczenie zawodowe :)). Oczywiście obecnie rynek zdominowany jest przez Androida i nadal cieszącego się dużym uznaniem Apple’a, a Windows Phone dopiero pokazuje swoje możliwości. Ta sytuacja może się jednak w każdej chwili się zmienić. 3 systemy na rynku dają nam (użytkownikom) wolność wyboru w znalezieniu odpowiedniego systemu dla siebie co z kolei sprawia, że każdy z nich (w walce o użytkownika) będzie udoskonalany. Przez ostatnie 3 lata każdy z tych systemów wniósł coś „nowego” do świata mobilności co wyznaczyło kierunki dla pozostałych. Potrzebujemy wszystkich z nich aby mobilność nie zatraciła za szybko swojej „innowacyjności”.
Twoja prelekcja podczas Mobile Trends Conference nosi tytuł „Rewolucja w m-commerce, czyli jak Kowalski kupuje mobilnie.” Mógłbyś powiedzieć klika słów odnośnie jej treści?
Na konferencji przedstawię jak wygląda rynek m-commerce z pięcioletniej perspektywy praktycznej, czyli produktów mobilnych Allegro. Niedługo przywitamy naszego 3 milionowego użytkownika aplikacji mobilnej, więc myślę że mamy wiele ciekawych rzeczy do pokazania. Będzie dużo informacji, których dotąd nie publikowaliśmy, więc każdy znajdzie coś dla siebie 🙂
Bartosz Witoń
Z rynkiem mobilnym związany jest już blisko 5 lat. Jako Product Owner w Allegro Group odpowiada za rozwój aplikacji mobilnych Allegro, Aukro.ua, Molotok.ru. Wdrożył aplikacje na wszystkie najważniejsze platformy: iOS, Android oraz Windows Phone. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, specjalność elektroniczny biznes. Interesuje się zagadnieniami związanymi z użytecznością i rozwojem aplikacji mobilnych.