Smartfon to dla wielu z nas urządzenie, które stało się ważniejsze od komputera, o czym świadczy, chociażby to, że coraz częściej dokonujemy zakupów właśnie przy użyciu telefonów. Jest to bardzo ważna informacja dla branży e-commerce, która powinna się przygotować na zmiany, które właśnie się dzieją.
M-commerce: co to takiego?
M-commerce to nic innego jak handel elektroniczny odbywający się na urządzeniach mobilnych. Tego rodzaju sprzedaż nie jest oczywiście niczym nowym, nowością jest natomiast to, że generuje coraz większą konwersję. Jeszcze niedawno udział urządzeń mobilnych w handlu internetowym był wysoki pod kątem ruchu, jednak jeżeli chodzi o samą sprzedaż, to współczynnik konwersji wypadał już o wiele słabiej. Szacuje się, że w zależności od branży średnia konwersji na urządzeniach mobilnych jest trzy lub nawet czterokrotnie gorsza niż na komputerach. W tej kwestii wiele się jednak zmienia, szczególnie podczas pandemii wskaźniki te uległy znacznej poprawie, co spowodowało, że sprzedawcy muszą poważnie potraktować klientów dokonujących zakupów bez użycia komputera.
Z czego wynika rosnąca popularność zakupów mobilnych?
Zalet zakupów dokonywanych przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych jest naprawdę sporo, do najważniejszych z nich zalicza się przede wszystkim wygodę i oszczędność czasu. Używając smartfona, zakupy możemy robić praktycznie z każdego miejsca. Większość z nas dysponuje telefonem z dostępem do internetu, a co za tym idzie, zakupy możemy robić wykorzystując np. czas, który spędzamy czekając w kolejce na wizytę u lekarza, czy jadąc autobusem do pracy. W tym miejscu widać wyraźną przewagę zakupów przy użyciu smartfona w porównaniu z zakupami przy wykorzystaniu laptopa: ten pierwszy mamy praktycznie zawsze przy sobie, jest on aktualnie dla wielu z nas nieodłącznym elementem naszego życia – dlaczego więc nie wykorzystać go do robienia zakupów?
Dobre praktyki dotyczące m-commerce
W tym miejscu trzeba sobie powiedzieć jasno, że podstawą dobrych praktyk m-commerce jest projektowanie strony internetowej zgodnej z zasadami UX. Użyteczność jest tutaj sprawą kluczową, aby można było myśleć o wzroście wskaźników konwersji i rozwijającej się sprzedaży – pamiętać więc należy o wygodnym menu mobilnym, czy też umieszczeniu wyszukiwarki produktów w widocznym miejscu. To jednak nie wszystko – w przypadku m-commerce bardzo ważne jest kompleksowe podejście, co oznacza, że zadbać należy o wiele aspektów m.in. o to, aby użytkownik miał dostęp do wielu różnych form płatności i mógł wybrać taką, która najbardziej mu odpowiada. Kolejna istotna rzecz to prosta ścieżka zakupowa, która nie wymaga podawania zbyt dużej ilości danych, co bardzo często zniechęca potencjalnego klienta.
Chcąc zachęcić użytkowników do zakupów przez smartfona, warto kierować specjalne promocje dla tych z nich, którzy się na to zdecydują. Tak jak powiedziane to zostało wcześniej, z racji tego, że telefon mamy zawsze przy sobie możemy zdecydować się np. na promocję, która trwa wyłącznie przez jedną godzinę – to przywilej dla tych, którzy zdecydują się na natychmiastowy zakup. Jeżeli będą chcieli wrócić do domu i zakupić produkt w okazyjnej cenie przy wykorzystaniu laptopa, może okazać się, że promocja wygasła, co nie miałoby miejsca gdyby zapadła decyzja o natychmiastowym zakupie przez telefon. Jeżeli klientowi uda się „upolować” taką okazję, istnieje spora szansa, że doceni zakupy przy wykorzystaniu smartfona i będzie chciał częściej korzystać z tego rozwiązania.
Podsumowanie
Dla sprzedawców, którzy chcą utrzymać konkurencyjność swoich sklepów internetowych, koniecznością powinny się stać inwestycje zmierzające w kierunku rozwoju kanału mobilnego, tak aby zakupy przy użyciu smartfona czy tabletu były równie proste i przyjemne, jak przy użyciu komputera i laptopa. Tego typu działania nie mogą być odkładane na przyszłość: m-commerce to teraźniejszość, dlatego tak ważne jest działanie tu i teraz, tak aby pozyskiwać klientów, zanim zrobi to konkurencja!