Konferencje
Mobile Trends

Messenger Bot dla TechCrunch: przykład jeszcze bardziej inteligentnego i pomocnego chat bota?

 

TechCruch, jedna ze stron poświęconych newsom na temat nowych technologii, połączyła siły z firmą ChatFuel zajmującą się tworzeniem prostych chatbotów oraz z firmą BitText stosującą technologię NLP (Natural Language Processing). Wdrożenie wspomnianego NLP ma za zadanie sprawić, aby “konwersacja” z botem była jak najbardziej naturalna, a co za tym idzie, aby klient czy czytelnik otrzymał informacje, których naprawdę potrzebuje i poszukuje. Postanowiłam więc sprawdzić, jak działa ten ChatBot i trochę się nim pobawić. Wnioski możecie znaleźć poniżej.
Nie ukrywam, że moje pierwsze wrażenie nie było zbyt pozytywne. Kolejny niby inteligentny bot w aplikacji Messenger. Schematyczny proces: zapytanie, szybka odpowiedź, propozycje treści. Nic specjalnego. Ale jak to po kolei wyglądało?

Powitanie i… to by było na tyle

Na początku zostałam powitana i poinformowana, że “asystent” TechCrunch będzie mi wysyłał raz dziennie porcję świeżych newsów na temat technologii. Następnie mogłam albo zrezygnować z dalszych kroków, albo wybrać opcję “What else?”. Po wyborze drugiej możliwości zostały mi wyświetlone główne kategorie artykułów jak i panel do zarządzania subskrypcjami. Tak jak widać poniżej w formie tzw. “slider’a”.

Do Menu można również wejść wpisując w pasku konwersacji słowo “Menu”. Podobnie jest z wyszukiwaniem ostatnich artykułów, wystarczy wpisać “latest” lub “latest news” i pojawią nam się najnowsze teksty ze strony. Opcja ze skrótowymi komendami bez pomocy asystenta jest bardzo fajna, jednak to samo możemy osiągnąć wchodząc na stronę internetową czy to mobilną, czy w wersji na komputer (wchodząc na stronę wyświetlają się nam najnowsze wiadomości). Bardziej zainteresowało mnie to, czy bot poradzi sobie z konkretną tematyką artykułów, poza tym, że potrafi wyszukać i wysłać najnowsze (ale ogólno-tematyczne) treści ze strony. Czy się udało?

Konkretne wyszukiwania… konkretne odpowiedzi!

Przy konkretnych zapytaniach (na przykład: “mobile latest news” lub “startup latest news”) bot radzi sobie całkiem nieźle. To miłe zaskoczenie po niezbyt efektownym początku. Bot faktycznie wyszukuje najnowsze artykuły w interesującej nas dziedzinie. To pomocne, gdy chcemy szybko znaleźć jakieś informacje (poprzez stronę internetową również udałoby się to zrobić, ale pewnie dużo wolniej). Jednak na pewno strona jest bardziej przejrzysta i daje większy ogląd. Wszystko ma swoje dobre i złe strony. W każdym razie plus za poradzenie sobie z precyzyjnym wyszukiwaniem informacji. Botem można się też pobawić, próbując z nim rozmawiać jak z realną osobą. Fajne jest to, że wpisując proste komendy jak “Hi”, “How are you feeling” dostajemy całkiem sensowne odpowiedzi. Jednak „asystent” jest profesjonalny, zbyt długa zabawa nie wchodzi w grę, bo po zadaniu pytania “Are you hungry?” dostałam zwrotną wiadomość: “That’s flattering, but I’m not a real person. I’m a chatbot powered by Chatfuel. I live on the Internet”. Całkiem mądry ten bot!

Złożone zdania to nie problem

Użycie słowa “and” pomiędzy, na przykład dwoma różnymi systemami jak iOS i Android, pozwala na wyszukiwanie artykułów wspominających o tych dwóch producentach oprogramowania. Z ciekawości wpisałam również zdanie “TechCrunch bot and Chatfuel”, aby sprawdzić czy bot znajdzie informacje o artykule, który go opisuje. Niestety wyszukiwanie się nie powiodło. Być może to kwestia złego sformułowania, a może bot jest nieczuły na słowo “bot”. W każdym razie wyszukiwanie z łącznikiem działa. Raz lepiej raz gorzej, ale działa.

Rozpoznawanie negacji w zdaniach

Rozumienie zdań z negacją, to również kolejna funkcja smart, która ma ułatwić użytkownikowi wyszukiwanie konkretnych informacji. A bardziej wyłączenie z wyszukiwania pewnych kwestii. Przykładem może być chęć wyszukiwania informacji o firmie Apple ale bez informacji o iPhone’ach. Wtedy zdanie powinno brzmieć mniej więcej tak: “News about Apple but not iPhones”. Co się stało po wpisaniu tego zdania?

Czy to nie sympatyczne? 🙂 Fajny sposób na wzbudzenie w użytkowniku pozytywnych emocji, ale co ważne funkcja faktycznie działa, więc “don’t worry” 🙂

W planach są ciągłe aktualizacje

TechCrunch ciągle bada możliwości wdrożenia nowych udogodnień, aby komunikacja w aplikacji Messenger była coraz lepsza. W planach jest dodanie możliwości wyszukiwania materiałów wideo oraz numeracja konwersacji, co sprawdzić się może w rozmowach grupowych. Możliwe, że bot zostanie przeniesiony do oprogramowania Slack, czyli aplikacji do konwersacji grupowych. Ciągłe ulepszanie i testowanie różnego rodzaju botów sprawia, że są one coraz bardziej przyjazne użytkownikowi.

Ale… czy nie za dużo technologii?

Można się jednak zastanawiać, czy w najbliższym czasie kontakt z firmą nie będzie odbywał się tylko poprzez tę formę komunikacji? Samo testowanie jest ciekawe, jednak świadomość, że kontakt z przedsiębiorcą zastąpi “inteligentne oprogramowanie” dla mnie osobiście jest odrobinę niepokojące. Jednak póki co, całkowite wyeliminowanie konsultantów (na szczęście!) jest niemożliwe. Moim zdaniem maszyna nigdy nie zastąpi człowieka, a boty na ten moment nie są na tyle zaawansowane, aby spełnić wszystkie oczekiwania klienta. Mogą one pomagać w komunikacji, ale to raczej rozwiązanie dla dużych firm. Małe zapewne będą preferowały tradycyjną formę komunikacji. Nie wyobrażam sobie na przykład kontaktu z przedsiębiorcą dostarczającym warzywa czy owoce do restauracji za pomocą bota. Tutaj kontakt osobisty jest kluczowy. Czas pokaże, w którą stronę pójdzie biznes online oraz technologia. Jak wiadomo żadna skrajność nie jest czymś dobrym 🙂 Miejmy nadzieję, że technologia będzie nam służyła, ale nie będzie “zjadała” coraz bardziej realnego świata, który bez technologii (którą lubię!) jest całkiem fajnym miejscem 🙂
Źródło:
https://techcrunch.com/2018/03/07/techcrunchs-messenger-bot-gets-smarter-and-more-conversational/

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także