Rynek mobile commerce, czyli w skrócie m-commerce ciągle rozkwita. W USA liczba mobilnych konsumentów wynosi już 80 milionów. W Polsce m-commerce nie jest jeszcze tak rozwinięty jak na Zachodzie, ale to zjawisko istnieje i ciągle się rozwija – odsyłamy do raportu „Mobile commerce w Polsce”. Na blogu Demac Media pojawiła się interesująca infografika przedstawiająca fakty dotyczące zarówno amerykańskiego, jak i globalnego rynku m-commerce – my przekazujemy Wam najistotniejsze i najciekawsze spośród tych informacji.
99% światowej ludności to abonenci
Pod koniec bieżącego roku światowa populacja ma wynosić 7.6 miliardów ludzi. Jak podaje Demac Media, aż 7.5 miliarda będzie abonentami mobilnymi – to niemal 99% ludności! Trudno w to uwierzyć, jednak takie informacje podaje infografika. Liczba mobilnych urządzeń w użyciu znacznie przerośnie liczbę abonentów i wynosić będzie 10 miliardów.
Rynek reklamy mobilnej ciągle rośnie
Popularność rynku m-commerce oraz m-marketingu ciągle wzrasta. Obecnie w reklamy mobilne klikają 1202 osoby na minutę. Kwoty inwestowane w reklamę mobilną ulegają zmianie – jeszcze w 2012 w reklamę mobilną inwestowano jedynie 2,4%, podczas gdy w reklamę cyfrową 22,5%. W 2014 liczby te wynoszą odpowiednio 26,8% oraz 6,2%. Według prognoz, za dwa lata w rynek reklamy mobilnej inwestować będziemy już 11%, podczas gdy w reklamę cyfrową – 29,2%. Te liczy mówią same za siebie.
Aplikacje kontra strony mobilne
Dla wielu firm strony internetowe bądź mobilne stanowią ciągle popularniejsze rozwiązanie od aplikacji, jednak wkrótce to może się zmienić. Jak się okazuje, aż 89% zakupów mobilnych dokonywanych jest z poziomu aplikacji, a nie stron. Tylko 11% konsumentów dokonuje zakupów na stronach mobilnych.
Kluczowe pierwsze wrażenie
Doświadczenie użytkownika podczas korzystania z aplikacji jest kluczowe. Aż 52% konsumentów raczej nie skorzysta ponownie z oferty danego sklepu, jeśli choć raz spotka go niemiła niespodzianka dotycząca użytkowania aplikacji. Niestety, aż 84% użytkowników ma negatywne doświadczenia z m-commerce. 40% użytkowników po takim doświadczeniu skorzysta z oferty konkurencji. Ogromny wpływ na konwersję ma wydajność strony – powolny czas ładowania powoduje, iż 97% odwiedzających porzuca daną stronę. Średni czas ładowania wynosi 7 sekund. Jeśli ten czas zostanie wydłużony do 10 sekund, stronę opuści aż 37% odwiedzających.
Smartfony kontra tablety
W USA stosunek posiadaczy smartfonów do posiadaczy tabletów wynosi 60% do 40%. Mimo tego, niemal dwa razy więcej czasu użytkownicy poświęcają na dokonywanie zakupów za pomocą tabletów, niżeli smartfonów. Do roku 2017 ilość pieniędzy, jaką wydajemy za pośrednictwem smartfonów podwoi się, a w kwestii tabletów – wzrośnie aż czterokrotnie. W kategorii m-commerce tablety więc zdecydowanie wygrywają – wskaźnik konwersji jest u nich o 600% wyższy niż w przypadku smartfonów oraz 60% wyższy niż w przypadku komputerów. Wartość zamówień dokonywanych na tabletach jest przeciętnie o 17% wyższa od zamówień na smartfonie.
M-commerce będzie stanowić 1/3 całego e-commerce
Według prognoz rynek m-commerce w 2017 roku ma stanowić aż 31% całego marketingu internetowego – w roku 2013 wynosił on 14%. Jego wartość wyniesie wtedy 109 miliardów dolarów.
Obecnie ponad połowa użytkowników w wieku 25-54 lata stawia zakupy na drugim miejscu w kwestii internetowych aktywności. Znajdują się one zaraz za korzystaniem z mediów społecznościowych. Smartfony coraz częściej towarzyszą nam w zakupach, nie tylko online. Aż 8 na 10 osób w 2012 roku używało telefonu podczas zakupów w stacjonarnym sklepie. Używamy ich przede wszystkim do sprawdzenia recenzji produktów, porównania cen czy znalezienia pobliskiego sklepu stacjonarnego.
13 razy więcej danych mobilnych oraz moda na wearables
Liczba danych przesyłanych mobilnie pomiędzy rokiem 2013 a 2018 wzrośnie aż trzynastokrotnie. Wzrośnie nie tylko liczba przesyłanych danych, ale także sprzedaż smartfonów, tabletów i – przede wszystkim – wearables. Szacuje się, iż do roku 2018 sprzedanych zostanie ponad 30 miliardów urządzeń wearables, a wśród nich prym wieść będą smartzegarki.
Nie tylko sklepy
Warto również pamiętać, że e-commerce to nie tylko handlowcy i sklepy. Ponad 80% ubezpieczycieli planuje wdrożyć systemy mobilne w celu usprawnienia obsługi klienta i sprzedaży. Drugą branżą, która rozkwita w m-commerce, jest bankowość. Ponad połowa, bo aż 6 na 10 klientów banków zmienia bank ze względu na jakość obsługi mobilnej. Szacuje się, że do roku 2017 aż 100 milionów użytkowników będzie korzystało z bankowości mobilnej.
Jakie rozwiązania wybrać, stawiając pierwsze kroki w m-commerce?
Najpopularniejsze rozwiązanie stanowi strona dostosowana do urządzeń mobilnych – z tej opcji korzysta 42% firm. Na drugim miejscu znajduje się aplikacja mobilna z wynikiem 34%. Następne formy to nieco odmienne formy mobile commerce i zaliczyć je można raczej do mobile marketingu. Są to reklamy mobilne oraz kupony z wykorzystaniem QR-kodów, z których korzysta 30% firm. Następnie opcja udostępniania – 24% oraz marketing bazujący na geolokalizacji -16%. Najlepszym rozwiązaniem jest trafnie wybrnąć z dylematu aplikacja czy strona mobilna, a następnie wesprzeć aplikację bądź stronę innymi działaniami m-commerce.
Źródło:
http://www.demacmedia.com/infographic/infographic-tapping-mobile-commerce-2014/