
Mobile jest cały czas niedoceniany – to błąd. – Iwo Szapar
Dziś prezentujemy Państwu rozmowę z Iwo Szaparem – General Managerem Shopgate Polska. Podczas Mobile Trends Conference 2014 wygłosi on prelekcję dotyczącą m-commerce zatytułowaną „Czy w 2014 roku, grozi nam… Mobilna Rewolucja w zakupach?”
Grzegorz Kozubowski: Jakie największe wyzwania stoją przed branżą mobilną w 2014 roku?
Iwo Szapar: Polską branżę mobile w 2014 r. czeka przede wszystkim udowodnienie, że wreszcie nadszedł jej czas. Przełamanie tej bariery pozwoli automatycznie zwiększyć nakłady i budżety inwestowane w mobile. Przełom w percepcji rynku mobilnego stanie się jednocześnie najlepszym kołem zamachowym dla jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju. Mobile jest cały czas niedoceniany – to błąd. Dużo się o tym mówi, ale mało kto robi to na serio. Nie chce używać już bardzo, bardzo wyeksploatowanego sformułowania „rok mobile”, ale rzeczywiście ten moment właśnie nadszedł.
Po stronie konsumentów (a wg. badań na polskim rynku może być już ponad 15 mln. smartfonów i tabletów) jest dużo większa gotowość na wejście w sferę mobilną, niż po stronie firm i dostawców, którzy często tego nie wiedząc tracą pieniądze każdego dnia. To jest obecnie największy problem całej branży mobilnej, a zarazem i wyzwanie z którym trzeba się zmierzyć.
Z jednej strony nie należy zapominać o edukacji i mobilnej ewangelizacji, pokazując odbiorcy docelowemu jakie korzyści może osiągnąć ułatwiając sobie codziennie życie dzięki mobile np. dokonując zakupów przez telefon, stojąc w kolejce u lekarza, zamiast stać w kolejnej w sklepie stacjonarnym. W tym miejscu warto pamiętać jednak, że cały czas spora część użytkowników smartfonów w Polsce nie wykorzystuje pełni ich możliwości i korzysta z nich jak ze zwykłych telefonów – to jest ogromne pole do popisu dla naszej branży w zakresie edukacji.
Z drugiej strony już świadomi konsumenci, którzy są potencjalnymi mobilnymi klientami dla firm nie mogą być traktowani po macoszemu, natrafiając na notoryczny brak mobile tam gdzie go potrzebują. Już sam fakt, iż 61% badanych ma lepszą opinię o firmie jeśli ta jest jest “poprawnie zmobilizowana”, powinno dać decydentom do myślenia.
Reasumując: Polsko, zmobilizuj się 🙂
Jaka jest Twoja ulubiona aplikacja i dlaczego?
Hm… Ciężkie pytanie. To będzie miało związek z moim intensywnym szkoleniem języka niemieckiego, które jest wspierane przez aplikację z fiszkami Flashcards Delux. Genialne narzędzie do nauki, które pozwala zagospodarować każde wolne 5 minut – gdziekolwiek jestem. Lektor po lekcji wysyła do aplikacji listę wyrażeń, a aplikacja zamienia je automatycznie w fiszki z tłumaczeniami. Szybkie, proste i wygodne. Nauka słówek nie była jeszcze nigdy tak przyjemna i skuteczna. Polecam wszystkim!
Na koniec prosiłbym Cię jeszcze o zaprezentowanie tematyki Twojego wystąpienia, które będzie miało miejsce podczas Mobile Trends Conference 2014.
W trakcie swojej prezentacji przedstawię stan polskiego m-commerce na podstawie analizy przeprowadzonej z ponad 100 sklepami Shopgate w Polsce. Wiele się mówi o zakupach mobilnych w naszym kraju, jednak jest mało konkretów. My przez ostatnie 6 miesięcy od kiedy weszliśmy do Polski zobaczyliśmy jak dynamicznie zmienia się nasz rynek i jakie prawidłowości można zobaczyć. Chcemy się podzielić naszą wiedzą i porozmawiać na temat rozwoju m-commerce, bo jest o czym.
Iwo Szapar
Jako General Manager Shopgate Polska od roku wraz z zespołem mobilizuje Polskę, tworząc strony mobilne i aplikacje dedykowane dla sklepów internetowych. Niemiecki startup Shopgate to światowy lider jeżeli chodzi o wykorzystanie technologii SaaS w mobile commerce. Do działań na polskim rynku zaprosił takich partnerów jak PayPal, PayU, MasterCard, SOTE czy Wellcommerce. W Polsce do ponad 5 tysięcy klientów Shopgate dołączyły już takie firmy jak jak Almi Décor, 5.10.15 czy Local Heroes. Wcześniej współtworzył ponpon.pl, pierwszy serwis social commerce w Polsce, który pozwolił mu się rozwinąć i nabrać doświadczenia w branży handlu elektronicznego. Prywatnie wyznawca Apple, pasjonat piłki nożnej oraz wielbiciel skandynawskich kryminałów Henninga Mankella.