Konferencje

Mobilne płatności cieszą się coraz większym zaufaniem – raport MasterCard oraz kilka rad, jak zadbać o bezpieczeństwo danych

Jak wiadomo, rynek płatności mobilnych rozwija się coraz prężniej. Podczas niedawnego Mobile World Congress 2015 w Barcelonie przedstawiono kolejne platformy służące do dokonywania m-płatności. Wiele osób jednak wciąż ma obawy co do bezpieczeństwa tego typu transakcji. Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez MasterCard, poczucie bezpieczeństwa wśród użytkowników m-płatności stale i znacząco wzrasta. Równocześnie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę podczas dbałości o bezpieczeństwo transakcji mobilnych.
Płatności mobilnych można dokonywać przede wszystkim za pośrednictwem technologii zbliżeniowej NFC. Samsung wprowadził jednak ulepszenie pod postacią obsługi technologii MST, czyli Magnetic Secure Transmission, znanej m.in. ze zwykłych kart płatniczych. W związku z tym teraz już niemal każdy smartfon może posłużyć jako mobilny portfel. Stale rośnie liczba platform i aplikacji do dokonywania płatności mobilnych. Według szacunków, wartość rynku m-płatności na świecie do roku 2017 osiągnie wartość aż 1 tryliona dolarów. Według Forrester płatności mobilne dokonywane w USA do roku 2019 osiągną sumę 142 miliardów dolarów – obecnie ich suma szacowana jest na 50 miliardów, wobec czego na przestrzeni najbliższych 4 lat ma dojść blisko do potrojenia tej sumy.
Tak duży wzrost popularności mobilnych płatności oczywiście niesie ze sobą wątpliwości co do bezpieczeństwa naszych pieniędzy. Poniższe wskazówki dotyczące bezpieczeństwa dotyczą zarówno działu m-commerce, jak i e-commerce. Warto zwrócić na nie uwagę, przystępując do dokonywania mobilnych płatności:

  • Oryginalna aplikacja banku – podczas instalacji aplikacji bankowych zawsze przechodzimy przez etap weryfikacji, wiążący aplikację bezpośrednio z danym kontem bankowym. Warto wczytać się w szczegóły dotyczące oficjalnej aplikacji banku – hakerzy czuwają i powstaje coraz więcej bliźniaczych aplikacji czy też sugerujących instalację „dodatku” do bankowej aplikacji mobilnej, np. jako antywirusa. Warto zadbać o wysoki poziom trudności hasła dostępu do aplikacji mobilnej oraz pamiętać o zdalnej dezaktywacji aplikacji (odłączeniu jej od naszego konta bankowego) w przypadku utraty telefonu.
  • Zmiana hasła – sprawa pozornie błaha, dotycząca nie tylko kont bankowych, ale i wszystkich ważnych kont internetowych. Problem skradzionych haseł dotyczy ok. 40% internautów. Warto nie tylko często zmieniać hasła bankowe, ale i ustawiać wystarczająco trudne pytania pomocnicze do kont. Na wiele z typowych pytań, takich jak imię pierwszego psa czy nazwisko panieńskie matki, hackerzy mogą znaleźć odpowiedzi chociażby na Facebooku czy w wyszukiwarce Google.
  • Autoryzacja transakcji – uważanym za jeden z najbezpieczniejszych sposobów weryfikacji dokonywanych transakcji, jest autoryzacja za pośrednictwem hasła przysyłanego drogą SMS. Jeśli transakcje potwierdzane są za pośrednictwem dwóch kanałów – komputera i telefonu – hackerzy mają podwójną zaporę do pokonania. Dlatego tak ważne jest nie instalowanie aplikacji z niewiadomego źródła lub też tych podszywających się pod szyld banku. Dzięki weryfikacji transakcji za pomocą hasła SMS, zabezpieczamy konto na kilka sposobów: hasło jest jednorazowe, wysyłane osobnym kanałem komunikacyjnym, niż ten, za pośrednictwem którego dokonujemy zapłaty (internet a sieć telefonii komórkowej). Powiązanie konta bankowego z numerem telefonu ma również ten atut, iż numer telefonu jest bardzo trudny i kosztowny do podrobienia.
  • Dobre UX – Ze strony twórców aplikacji, warto zadbać przede wszystkim o łatwy i szybki proces dokonywania zakupów czy samej płatności, czyli po prostu o dobre user experience (UX). Długi i żmudny proces wpisywania czy akceptacji danych może zniechęcić użytkowników i spowodować opuszczenie przez nich aplikacji, bez dokonywania opłaty czy zakupu.

Zaufanie do mobilnych płatności rośnie

MasterCard wraz z Prime Research przygotowało analizę opinii dotyczących mobilnych płatności, jakie pojawiały się w kanałach social media.  Według MasterCard miniony rok 2014 był przełomowy w kategorii mobilnych płatności, a zainteresowanie użytkowników tą formą transakcji, a co za tym idzie – wzrost zaufania – osiągnęły zupełnie nowy poziom. W ciągu dwóch lat liczba wypowiedzi na temat płatności mobilnych wzrosła wielokrotnie – od 85 tysięcy rozmów w roku 2012 do 19.1 milionów w roku 2014. Wzrosła również liczba pozytywnych wypowiedzi – w roku 2012 stanowiły one 70% ogółu, w 2013 – 77%, a w roku 2014 – aż 94%. W ubiegłym roku pozytywne wypowiedzi dotyczyły przede wszystkim innowacyjnych rozwiązań, nagród, lojalności oraz wygody użytkowania mobilnych płatności (91% wypowiedzi na ten temat było pozytywnych).
Coraz pozytywniej rozmawia się również o bezpieczeństwie płatności mobilnych – 91% wypowiedzi na ten temat z roku 2014 było przychylnych. To ogromna zmiana w stosunku do lat ubiegłych – w roku 2012 zaledwie 1/4 użytkowników wypowiadała się pozytywnie na temat bezpieczeństwa m-płatności. Na tej podstawie widać zdecydowany wzrost zaufania użytkowników do m-płatności. W internecie pojawia się coraz mniej zmartwień i wątpliwości dotyczących tego sposobu płatności, za to coraz więcej wyrazów pozytywnego zaskoczenia.
mastercard
Rosnąca popularność płatności mobilnych jak widać idzie w parze z rosnącym zaufaniem do tego typu rozwiązań. Pozytywny feedback zachęca twórców do tworzenia coraz to szerszej gamy aplikacji m-commerce, a polecenia innych użytkowników stanowią najlepszą zachętę dla innych do porzucenia portfela na rzecz smartfonu.
Źródło:
http://thenextweb.com/future-of-communications/2015/03/09/securing-mobile-transactions-how-to-stop-e-commerce-fraud-before-they-happen/
http://www.pymnts.com/news/social-commerce/2015/mastercard-study-consumer-sentiment-on-payments-evolves-from-why-mobile-to-whats-next/
Zdjęcie:
nappelbaum © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Zobacz także