Konferencje
Mobile Trends

Mobilne SEO: Przewodnik krok po kroku

Z roku na rok coraz więcej użytkowników korzysta ze swoich urządzeń mobilnych do przeglądania Internetu. Za ich pośrednictwem wyszukują informacji i robią zakupy. Dlatego też w obecnych czasach tak istotne jest to, aby zadbać o mobilne SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej pod smartfony, tablety i inne urządzenia mobilne. Czym jest mobile SEO? Jakie korzyści daje?

Czym jest mobilne SEO?

Optymalizacja strony internetowej pod urządzenia mobilne ma na celu ułatwić użytkownikom korzystanie z witryny na swoich smartfonach. Działania opierają się między innymi na dostosowaniu contentu, prędkości ładowania strony i wyglądu serwisu w taki sposób, aby poruszanie się po mobilnej wersji strony było komfortowe i intuicyjne. W efekcie prowadzenia takich działań liczba odwiedzin witryny wzrasta, a to z kolei pozytywnie wpływa na jej pozycjonowanie.

Dlaczego mobile SEO jest tak ważne?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Coraz więcej użytkowników korzysta ze swoich urządzeń mobilnych do surfowania po sieci, robienia zakupów, wyszukiwania informacji, czy przeglądania mediów społecznościowych. Co to oznacza dla stron, które będą optymalizowane pod mobile SEO? Otóż podejmując działania z zakresu mobilnego pozycjonowania, możliwe staje się dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów i odbiorców w porównaniu do wersji desktopowych na stronach internetowych. W ten sposób można także pokazać robotom Google, że witryna jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Efektem tego są precyzyjne wyniki wyszukiwania do zapytań internautów korzystający z mobilnej wyszukiwarki.

Odpowiednio przygotowana strona w wersji mobilnej ma pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Użytkownicy, widząc, że serwis ładuje się szybko na smartfonie lub tablecie, jest intuicyjny i działa płynnie, chętniej do niego wracają w celu zrobienia kolejnych zakupów lub sprawdzenia informacji. To wzmacnia pozycję firmy i skutecznie pomaga budować długotrwałe relacje z klientami oraz ich zaufanie. Sklepy internetowe, które dbają o mobile SEO, mają szansę na zwiększenie współczynnika konwersji. Ponadto takie działania pomagają witrynie utrzymać wysoką pozycję w SERPach.

Mobile-First Index – co to jest?

W 2016 roku Google poinformowało świat o tym, że w planach znajduje się wdrożenie Mobile-First Index, czyli mobilnej indeksacji. Był to jasny sygnał o tym, że nadchodzą duże zmiany i że urządzenia mobilne zaczynają zyskiwać na coraz większym znaczeniu. Google zdecydowało się na taki ruch również ze względu na fakt, że witryny na desktopie i mobile różnią się od siebie pod względem contentu i szybkości ładowania. Specjaliści SEO zaczęli więc stopniowo przyzwyczajać się do nowych wytycznych związanych z optymalizacją stron internetowych.

W maju 2019 roku Google poinformowało, że w najbliższym czasie każda strona internetowa pojawiająca się pierwszy raz w indeksie Google będzie miała automatycznie wdrażany Mobile-First Index. Oznacza to, iż mobilna wersja strony www będzie miała status podstawowej. W przypadku jej braku i obecności tylko wersji desktopowej, witryna nadal będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, lecz na niższej pozycji. Od końca marca 2021 roku roboty indeksujące biorą pod uwagę wyłącznie stronę mobilną. Z tego też powodu każdy serwis, który powstaje musi być dostosowany do urządzeń mobilnych. Wprowadzenie Mobile-First Index ma ogromny wpływ na pozycjonowanie stron.

Czym różnią się mobilne wyniki wyszukiwania?

Potencjalni klienci, którzy wyszukują produktów lub informacji w Google robią to w podobny sposób, jak na komputerze. Wpisują zapytanie do okienka wyszukiwarki, a ich oczom ukazuje się lista stron. Co istotne, jako pierwsze pojawiają się linki sponsorowane Google Ads, które zajmują często cały wyświetlacz. Użytkownik, aby zobaczyć wyniki organiczne, musi dodatkowo przewinąć 2-3 razy stronę w dół. Istnieje także duże prawdopodobieństwo, że płatne linki z rozszerzeniami np. pozwalającymi na wykonanie bezpośredniego połączenia, zaangażują użytkowników na tyle, że nie dobrną do organicznych wyników wyszukiwania. Dlatego, aby strona nie straciła potencjału ruchu organicznego, musi być w ścisłej czołówce wyników wyszukiwania.

Strategia SEO dla urządzeń mobilnych

Wiedząc, jak istotne jest w dzisiejszych czasach mobile SEO, niezbędne jest podjęcie działań optymalizacyjnych, które pozwolą wyprzedzić konkurencję w sieci. Istnieje kilka szczególnie ważnych strategii działań, które powinny być bezwzględnie dostosowane indywidualnie do każdej witryny internetowej. Na czym polegają strategie pod mobile SEO?

Strona dostosowana do urządzeń mobilnych

Strona, która odpowiednio wyświetla się na urządzeniach mobilnych to podstawa do podjęcia działań optymalizacyjnych. Są dwa sposoby na to, aby dostosować witrynę do telefonów i tabletów – strona mobilna lub responsywna. Niekiedy stosuje się zamiennie te pojęcia, jednak są między nimi istotne różnice. Każde z tych rozwiązań ma swoje wady i zalety.

Strona mobilna to dodatkowa wersja serwisu, ale ma inny adres URL – zwykle pojawia się literka „m” na początku linka. Mobilna wersja strony często określana jest mianem lżejszej, gdyż jest znacznie uboższa pod względem treści i samej grafiki. Z kolei strona responsywna, w skrócie RWD, dopasowuje się do rozmiaru wyświetlacza urządzenia mobilnego i komputerów stacjonarnych. Wykorzystuje się w niej ten sam kod HTML i adres URL. W porównaniu do strony mobilnej wygląda ona tak samo zarówno na desktopie, jak i na mobile.

Czas ładowania strony

Czas ładowania się strony internetowej odgrywa bardzo istotną rolę w pozycjonowaniu i doświadczeniach użytkowników. Aby był on możliwie jak najkrótszy, warto zadbać o to, aby w serwisie nie było agresywnych reklam, czy też ciężkich grafik. To wpłynie nie tylko na prędkość ładowania się witryny, ale także na komfort korzystania z niej.

Strona przyjazna użytkownikom

Układ strony internetowej pod urządzenia mobilne powinien być tak przygotowany, aby użytkownicy mogli się po niej poruszać intuicyjnie. Bardzo ważne jest to, aby odwiedziny serwisu kończyły się realizacją określonego celu, jak np. finalizacją zakupu lub znalezieniem ważnej informacji.

Wyskakujące okienka

Wyskakujące okienka mogą być świetnym rozwiązaniem, dzięki któremu użytkownik zapisze się do newslettera lub skorzysta z kuponu rabatowego. Mogą jednak okazać się dla niektórych osób irytujące. W szczególności, gdy będą zajmować cały ekran. Przez to użytkownicy nie będą mogli zobaczyć informacji, których szukali na stronie, co poskutkuje jej opuszczeniem. Ponadto mogą one także spowalniać prędkość ładowania witryny.

Content dostosowany do urządzeń mobilnych

Treści nie powinny znacząco różnić się od tych, które znajdują się w wersji desktopowej strony internetowej. Content musi być więc czytelny, uporządkowany. Trzeba zwrócić uwagę na nagłówki, rozmiar czcionek, nasycenie słowami kluczowymi i przyciski CTA – Call To Action.

Oprogramowanie niedostosowane do mobile

Bardzo dobrym przykładem takiego oprogramowania jest Flash. Już w trakcie projektowania strony internetowej, nie blokuje obrazów, Javascript i CSS. Dzięki temu roboty Google będą mogły sprawniej przeanalizować stronę i tym samym ją zaindeksować.

Artykuł przygotowany we współpracy z agencją Smartbuzz.pl.

Udostępnij
Zobacz także