Branża mobilna jak zwykle mogłaby otwierać szampana przy odnotowywanych wzrostach. W takim natężeniu konkurencji prze jednak do przodu. Mobile First! – wiedzą o tym szczególnie marketerzy, którzy jeszcze nigdy wcześniej nie mieli tylu możliwości co dzisiaj. Jakie strategie wybierają eksperci rynku mobile w 2022 roku?
Według raportu „Digital 2022” przeciętnie korzystamy ze swoich urządzeń mobilnych nawet 4h 48 min każdego dnia. Zakładając, że śpimy i pracujemy, kolejno po 8h, to czas spędzony na urządzeniu mobilnym będzie zajmować ponad połowę naszego czasu wolnego. Przyczyn takiego stanu można szukać zarówno w zmianach przyzwyczajeń wywołanych pandemią, jak i w rozwoju funkcjonalności social mediów. Według Statisty, na całym globie z social mediów korzysta dziennie aż 3,78 mld osób, czyli mniej więcej połowa ludzi na Ziemi. Z kolei w raporcie witryny Interaktywnie.com, czytamy, że spędzamy w nich średnio ponad 2 godziny dziennie.
Social media wciąż rządzą!
W Polsce, według Hootsuite, z Facebooka korzysta 89% osób, z Instagrama 61% , a z Twittera 38% osób. TikToka ma 29%, a LinkedIna posiada 25% polskich internautów. Buffer twierdzi, że 73% marketerów uważa promocję w SoMe za skuteczną lub bardzo skuteczną. Obejmuje ona zarówno influencer marketing, jak i reklamy korzystające z narzędzi społecznościowych. Badania Lyfemarketing wykazały, że ponad 70% konsumentów mających pozytywne doświadczenia z marką w social mediach, poleci ją najbliższym. Nic dziwnego, że działania skupiają się wobec tych mediów.
Najwięcej zaangażowania wymaga zyskujący na popularności TikTok. Obok Instagrama i Snapchata, jest to idealna platforma do promocji skierowanych do Generacji Z. Dane te potwierdza raport Reach a Blogger. Starszych odbiorców znajdziemy na LinkedInie, a na Facebooku dotrzemy do seniorów. – W 2021 roku Facebook zyskał na popularności jako kanał influencerów. To właśnie tam połowa marek realizowała kampanie influencer marketingowe. Obecnie nie ma tam już wielu rokujących SUPERgwiazd, ale Facebook nadal jest popularny, szczególnie wśród starszych odbiorców – mówi Robert Sosnowski z RaB.
Artur Jabłoński, podkreśla znaczenie problemów algorytmicznych oraz strategicznych w SM, z którymi zgłaszają się firmy – Co mam zrobić, żeby odpalić kampanię na facebooku, żeby moją aplikację ściągało więcej osób? Szybko okazuje się, że problem, który diagnozują […] nie wynika z faktu, że ktoś źle ustawił kreację na facebooku i powinien zmienić cel reklamowy w Google. Ludzie po prostu nie widzą wartości w tej aplikacji, nie znają jej, reklamuje się ją za krótko lub w niewłaściwym kanale – mówi jeden z mówców zbliżającego się Mobile Trends for Experts.
Jak na naszych oczach zmienia się marketing mobilny?
W serwisach społecznościowych rozwija się linkowanie zawierające docelowe produkty. Linki z możliwością zakupu pojawiają się na wszystkich platformach, a influencerzy i marki coraz chętniej z nich korzystają. Handel ma być dzięki temu łatwiejszy. Skraca się ścieżkę zakupową, a dla klientów jest atrakcyjnie, bo szybko i konkretnie.
Coraz więcej wydawców usług online, zwłaszcza sprzedających poprzez aplikacje, skupia się na modelu subskrypcyjnym, który sprawdził się na Spotify, YouTube, Netflix czy usługach Amazona. Wydatki użytkowników na subskrypcje stale rosną. Dziennikarze z portalu subiektywnieofinansach.pl żartowali nawet, że subskrypcje i abonamenty są groźniejsze niż chwilówki. Zagraniczni marketerzy jasno wskazują, że 3 i 7-dniowe wersje próbne najbardziej konwertują w ich strategii cenowej. Ten model jest jednym z najstabilniejszych źródeł dochodu oraz najpewniejszym źródłem danych o kliencie, co ważne z punktu widzenia zmian w ochronie prywatności.
Będzie kładziony coraz większy nacisk na omnichannel, żeby zmniejszyć zależność od konkretnego źródła i zdywersyfikować kanały komunikacji. Jest to mądre posunięcie, zwłaszcza, gdy co chwilę słyszymy o próbie zamknięcia jakiegoś medium społecznościowego. Niektóre firmy podejdą do tego inaczej, jak chociażby marka Outhorn. Postanowiła ona wdrożyć unifikację doświadczeń użytkownika, co stanowi połączenie UX z założeniami omnichannel. – Unified experience to nie tylko dopasowana do grupy docelowej aplikacja mobilna, czy sklep ecommerce, ale też i wszystkie nowinki technologiczne w urządzanych sklepach naziemnych. Zunifikowane doświadczenie, to takie, gdzie klient, niezależnie od kanału zawsze otrzymuje te same wartości od marki, a aplikacja to najważniejszy punkt łączący wiele produktów cyfrowych i stacjonarnych marki – mówi Filip Iwański, prelegent Mobile Trends for Experts.
Marketerzy skupiają się jeszcze na hybrydowym podejściu do zwiększania konwersji, mieszając ze sobą coraz więcej kanałów, jak performance, content i influencerów z nowymi strategiami lojalnościowymi, działaniami brandingowymi oraz nowymi formatami reklam mobilnych. Te mają być mało inwazyjne i satysfakcjonujące dla użytkownika smartfona.
Co słychać w reklamach mobilnych?
Jedną z takich reklam i obiecujących trendów w marketingu mobilnym, jest mobilna reklama natywna. To określenie na sponsorowane treści, nie zakłócające doświadczenia użytkownika, gdzie zamiast pop-up, widzimy reklamy wkomponowane w treść. – Reklama natywna, powinna stać się stałym elementem każdego mediaplanu, niezależnie od tego czy mowa o formatach mobilnych czy desktopowych. Native to najbardziej naturalna forma reklamy, która daje naturalne zainteresowanie treścią jaką przekazujemy naszym konsumentom. W idealnym świecie powinna wyglądać jak znane już boxy w stylu: „czytaj także” – tłumaczy Weronika Gładych z adrino. – W mobile’u native zyskuje jeszcze bardziej, gdyż z racji małego ekranu, boks taki jest bardziej widoczny. Od decyzji klienta zależy już czy chce on z takiego formatu kierować użytkownika do artykułu czy też do strony docelowej, co nie jest takie istotne. Ważne, aby użytkownik znalazł odpowiedź na to czego szuka, klikając w box. Inaczej może czuć się oszukany, co spowoduje jego negatywną postawę względem marki. Jeśli „damy” użytkownikowi to, czego szuka, to wedle statystyk, może przełożyć się to na 2-3 krotnie większą konwersję niż w przypadku zwykłego display’u. Native idealnie nadaje się na teaser głównej kampanii, wzbudzając zainteresowanie lub jako element retargetingu, kiedy to podkreśla wcześniejszą kampanię np. rich mediową czy socialową. – rozwija prelegentka Mobile Trends for Experts.
Nie trzeba chyba dodawać, że najlepiej wyszli Ci marketerzy, którzy wdrożyli automatyzację reklam mobilnych. Marketerzy mobilni mogą teraz łatwo i szybko skalować swoje działania dzięki AI. Automatyzacja reklam mobilnych obniża koszty działań związanych z wydatkami na reklamy oraz koszt ich wyświetlenia. Aplikacje korzystające ze sztucznej inteligencji pozwalają na większe wyniki, bo konkurują w tempie uczenia się i iteracji, ukierunkowanej komunikacji, personalizacji i rekomendacji produktów przy jednoczesnym obniżaniu wydatków na działania reklamowe. Będzie to przydatne zwłaszcza w dobie ograniczonego dostępu do danych z 3rd party cookies, na których oparte są dzisiejsze systemy marketingowe.
Wzrasta także zainteresowanie marketingiem wideo. Filmy przyciągają uwagę odbiorców i bardziej ich angażują. Blair Williams, twórczyni MemberPress mówi, że możemy spodziewać się większej ilości filmów dla urządzeń mobilnych, bo firmy chcą dotrzeć do młodych pokoleń. Video marketing wiąże się także ze streamingiem i budowaniem zaangażowania w czasie rzeczywistym. Jest to dobry sposób na tworzenie interakcji w markach e-commerce oraz beauty, o czym wspomina Kamila Gębik, prelegentka na Mobile Trends for Experts.
Autorka książki “Piękny e-commerce. Jak sprzedawać fashion i beauty” pisze także o zakupach w rozszerzonej rzeczywistości, które pozwalają użytkownikom na doświadczenie sklepowe bez opuszczania domu. To najlepszy sposób, który pomoże klientowi dobrać do siebie część garderoby, co realnie skróci jego czas decyzji i wpłynie na konwersję.
Nowości w aplikacjach mobilnych
Specjaliści prognozują, że firmy będą pozyskiwać klientów przez integrację konwencjonalnych mediów marketingowych, takich jak internet i e-mail, z większym naciskiem na zastosowanie w mobile. Pomoże temu rozwój marketing automation. Automatyzacja marketingu zamienia powtarzalne działania komunikacyjne w proces oparty na scenariuszu, który podnosi jakość doświadczenia klienta. Wzrost znaczenia push notyfikacji i ich integracja z systemem marketing automation to prawdziwy game changer dla firm – Komunikacja push jest wciąż niedocenianą formą komunikacji z użytkownikami. Notyfikacje ułatwiają terminowe dostarczanie informacji za pośrednictwem smartfonów. A ich integracja z innymi kanałami zwiększa ekspozycję marki na klienta. Przekaz w komunikatach, o ile jest wartościowy, sprawi, że użytkownik zostaje dłużej z firmą i jej produktami. Rośnie też zaangażowanie użytkowników aplikacji, co stale udaje nam się potwierdzać w user.com. Temat jest złożony, więc opowiem o tym więcej na konferencji – mówi Mike Korba, COO w user.com, gość podcastu Mobile Trends.
Do znaczących trendów zalicza się jeszcze użycie aplikacji mobilnych do realizacji programów lojalnościowych i zwrotów w sklepach. Tę sytuację marki mogą wykorzystywać planując swoje działania sprzedażowe.
Marki przestają też powoli patrzeć na aplikacje jako własne produkty, a dążą do promowania ich jako osobne marki, z którymi mogą być pośrednio kojarzone. Widać to choćby w działaniach Escoli promujących Meetingę czy Wellms. Zabieg ten ma budować społeczności wokół produktu i lojalność z tym związaną, przez co firma zyskuje dodatkowe ramy brandingowe oraz źródło dochodu.
Są też inne sposoby na budowanie społeczności wokół apki. Jednym z nich jest skupienie się na alternatywnych sklepach i platformach reklamowych do aplikacji. AppStore, Google Play czy użycie Google i social media to ogromna konkurencyjność. W App Gallery od Huawei czy Mac Store od Apple marki będą mogły próbować dotrzeć do nowych społeczności.
John Zhang mówi, że udostępnienie płatności mobilnych ma kluczowe znaczenie dla firm, które próbują zaangażować starszych millenialsów z wolnymi środkami finansowymi. Stąd mobilne portfele i płatności w aplikacjach powinny być coraz częściej spotykane.
Zwraca się także uwagę na grywalizację, która sprawia, że użytkownicy bardziej angażują się w działania marketingowe, a dokonując zakupu czują, że dokonali czegoś pożytecznego lub przyjemnego.
Podsumowanie
Marketerzy aplikacji mają szansę odzyskać równowagę i tworzyć nowe strategie, zamiast skupiać się tylko na danych. Trzeba będzie przy tym przyjrzeć się treściom, które muszą być kreatywne i wartościowe dla użytkowników. Nie warto odwracać się od social mediów, które wykazują nad wyraz wzrostową tendencję. Można przemyśleć wdrożenie wideo oraz komunikację i kanały, jakimi ją dystrybuujemy. Musimy eksperymentować i korzystać z dobrodziejstw nowych technologii, aby się rozwijać. Push, model subskrypcji, sztuczna inteligencja, AR oraz native mobile to trendy, które jak najbardziej można już wdrażać do swojej strategii.
Wielu z specjalistów w tym artykule to eksperci, którzy chcą pomóc Ci w rozwoju swojego biznesu. Spotkasz ich na Mobile Trends for Experts, czyli konferencji poświęconej mobile pod kątem UX, bankingu, marketingu, zarządzania czy handlu.
Poza Arturem Jabłońskim, Michałem Korbą, Kamilą Gębik, Weroniką Gładych i Michałem Korbą. Prelegentami są już: Paweł Cudzich z iteo, Sylwia Kaska i Nikodem Sarna z YOC, Marcin Łaziński z mBanku, Michał Szmigielski z AtomStore, Agnieszka Wojtaszek z InPost, Kamil Brzeziński z Google, Krzysztof Wojewodzic, Kamil Grzejek oraz Ilona Leoniewska z Escola S.A, Artur Kurasiński z kurasinski.com, Bartosz Bilicki ze SmartVerum, Jonasz Gajewski z 4F, Paweł Sołtys z Radio 357, Antonina Grzelak z Mr Receipt, Łukasz Kosman i Mateusz Wojtczak z LeanCode, Katarzyna Tomczyk – Czykier z Credit Agricole, Adam Weber z pomelody oraz Sylwia Zabielska.
Wydarzenie objęte jest akredytacją DIMAQ, więc oprócz ciekawych wystąpień można dodatkowo uzyskać 10 pkt za uczestnictwo – nie warto zwlekać!
Konferencja odbędzie się 25 i 26 października w Warsaw Plaza Hotel w Warszawie!
Sponsorzy: FutureMind, GFT oraz iteo.
Pełny program i więcej informacji znajdziesz na: 2022.mobiletrends.pl