Maciej Czekała, zawodowy specjalista od gier, podczas Mobile Trends for Business opowie o GeemZoom, czyli nowym narzędziu dla deweloperów gier i aplikacji mobilnych. W ramach „3 pytań do prelegenta” opowiada o aplikacjach mobilnych w kontekście biznesowym. Jakie aplikacje są potrzebne, a jakie zbędne? Które mają najlepsze zastosowanie w biznesie? Tego dowiecie się z wywiadu.
Jakie aplikacje mobilne według ciebie mogą wspierać biznes?
Każda aplikacja mobilna musi być praktyczna i musi mieć konkretne zastosowanie. Bez względu na to, czy założeniem informowanie, edukowanie czy rozrywka, aplikacja musi to robić przejrzyście i wyraźnie.
Biznes może być wspierany przez wiele różnych rodzajów aplikacji i zależy to od indywidualnych potrzeb i rodzaju działalności firmy. Jednym z popularniejszych modeli jest rozszerzenie produktu o dostęp do niego z poziomu aplikacji mobilnej. Klient lubi dany produkt i chce mieć do niego dostęp cały czas, dlatego przedsiębiorca, chcąc rozwijać biznes, powinien mu to umożliwić. Mocnym wsparciem dla biznesu są zawsze aplikacje informacyjne, które pomagają dotrzeć do produktu lub pomagają się przekonać, że jest to właśnie to, czego szukamy. W tego typu aplikacjach istotnym jest, aby działały offline. Buduje to bowiem ich zdecydowaną przewagę nad stronami www.
Kto twoim zdaniem powinien posiadać aplikację mobilną, a dla jakich firm jest ona zbędna?
Natłok aplikacji w marketach sprawia, że ludzie z coraz większą uwagą i świadomością decydują, co instalują, a tym bardziej, co zostawiają na telefonie. Jeśli aplikacja nie jest użyteczna, nie ma wartości dodanej dla użytkownika, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostanie przez niego skasowana.
W mojej opinii, biznesy, takie jak restauracje czy małe sklepy, zamiast tworzenia dedykowanej aplikacji, powinny szukać możliwości podpięcia się pod agregatory informacji o danej branży. Jest to dla nich nie tylko bardziej opłacalne, ale także bardziej efektywne rozwiązanie. Większość smakoszy szuka bowiem konkretnego jedzenia, a nie konkretnej restauracji.
Oczywiście nie możemy czynić z tego reguły, ponieważ każdy biznes ma swoją specyfikę, strategię i wymaga indywidualnego podejścia. Sytuacja może wyglądać inaczej, jeśli restauracja/pub/klub organizuje sporo inicjatyw, które sprawiają, że klient może się poczuć wyjątkowy, wybrany, doceniony. Na przykład klub oferuje darmową wejściówkę dla właścicieli aplikacji, pub wysyła informacje, kiedy odbywają się koncerty itp. Nie zapominajmy, że aby aplikacja wzbudziła zainteresowanie i była chętnie używana, potrzebni są stali klienci, którzy będą znali markę i będą mogli liczyć na bonusy od niej.
Kto powinien mieć aplikację mobilną? Firmy i biznesy, które zajmują się audio i wideo zdecydowanie powinny posiadać aplikacje, które dadzą użytkownikom dostęp do tych mediów. Podobnie serwisy informacyjne, które chcą się komunikować z swoimi odbiorcami powinny mieć dedykowane aplikacje, aby budować prestiż i serwować newsy na bieżąco. We wszystkich przypadkach, kluczowa jest możliwość zbierania odpowiednich statystyk, co do użytkowania i wykorzystania aplikacji.
Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends for Business. O czym będzie Twoje wystąpienie?
Podczas prelekcji przedstawię nowe narzędzie dla deweloperów gier i aplikacji mobilnych, jakim jest GeemZoom. Jest to kompleksowy produkt, który ma pomagać i odciążać deweloperów w wielu kwestiach związanych ze sprawami serwerowymi i backendowymi. GeemZoom może być wykorzystany zarówno w grach mobilnych, jak i w aplikacjach. Funkcje jak push notification, zapisywanie danych w chmurze czy tabele wyników oparte o zależności pomiędzy użytkownikami to tylko kilka z wielu możliwości tej usługi. Chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom branży i dawać deweloperom możliwości bez konieczności używania dodatkowych SDK. Już teraz możemy zaczytywać QR kody po stronie serwera. GeemZoom to nie tylko pomoc techniczna, lecz także marketingowa. Wszystkie gry i aplikacje będą zbierane w rankingach i następnie sugerowane użytkownikom w zależności od ich upodobań i preferencji. Idea big data jest tu ważnym aspektem, który można wykorzystać, by lepiej rozumieć i odpowiadać na potrzeby odbiorców.
Maciej Czekała
Absolwent Uniwersytetu Abertay w Wielkiej Brytanii na kierunkach Game Production Management (BA Hons) i Game Development (Masters). W trakcie studiów odbył praktyki w BBC jako producent i projektant interaktywnych aplikacji i gier oraz pracował jako tester gier dla takich film jak TPLD oraz YoYoGames. Na IV roku zaczął pracować dla Cohort Studios gdzie objął stanowisko asystenta producenta i pomagał przy tworzeniu gry The Shoot, która była jedną ze startowych tytułów na PS3 i kontroler Move. W trakcie ostatniego roku studiów zaprojektował, stworzył grafikę oraz zaprogramował swoją pierwszą grę na iOS, która odbiła się sporym echem w lokalnej społeczności i osiągnęła pułap 40 tys. pobrań. Po powrocie do kraju zaczął pracować dla firmy Insys nad grami oraz aplikacjami mobilnymi.