Konferencje

Odnoszę wrażenie, że w Polsce zapominamy trochę o specyfice smartfonu i jego możliwościach – Rafał Staszkiewicz

Dziś prezentujemy Państwu, w ramach cyklu „3 pytania do prelegenta”, rozmowę z Rafałem Staszkiewiczem – Partnerem i Country Managerem w sieci reklamy mobilnej Adello Polska, a także założycielem i CEO agencji mobile marketingowej – Mobilizer.
Grzegorz Kozubowski: Jaka jest Twoim zadaniem najfajniejsza kampania mobile w 2013 na świecie?
Rafał Staszkiewicz: Chciałbym podać przykład ciekawego wykorzystania reklamy mobilnej jako elementu wspierającego inne działania marketingowe, jak np. akcje ambientowe. W maju br. Swisscom realizował bardzo interesujące wydarzenie promujące nowy smartfon Samsung Galaxy S4. Akcja pod nazwą „All eyes on the S4” odbywała się w hali dworca w Zurichu i miała dość niecodzienny przebieg. W hali zamontowano interaktywny kiosk i nagradzano uczestników, którzy potrafili przez 60 minut patrzeć nieprzerwanie w ekran (promowano w ten sposób nowy sensor optyczny Galaxy S4). Wygenerowano bardzo duży buzz w internecie oraz mediach. Tylko w ciągu 10 dni od publikacji filmu na YouTube obejrzało go ponad 3,5 mln osób.
Jak wykorzystano mobile w tej akcji? Celem kampanii mobilnej było dotarcie do podróżujących i zachęcenie ich do udziału w evencie. Kluczowe było więc dotarcie do grupy docelowej osób podróżujących (do i z Zurichu + mieszkańcy Zurichu), geolokalizacja oraz targetowanie czasowe (np. emisja reklam w czasie porannego i popołudniowego ruchu). Smartfon idealnie pasował do tak postawionych założeń. Wykorzystano pełnoekranowy format reklamowy i wyemitowano ponad 0,5 mln reklam w ciągu 1 dnia, w najpopularniejszych szwajcarskich serwisach mobilnych (8,43% CTR na mobilny landing page promujący event). Kampania została zrealizowana przez szwajcarski oddział naszej sieci (Adello).
Ten przykład pokazuje, że mobile może być świetnym kanałem komunikacji, budującym świadomość, zachęcającym do działania, wspierającym inne akcje marketingowe. Odnoszę wrażenie, że skupiamy się w Polsce głównie na wykorzystaniu reklamy mobilnej do generowania klików, leadów czy pobrań, zapominając trochę o specyfice samego smartfonu i jego możliwościach.
Jakie największe wyzwania stoją przed branżą mobilną w 2014 roku?
Myślę, że największym wyzwaniem dla branży mobilnej jest wzrost znaczenia i co za tym idzie, budżetów przeznaczanych na projekty mobilne i komunikację w mobile. Trudno się oprzeć wrażeniu, że obecnie są to projekty wspierające i drugorzędne. Pomimo znaczącego wzrostu wydatków na reklamę mobilną (według badania IAB AdEx 81% w I półroczu 2013r. względem 2012r.), nadal kampanie mobile są zaledwie dodatkiem do komunikacji online lub mają wyłącznie charakter testowy. Chciałbym, żeby inspiracją dla polskich marketerów była decyzja ogłoszona w sierpniu przez Procter & Gamble (największego reklamodawcę na świecie) o przeniesieniu aż 25–35 proc. budżetu reklamowego na działania w internecie (w tym mobile).
Na koniec powiedz jeszcze pokrótce, o czym będzie Twoja prelekcja podczas Mobile Trends Conference 2014?
Podczas mojego wystąpienia na Mobile Trends chciałbym przede wszystkim „rozprawić się” z kilkoma najbardziej powszechnymi mitami dotyczącymi reklamy mobilnej. Pracując nad projektami z zakresu komunikacji w mobile, planując kampanie reklamowe, spotykamy się na co dzień z wieloma takimi mitami. Chciałbym na przykładach i tzw. twardych danych pokazać jak działa reklama mobilna, dlaczego warto inwestować w ten kanał komunikacji oraz jakich można oczekiwać efektów.

Rafał Staszkiewicz

Doświadczony menedżer, przedsiębiorca, ekspert z zakresu budowania strategii, brandingu i komunikacji marketingowej. Partner i Country Manager sieci reklamy mobilnej Adello Polska, założyciel i CEO agencji mobile marketing – Mobilizer, agencji bandingowej – Omnibrand. Ma kilkunastoletnie doświadczenie biznesowe. Pracował jako dyrektor e-biznesu w Infor Biznes (Wydawca Dziennika Gazety Prawnej), gdzie kierował obszarem biznesu online. Wcześniej był m.in. dyrektorem ds. strategii i rozwoju w funduszu VC z grupy Kulczyk Holding oraz wicedyrektorem, szefem doradztwa marketingowego i CRM w jednej z największych polskich firm konsultingowych – DGA. Od wielu lat zawodowo zajmuje się marketingiem, brandingiem i komunikacją marketingową, a zwłaszcza online/mobile. Jest absolwentem studiów magisterskich i doktoranckich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Udostępnij