Konferencje
Mobile Trends

"W ostatnim czasie nie zdarzyło mi się trafić na stronę, którą musiałbym przybliżać czy przewijać na boki, aby odnaleźć interesującą mnie informację" – 3 pytania do Konrada Dzwinela, prelegenta #MTC2016

Konrad Dzwinel to front-end developer w Brainly. Przez lata pracował w wielu różnych startupach, firmach konsultingowych i software house’ach tworząc strony, aplikacje hybrydowe i narzędzia wewnętrzne. W ramach 3 pytań do prelegenta Mobile Trends Conference 2016, opowiada  o tym, na czym zna się najlepiej – stronach i aplikacjach mobilnych. Jak ocenia zmiany, jakie zaszły w nich ostatnim czasie oraz jak prognozuje trendy w ich zakresie? Dowiecie się z wywiadu.
Jak oceniasz zmiany po wprowadzeniu nowego algorytmu Google związanego z pozycjonowaniem stron mobilnych?
Ważnych zmian algorytmu indeksującego Google w zeszłym roku było kilka. Najważniejszą z nich było niewątpliwie podniesienie rangi stronom przyjaznym urządzeniom mobilnym. Zmiana ta, wprowadzona pod koniec kwietnia 2015, objęła mobilne wyniki wyszukiwania jednocześnie we wszystkich wersjach językowych.
Gwałtowny wzrost użytkowników telefonów komórkowych w internecie obserwujemy już od kilku lat. Trend ten jest już dobrze znany i większość serwisów internetowych nie musiała czekać na sygnał od Google’a, aby dostosować swoje treści do mniejszych ekranów. Tym, którzy ze zmianami zwlekali, Google dało mocny powód do dostosowania się do nowych standardów.
Wynik tego zabiegu jest dla mnie widoczny. W ostatnim czasie nie zdarzyło mi się trafić na stronę, którą musiałbym przybliżać czy przewijać na boki, aby odnaleźć interesującą mnie informację. Jest to niewątpliwie korzystne dla wszystkich użytkowników smartfonów. Jedynie pozostaje żałować, że interwencja Google’a była w ogóle potrzebna.
Jakich nowości, zmian lub trendów możemy się spodziewać w branży mobilnej w 2016 roku?
W ostatnim czasie nie tylko wydajność aplikacji webowych uległa znacznej poprawie, ale również ich możliwości. 60 klatek na sekundę przestaje powoli być fikcją. Podobnie przestają nią być aktywne (Push) powiadomienia, synchronizacja w tle czy dostęp do niskopoziomowych API takich jak Bluetooth. Te zmiany oznaczają, że lista powodów, dla których inwestowanie w aplikacje natywne ma dzisiaj sens znaczenie się skurczy, podczas gdy lista powodów przemawiających za aplikacjami web’owymi pozostaje nieprzerwanie bardzo solidna (m.in. niezależność od platformy, koszt, dostępność, zasięg, “friction” – stopniowe budowanie relacji z użytkownikiem). Przed “web platformą” jeszcze długa droga, ale jestem przekonany, że już w tym roku będziemy mogli zaobserwować stopniowy odwrót od obecnego nacisku na aplikacje natywne.
Wygłosisz prelekcję na Mobile Trends Conference 2016. O czym będzie Twoje wystąpienie?
Progresywne web aplikacje mają szansę odmienić obecne podejście do budowania aplikacji mobilnych, podobnie jak AJAX bezpowrotnie odmienił internet dziesięć lat temu. Podczas mojego wystąpienia opowiem nie tylko o tym, czym progresywne aplikacje są, jakie technologie i techniki wchodzą w ich skład, ale również o tym jakie stoją przed nimi wyzwania.

Udostępnij
Mobile Trends