Konferencje

Podsumowanie roku 2016 w polskiej branży mobilnej

Nie bez powodu rok 2016 został okrzyknięty przez wielu „rokiem mobile”. Branża mobilna przeżyła w tym okresie prawdziwy rozkwit, na dobre zakorzeniając się w Polsce, Również my, jako konsumenci, chętniej sięgaliśmy po smartfony, by korzystać z nowych usług, serwisów i aplikacji mobilnych. Skalę zmian możemy prześledzić na zestawieniu najważniejszych branżowych wydarzeń minionego roku przygotowanym przez stałą prelegentkę Mobile Trends Conference – Monikę Mikowską z agencji Mobee Dick.
Według danych przytoczonych na początku zestawienia, nieco ponad 60% Polaków posiada już smartfona. 16% używa natomiast bankowości mobilnej. Biorąc pod uwagę wszystkich polskich internautów, około 5% z nich, wykorzystuje płatności z wykorzystaniem smartfonów i tabletów, a 13% kupuje produkty przez internet wyłącznie za ich pośrednictwem. Nie ulega jednak wątpliwości, że branża mobilna w dużej mierze zawdzięcza swój rozwój wzrostowi popularności aplikacji.

Aplikacje bankowe i płatnicze w natarciu

W minionym roku swój rozkwit przeżyły przede wszystkim aplikacje związane z finansami. Polacy, jako jedni z największych entuzjastów cyfryzacji w Europie, coraz chętniej sięgają bowiem po bankowość mobilną. PKO Bank Polski pochwalił się w grudniu milionem aktywacji swojej apki IKO, a wcześniej wypuścił na rynek aplikację bankową dedykowaną dzieciom (w jego ślady poszedł Alior Bank). Z kolei ING Bank Śląski zaproponował swoim klientom nową, hybrydową bankowość mobilną, dostępną jednocześnie na wszystkich platformach sprzętowych i na każdym systemie operacyjnym (także na Windows Phone 10).

Nowości w płatnościach zbliżeniowych

Z finansami nieodłącznie wiąże się temat płatności zbliżeniowych i mobilnych. Zaufanie Polaków do takich form transakcji musi wzrastać, w 2016 roku stały się bowiem bardziej popularne. Do Polski jako do drugiego kraju w Europie wprowadzono usługę Android Pay. Rozwinęły się płatności zbliżeniowe HCE oraz te z wykorzystaniem popularnego i lubianego systemu BLIK. W ramach ciekawostki warto wspomnieć również o umowie zawartej między Politechniką Białostocką i Bankiem Pekao S.A., dzięki której studenci uczelni mogą zamienić swoją legitymację w kartę płatniczą.

Innowacyjne aplikacje zmieniają rynek

Sukces na polskim rynku odniósł Uber, który dzisiaj działa już na terenie Warszawy, Krakowa, Trójmiasta, Wrocławia, Poznania, Łodzi oraz na Śląsku. Zmiany w świecie konsumenckim miały też swoje źródło w Polsce, między innymi dzięki sieci sklepów Piotr i Paweł i usłudze „Skanuj i kupuj”. Pozwala ona na samodzielne skanowanie smartfonem wkładanych do sklepowego koszyka produktów, a w efekcie szybszą obsługę przy kasie. W 2017 roku podobne, choć jeszcze bardziej zautomatyzowane rozwiązanie, planuje wprowadzić Amazon w sklepach stacjonarnych Amazon Go.

Pełny wymiar rozrywki w domu i na smartfonie

Trochę zmian i nowości spotkało także branżę rozrywkową. W 2016 roku polskie domy i smartfony były podbijane przez telewizje streamingowe, w tym usługę Play Now dostępną dla abonentów sieci Play. Do naszego kraju dumnie, choć bez przytupu, wkroczył także Netflix, a pod strzechy zaczęły trafiać, wciąż niestety dosyć drogie, gogle wirtualnej rzeczywistości.

Internetowe rewolucje wydawców medialnych

W ciągu ostatnich miesięcy wyraźnie zmobilizowali się wydawcy medialni, a przede wszystkim Onet. Ten prawdopodobnie największy polski serwis informacyjny rozpoczął w minionym roku ekspansję, tworząc liczne programy wideo oraz całkowicie odświeżoną aplikację mobilną (z możliwością odsłuchiwania artykułów). Zmiany w obszarze produkcji internetowego video, dotknęły również konkurencyjną Wirtualną Polskę. Z kolei Newsweek wprowadził na urządzenia mobilne nową apkę informacyjną wPunkt.

Przetasowania w branży

W roku 2016 doświadczyliśmy też paru przetasowań oraz wejść na rynek nowych inicjatyw. Wystartowała międzynarodowa platforma indaHash.com, umożliwiająca zautomatyzowaną współpracę agencji reklamowych z użytkownikami Instagrama. Największa polska sieć reklamy mobilnej Adrino trafiła natomiast w ręce Grupy Netsprint. Właściciela zmieniła także usługa JakDojadę, z której średnio korzysta około 3 miliony osób miesięcznie.

Cyfryzacja Polski postępuje

Zmiany dotyczyły również spraw państwa i gospodarki. Rok 2016 przyniósł nam zapowiedzi programów rządowych: mDokumenty, elektroniczny paragon oraz „powszechny dostęp do szybkiego internetu”. W ubiegłym roku rozpoczął się także proces rejestracji kart SIM, a 90% mieszkańców Polski zostało objęte bezprzewodowym internetem LTE.
Po więcej konkretów z podsumowania roku 2016, zapraszamy do źródła: MOBILE 2016: podsumowanie roku w Polsce
Zdjęcie:
www.pexels.com

Udostępnij
Zobacz także