Konferencje

Praktyczny i użyteczny Dizajn na co dzień

W październiku 2018 roku nakładem wydawnictwa Karakter ukazała się polskojęzyczna wersja znanej i cenionej książki Dona Normana The Design of Everyday Things. Polska wersja książki, czyli Dizajn na co dzień ukazała się w trzydziestolecie wydania pierwszego anglojęzycznego oryginału. To wersja początkowo wydanej w 1988 roku, książki pod tytułem The Psychology of Everyday Things. Uwspółcześniona przez samego Normana wersja z 2013 roku, została poszerzona o aktualne przykłady, a główną, niezmienną ideą towarzyszącej Normanowi jest projektowanie zorientowane na użytkownika – human centered design (HCD). Książka była ciężko dostępna na polskim rynku. Z uwagi na fakt dużego zainteresowania, wydawnictwo zdecydowało się na jej dodruk.

Ojciec projektowania, czyli kto? 

Don Norman to amerykański badacz w dziedzinie nauk poznawczych oraz szeroko rozumianego designu. Początkowo zajmował się informatyką, a następnie psychologią matematyczną. W swoich badaniach podejmował się psychologii poznawczej, w późniejszym czasie skupił się na kognitywistyce w zakresie designu. Don Norman piastuje stanowisko dyrektora Design Lab przy Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego. Jest współwłaścicielem firmy konsultingowej Nielsen Norman Group. 

Dla kogo skierowana jest publikacja?

Dizajn na co dzień jest swoistą biblią projektowania. Książka będzie przydatna dla osób profesjonalnie zajmujących się designem. W podręczniku znajdują się zagadnienia m.in. poświęcone etapom projektowania, czyli kluczowe pytania jakie stoją przed dizajnerami. Norman pochyla się nad błędami, które wynikają ze złego projektowania. Wizjonerowi towarzyszy myśl, że tworzenie musi być zorientowane na użytkownika, które wiąże się z uwzględnieniem ludzi z różnych kręgów kulturowych czy dostosowanie do niepełnosprawności. Publikacja dotyka takich tematów jak psychologia czynności codziennych, dizajn w świecie biznesu, czy eliminowanie błędów, które są wynikiem złego projektowania. 

Projektowanie wymaga poznania swojego odbiorcy, rozwiązaniem jest psychologia, której autor poświęca sporo miejsca w książce. To właśnie ta dziedzina nauk ukazuje, jak ludzie myślą, zapamiętują i odtwarzają informacje, jak gromadzą wiedzę o otaczającym ich świecie i w jaki sposób z niej korzystają. Informacje o tym, ile jesteśmy w stanie zapamiętać w naszej pamięci podręcznej wpływa na projektowanie – nie bez przyczyny PINy, kod do odblokowywania smartfonu mają zazwyczaj 4 cyfry.

Forma książki 

Niewątpliwie należy pochylić się także nad formą. Biała, minimalistyczna oprawa z motywami zieleni oraz jaskrawego oranżu, który występuje również w późniejszych częściach książki – m.in. oddziela rozdziały i inne elementy organizujące treść książki: numery stron, rozdziałów, kończąc na wstążce, która pełni rolę zakładki. Podręcznik składa się z siedmiu rozdziałów, a każdy z nich zawiera od 6 do 13 podrozdziałów. Jasny i klarowny spis treści pozwala na czytanie wybiórcze, a cała publikacja zapewne nie jest książką na dwa wieczory, z uwagi na ogrom wiedzy jaki z niej można czerpać. Dizajn na co dzień jest świetnym źródłem wiedzy. Autor szeroko opisuje badany problem, który wspomaga dodatkową bibliografią. Liczne anegdoty ubarwiają całą publikację i niewątpliwie nadają jej swoistej lekkości, która sprawia, że to książka nie tylko do osób projektujących, lecz dla każdego z nas. 

Pisarstwo naukowe Dona Normana to kunszt bardzo wysokiej jakości, jednak nie brakuje w nich przystępnego języka, lekkości oraz poczucia humoru, jeśli w ogóle można o nim mówić w kontekście literatury fachowej. Autor podsumowując nowe wydanie książki, wspomina, że jest to książka dostosowana do XXI wieku, w odróżnieniu od pierwszej publikacji. Zaznacza, że pisząc pierwsze wydanie był tylko badaczem, obecnie jest także konsultantem firm projektowych i świadczy usługi dla takich gigantów jak HP czy Apple, gdzie to nabył jeszcze większego doświadczenia zawodowego, które ma odbicie w książce. Niewątpliwie Dizajn na co dzień to publikacja która wyjaśnia podstawowe mechanizmy projektowania i wyjaśnia, dlaczego coś postrzegamy jako wygodne i użyteczne. Książka jest dostępna na stronie wydawnictwa w promocyjnej cenie 49,00 PLN.

Udostępnij
Zobacz także