Konferencje
Mobile Trends

Procesy i narzędzia niezbędne do osiągnięcia sukcesu w eCommerce

Praca w eCommerce jest wypełniona różnymi procesami, które – jeśli zostaną zoptymalizowane za pomocą odpowiedniego oprogramowania – mogą zwiększyć obroty na koniec miesiąca.

Jednak charakter sektora cyfrowego eCommerce sprawia, że liczba potrzebnych narzędzi rośnie lub przynajmniej równa się liczbie czynności, które muszą być wykonane. Jednak nie jest ich mało, o czym można się przekonać w późniejszej części artykułu.

Przygotowaliśmy listę istotnych etapów sprzedaży online, które należy kontrolować, oraz najbardziej użytecznych narzędzi dostępnych obecnie na rynku.

Działalność posprzedażowa

Obsługa posprzedażowa (po-checkoutowa) stała się głównym wyzwaniem dla branży eCommerce, zarówno pod względem operacji logistycznych, jak i doświadczeń związanych z zakupami.

Zdarza się, że wiele firm skupia się na optymalizacji wszystkich elementów niezbędnych do osiągnięcia sprzedaży, myśląc, że na tym wszystko się kończy. Nic bardziej mylnego. Dla firmy prowadzącej działalność w zakresie eCommerce, sprzedaż to dopiero początek. Następnie trzeba złożyć zamówienie, skontaktować się z przewoźnikami, zaplanować dostawy, śledzić przesyłki lub rozwiązywać problemy.

Ponadto, w wielu przypadkach klienci żądają określonych usług, takich jak darmowa dostawa, płatność za pobraniem czy bezpłatne zwroty. Wszystkie te zadania sprawiają, że etap posprzedażowy jest najbardziej kosztowny ze wszystkich pozostałych.

Na szczęście, w ostatnich latach pojawiły się narzędzia umożliwiające zarządzanie całym procesem posprzedażowym. Outvio, dla przykładu jest jednym z najbardziej kompletnych pod względem funkcji. Integrując to oprogramowanie ze swoim sklepem internetowym, można scentralizować przygotowywanie zamówień i zwrotów na poziomie międzynarodowym i krajowym, inteligentnie śledzić przesyłki, rozwiązywać problemy lub spersonalizować komunikaty do klienta w celu zwiększenia sprzedaży pośredniej.

Przyciąganie ruchu i potencjalnych klientów

Aby rozwijać się w branży eCommerce, konieczne jest posiadanie zoptymalizowanych kanałów przyciągania i pozyskiwania wartościowych leadów. Bez względu na to, jak starannie zadbamy o lejek konwersji, potrzebujemy klientów, aby móc sprzedawać.

Podstawową rolę w tym aspekcie odgrywa pozycjonowanie organiczne, ponieważ jest to skuteczny i tańszy niż inne techniki sposób na skierowanie ruchu na stronę internetową. W rzeczywistości, w XXI wieku brak organicznej obecności w Google może sprawić, że inwestycja w płatne reklamy stanie się nieopłacalna.

Jakie narzędzia mogą nam pomóc w poprawie SEO? Jest ich wiele, ale dwa najczęściej używane ze względu na kompletność funkcji to Ahrefs i SEMrush. Obie opcje mają wystarczająco dużo funkcji, aby dogłębnie zbadać ten obszar: przeprowadzić analizę rynku, wyszukać słowa kluczowe, prześledzić działania konkurencji i wiele innych.

E-mail marketing

Kiedy już uda Ci się pozyskać wysokiej jakości ruch na stronie, kolejnym krokiem jest przekierowanie go przez poszczególne etapy lejka sprzedażowego do kasy i sprzedaży.

W tym celu wiele marek wykorzystuje kampanie e-mail marketingowe. Wiedza o tym, jak wpłynąć na kupującego w odpowiednim momencie za pomocą dobrze ukierunkowanego newslettera ma ogromną siłę, jeśli chodzi o napędzanie sprzedaży.

Jednak w pewnym momencie liczba klientów lub użytkowników znacznie przekracza możliwości sklepu w zakresie tworzenia wiadomości e-mail. W tym celu konieczne jest zainstalowanie narzędzia do automatyzacji e-mail marketingu.

Narzędzia do automatyzacji e-mail marketingu są bardzo przydatne w planowaniu i segmentowaniu kampanii w oparciu o pozycję użytkownika w lejku sprzedażowym. Można na przykład zaplanować e-maile powitalne, dotyczące wysyłki, związane z porzuceniem koszyka, zawierające karty produktów, nowy asortyment, a nawet życzenia urodzinowe. Jednym z najbardziej kompletnych jest MailChimp, gorąco polecamy zapoznanie się z nim.

Przetwarzanie płatności

Obsługa płatności online bez specjalistycznego narzędzia może być dla firmy eCommerce prawdziwym bólem głowy. Na rynku istnieją aplikacje, które służą jako pośrednik między sklepem a klientem, zapewniające bezproblemowe transakcje i automatyzujące cały proces. Umożliwiają one również dokonywanie płatności międzynarodowych, co jest istotne w przypadku, gdy sklep online ma lub spodziewa się mieć klientów za granicą. Jednymi z najczęściej używanych opcji są Stripe, Przelewy24 i Paypal.

Systemy zarządzania magazynem

Sklepy internetowe o dużym przepływie zamówień zazwyczaj posiadają w swojej sieci logistycznej jeden lub więcej magazynów. Systemy zarządzania magazynami (WMS) pomagają przedsiębiorstwu we wszystkich czynnościach wykonywanych w magazynie, eliminując wąskie gardła dzięki wydajnemu rytmowi pracy i obniżeniu kosztów.

Dzięki systemowi WMS będziesz mieć widok z lotu ptaka na wszystko, co dzieje się w magazynie, zoptymalizujesz komunikację między operatorami, będziesz w stanie usprawnić trasy kompletacji, posiadać znacznie dokładniejszą kontrolę nad wejściami i wyjściami zapasów oraz zwiększysz wydajność pozostałych operacji. Ułatwi to również procesy logistyki zwrotnej i zmniejszy koszty zwrotów. Które systemy zarządzania magazynem polecamy? Oracle Netsuite WMS jest z pewnością jednym z najciekawszych.

Zarządzanie katalogiem cyfrowym

Liczba kanałów i rynków wykorzystujących eCommerce do zwiększenia sprzedaży rośnie z dnia na dzień. Ten rozwój technologiczny wymaga od firm ciągłego poszerzania katalogu produktów lub migracji na nowe platformy, co oznacza większe koszty i nowe, czasochłonne procesy.

Narzędzia do zarządzania produktem, znane również jako PIM, zostały stworzone po to, aby złagodzić ten problem, umożliwiając sklepowi internetowemu przenoszenie wszystkich danych katalogowych pomiędzy różnymi ekosystemami cyfrowymi, a tym samym działanie we wszystkich kanałach bez konieczności ponoszenia nadmiernych inwestycji. Pozwala to nie tylko zoptymalizować sam katalog, ale także stworzyć wirtualne witryny sklepowe, które zachęcają do sprzedaży i przyciągają klientów. Jednym z PIM-ów, który w ostatnich latach najbardziej się rozwinął, jest Akeneo.

Zarządzanie relacjami z klientami

Nie będzie zaskoczeniem, jeśli dowiesz się, że komunikacja z klientem końcowym jest podstawowym filarem ciągłości działania każdej firmy, niezależnie od jej sektora. Lojalność użytkowników staje się coraz ważniejsza, ponieważ wysoki poziom konkurencji oznacza, że wiele marek dąży do zwiększenia wartości życiowej użytkowania, zanim przyciągnie klientów.

CRM są w tym względzie niezastąpionym narzędziem. Oprogramowanie to centralizuje komunikację z klientem i działa jako wewnętrzna baza danych, dzięki czemu wszyscy członkowie organizacji mają dostęp do istotnych informacji w czasie rzeczywistym. Najbardziej znanym z tych rozwiązań jest Hubspot.

Planowanie zasobów przedsiębiorstwa

Oprogramowanie do planowania zasobów przedsiębiorstwa, znane również jako ERP, to kompletne, a w wielu przypadkach opracowane na zamówienie rozwiązanie (program), którego ostatecznym celem jest zarządzanie każdym obszarem działalności firmy lub przedsiębiorstwa.

Jak wiadomo, integracja tego typu narzędzi jest znacznie droższa, a ich obsługa wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej. Gdybyśmy mieli wybrać jedno rozwiązanie, polecilibyśmy SAP, ponieważ jego system modułowy sprawia, że jest bardzo przystępny dla wszystkich rodzajów firm.

Nadal nie korzystasz z którejś z tych aplikacji? Zidentyfikuj słabe punkty, które mogą spowalniać Twój rozwój i rozważ zintegrowanie jednej z nich.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także