„Od siedmiu lat raportujemy ciągły wzrost wykorzystania aplikacji mobilnych. Również w roku 2015 trend ten był kontynuowany” – czytamy w raporcie przygotowanym przez zespół badawczy Flurry. W 2015 ogólne użycie aplikacji mobilnych wzrosło średnio o 58%. Dodatkowo, w ciągu najbliższych lat nowym królem urządzeń mobilnych może stać się… Phablet.
Flurry definiuje wykorzystanie aplikacji jako „użytkownika, który otwarł aplikację, co zostało zapisane jako sesja„. Prawie wszystkie kategorie aplikacji zanotowały wzrost takich sesji w stosunku do 2014 roku. Jedynym wyjątkiem okazały się… Gry mobilne z 1% spadku. Najniższy wzrost zanotowała z kolei inna kategoria aplikacji powiązanych z grami: Muzyka, media i rozrywka (jedynie 21% wzrostu wykorzystania).
Największym, ponad stu procentowym wzrostem mogą pochwalić się natomiast aplikacje z kategorii:
-
Personalizacja – 332%
To apki, które pozwalają nam dostosować wygląd i obsługę urządzenia do własnych wymagań – od blokad ekranu po spersonalizowane klawiatury np. Emoji. Prawdopodobnie to właśnie klawiatura Emoji miała największy wpływ na zwiększenie ilości sesji spędzanych z aplikacjami służącymi personalizacji urządzenia. Z resztą, popularność tego typu programów zmotywowała także dosyć aktywną na polu mobile celebrytkę – Kim Kardashian, która nie tak dawno upubliczniła w appstore własną wersję emotikonowej klawiatury (Kimoji) ;).
-
Wiadomości i Magazany – 135%
Flurry tłumaczy tak duży wzrost w tej kategorii trendem zamiany dotychczasowych sprzętów służących do konsumpcji mediów i zdobywania informacji (komputera i telewizji) na wygodniejsze i zawsze dostępne pod ręką urządzenia mobilne (aplikacje/cyfrowe gazety dostarczające wiadomości).
-
Narzędzia i wydajność – 125%
Coraz więcej konsumentów wykorzystuje swoje smartfony i tablety do pracy czy nauki. Być może właśnie stąd bierze się tendencja wzrostowa w kategorii aplikacji – narzędzia i wydajność – zapoczątkowana w 2014 roku. Uczniowie szkół , studenci czy pracownicy firm chętnie wykorzystują programy mobilne takie jak Google Docs, Quip czy Slack umożliwiające chociażby szybsze i łatwiejsze zorganizowanie pracy w grupie.
Poza podium wzrostów wykorzystania aplikacji, z wynikiem 81% wzrostu, znalazły się aplikacje z działu Lifestyle i zakupy. Rok 2014 był zdecydowanie łaskawszy dla tego działu (zanotował wtedy aż 174% wzrostu w stosunku do 2013).
Najwyraźniej ogólne trendy społeczne odwracają się od kategorii takich jak lifestyle czy rozrywka w stronę bardziej praktycznych aplikacji.
Wykorzystanie aplikacji wzrasta zarówno dzięki nowym jak i starym użytkownikom
Większe wykorzystanie aplikacji pozostaje zasługą nie tylko nowych użytkowników urządzeń mobilnych, ale też tych już istniejących. Około 40% z 58% wzrostu sesji pochodziło od dotychczasowych właścicieli mobile, podczas gdy pomiędzy 2013 i 2014 rokiem, grupa ta stanowiła jedynie 10% z ogólnego wzrostu wykorzystania aplikacji.
Wzrost wykorzystania aplikacji nie jest jednak tak spektakularny jak pomiędzy rokiem 2013-2014 – 76% albo 2012 – 2013 – 103% wzrostu. Tym nie mniej, trwająca tak długo tendencja wzrostowa jest i tak niespotykana w pozostałych gałęziach gospodarki.
Phablety wybijają się ponad przeciętną
Miesięcznie Flurry obserwuje dane dotyczące 2,1 miliarda inteligentnych urządzeń z całego świata. W omawianym raporcie, analitycy w sposób szczególny skupili się na Phabletach. To urządzenia specyficzne, nie tylko ze względu na formę łączącą tablet i telefon w jednym, ale dane dotyczące jego wykorzystania.
W przypadku trzech kategorii aplikacji, właśnie na phabletach, zanotowano o wiele większy wzrost wykorzystania niż w przypadku pozostałych rodzajów urządzeń. To aplikacje z działów: Wiadomości i magazyny – 4,8 razy większy wzrost niż na innych urządzeniach (na phabletach wzrost o 721%, na innych urządzeniach 135%), sport (wzrost o 274% na phabletach, na innych urządzeniach 53%,), muzyka media i rozrywka(wzrost o 88% na phabletach, na innych urządzeniach 21%).
Phablety zwyciężyły bowiem jeśli chodzi o wzrost ilości czasu spędzanego na tych urządzeniach w stosunku do roku 2014. To aż 334% wzrostu i jedyny rodzaj urządzeń, który przebił się przez ogólną średnią w tej kategorii.
Flurry szacuje także, że do 2017 roku to właśnie phablety staną się najczęściej dystrybuowanym urządzeniem, na szkodę smartfonów średnich rozmiarów i pełno wymiarowych tabletów (zmian w udziałach nie powinni obawiać producenci małych tabletów). 27% wszystkich urządzeń aktywowanych w trakcie Świąt Bożego Narodzenia była phabletami, podobnie jak 50% wszystkich uruchomionych w tym czasie mobile z androidem na pokładzie.
Źródło:
www.flurrymobile.tumblr.com
Zdjęcie:
www.pexels.com