
RAPORT: W 2017 aż 42% polskich internautów stosowało adblocki
Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska opublikował drugie wydanie raportu badawczego na temat blokowania reklam w Internecie. Wynika z niego, że między 2012 i 2017 rokiem, liczba użytkowników adblocków w Polsce wzrosła o 192%.
Pod koniec 2017 roku blokowanie reklam stosował już prawie co drugi (42%), polski internauta w wieku 15 lat i więcej, czyli około 8,8 mln osób. Tempo wzrostu penetracji adblocków wyhamowało co prawda w porównaniu do 2016 roku (wtedy adblocki stosowało 36% internatów w Polsce). Wciąż jest ono jednak dwucyfrowe (17%) i zauważalne na wszystkich platformach, PCtach, smartfonach i tabletach.

Źródło: IAB Polska, Zjawisko blokowania reklam, s. 12.
Proszenie o wyłączenie ablocka nie działa?
Wiele serwisów internetowych i wydawców zaczęło wykorzystywać oprogramowanie wykrywające adblock na urządzeniu odbiorcy. Zwykle wyświetla ono zakrywające część strony okienko z prośbą o wyłączenie blokady lub dodanie serwisu do tzw. whitelisty. Taki komunikat, według badania IAB, częściej prowadził jednak do ucieczki użytkownika z serwisu, niż zastosowania się przez niego do prośby.
Co gorsza dla wydawców internetowych, między 2016 i 2017 rokiem, zmniejszył się odsetek osób, z 9% do 7%, które wyłączają adblock w reakcji na komunikat z prośbą. W 2017 roku, użytkownicy zdecydowanie rzadziej oglądali też stronę z zablokowanymi reklamami, woląc po prostu ją opuścić.

Źródło: IAB Polska, Zjawisko blokowania reklam, s. 13.
Jak sugeruje jednak jeden z ekspertów cytowanych przez IAB w raporcie, Wojciech Wojciechowski z Media Impact Polska, taki stan rzeczy może wynikać z faktu, że w 2016 roku takie rozwiązania dopiero pojawiały się na rynku. Intruzywne reklamy były z kolei stosunkowo powszechne i niezwalczane.
Zdaniem Wojciechowskiego, w obecnej sytuacji, kiedy irytujących pop upów i reklam pełnoekranowych jest już mniej, stosowanie odpowiednio zakomunikowanych próśb o wyłączenie adblocka, „może przynieść pozytywne efekty”. Jeśli bowiem serwis informuje użytkownika, że może on korzystać z wysokiej jakości materiałów za darmo, właśnie dzięki reklamom, łatwiej będzie mu zaakceptować ich obecność. Oczywiście, jeśli nie będą zbyt denerwujące.
Użytkowników, którzy nie chcą blokować reklam, jest coraz mniej
Niezbyt optymistyczny dla reklamodawców jest także spadek liczby internautów, którzy deklarują, że raczej lub zdecydowanie nie planują zainstalowania wtyczki adblock. Wzrósł natomiast odsetek osób niezdecydowanych, czyli potencjalnych użytkowników. Z kolei 14% internautów, którzy nie stosowali wcześniej adblocków, ale o nich słyszeli, planuje zainstalować takie oprogramowanie.
Brak finansowania z reklam prowadzi do uzależnienia mediów od innych źródeł…
Tymczasem, stosowanie ablocków przez coraz większą rzeszę internautów, może prowadzić do spadku jakości treści internetowych. Zagrożenie stanowi także potencjalne uzależnienie mediów od innych niż reklama źródeł finansowania. Jak można się bowiem domyślić, te „inne źródła” mogą wywierać wpływ na produkowane przez media treści.
Dlatego też, wśród rekomendowanych działań na rzecz walki z adblockami, eksperci IAB Polska wymieniają:
- dbanie przez internetowych wydawców o jakość i formę reklam, tak by nie przeszkadzały użytkownikowi w przeglądaniu strony;
- budowanie wśród internautów świadomości (za pomocą artykułów, infografik, influencerów), że dobra reklama pozwala finansować wysokiej jakości treści i usługi online (np. dostęp do artykułów papierowych wydań gazet, materiałów wideo).
Czy adblockowy trend uda się odwrócić?
O tym, czy powodem dotychczasowego blokowania reklam były intruzywne reklamy, przekonamy się zapewne w najbliższych miesiącach. Takich irytujących form promocji, które warto by blokować, jest bowiem w sieci coraz mniej. Z kolei serwisy internetowe coraz częściej proszą użytkowników o wyłączenie adblocka. Uzytkownicy, teoretycznie powinni stosować je więc coraz rzadziej.
Niełatwo jest jednak orzec, czy podjęte dotychczas działania wydawców, pozwolą przywrócić zaufanie internautów oraz zmienić ich adblockowe przyzwyczajenia. Skoro na chwilę obecną, na widok komunikatu z prośba o wyłączenie blokady reklam, użytkownik woli po prostu „uciec ze strony”.
Cały raport IAB Polska możecie pobrać pod tym adresem.