W ostatnich latach nastąpił ogromny „boom” na rebranding. Dotyczy on firm z niemal każdej kategorii – poprzez artykuły spożywcze, operatorów komórkowych, banki, na instytucjach państwowych kończąc.
Niektóre z marek zmieniły swoje nazwy, znaczna większość postanowiła zmienić przynajmniej swoje logotypy. Rebranding często idzie w parze z rozpoczęciem współpracy z innymi firmami lub też po prostu ma na celu odświeżenie wizerunku firmy czy produktu.
Jedne z najczęstszych i najbardziej widocznych zmian, to zmiany dokonane wśród właścicieli telefonii komórkowych. Wbrew pozorom, firmy są dość wierne swoim logotypom – za to o wiele częściej w tej branży dochodzi do rebrandingu całej marki – zmienia się nazwa, logo, a często i właściciel firmy.
Era T-Mobile
Chyba najstarszym operatorem telefonii komórkowej w Polsce była firma Era. Rozpoczęli oni swoją działalność w Polsce już w 1995 roku.
Pierwszy logotyp nie różnił się zbytnio od nowszej wersji. Dwukolorowe, dwuwymiarowe logo utrzymane w niebieskiej kolorystyce przedstawiało napis „era” i dwa skrzydła (interpretacja dowolna ;)) umieszczone nad nim.
Jakiś czas później logo prosiło się o odświeżenie. Kolorystyka i wzór zostały zachowane, jednak umieszczone zostały na tle jasnoniebieskiego okręgu, przyciętego u dołu. Wprowadzono elementy dające wrażenie trójwymiarowości i zabawę światłem, logo z całą pewnością zostało unowocześnione. Ponadto, pod napisem „era” zagościło hasło firmy: „Możesz więcej”. W 2010 roku pojawił się pomysł na jeszcze jedną zmianę logotypu – Era ogłosiła konkurs na nowe logo. Nie zostało ono jednak ostatecznie wdrożone, ponieważ niedługo później, w roku 2011, nastąpił koniec marki – Era przemieniła się w T-Mobile.
5 czerwca 2011 roku marka T-mobile zastąpiła dotychczasową Erę. Zmieniło się wszystko – nazwa, kolorystyka, logotyp, hasło promocyjne. Z niebieskich barw, sieć przybrała różowo-szare. Hasło „Możesz więcej” zostało zastąpione nowym – „Chwile, które łączą”. Obecne logo opiera się na bardzo prostej formie graficznej, różowej literze „T” i szarym napisie „Mobile”, które łączą szare kwadratowe punkty. Wydaje się, że kampania rebrandingowa okazała się skuteczna, w efekcie czego niemal każdy użytkownik wie, że T-Mobile było kiedyś Erą.
Plus = Plus
Sieć telefonii komórkowej Plus funkcjonuje w Polsce od 1996 roku. Ze wszystkich funkcjonujących w Polsce sieci komórkowych, ta jako jedyna, funkcjonująca kilkanaście lat, cały czas pozostaje wierna swojej nazwie i logu. Na przestrzeni lat dokonała się jedynie jedna niewielka zmiana w logotypie.
Pierwotnie logo marki zawierało zielony napis, pisany wielką literą, z małym „uśmieszkiem” Plusa, jakby zamieszczonym w indeksie górnym.
Nowe logo nie różni się zbytnio od starego. Kolorystyka pozostała niezmieniona. Firma podążyła jednak za modą na niepisanie wielkich liter. Obecnie „Plus” jest „plusem”, pisanym z małej litery, a charakterystyczny uśmieszek zszedł z wyżyn – widnieje na tym samym poziomie, co sam napis i ma rozmiar identyczny z rozmiarem czcionki.
Idea Orange
Przeobrażenie się sieci Idea w markę Orange było pierwszym tak dużym rebrandingiem sieci komórkowych w Polsce. Idea istniała na polskim rynku od 1 marca 1998 roku.
Podczas siedmioletniego funkcjonowania marki Idea na polskim rynku, logotyp nie uległ żadnym zmianom. Był to odrobinę rysunkowy, biały napis „Idea”, ze słoneczkiem zamiast kropki nad „i”, umieszczony na soczyście żółtym tle. Dziś już mało kto pamięta o Idei, gdyż zniknęła ona z rynku w 2005 roku, zastąpiona marką Orange.
19 września 2005 roku Idea została zastąpiona marką Orange. Kampania rebrandingowa Orange, podobnie jak kampania T-Mobile, przebiegła sprawnie i z sukcesem. Nowe logo Orange – pomarańczowy kwadrat z białym napisem „orange” u dołu, oraz pomarańczowo-czarna kolorystyka reklam – od razu stały się czytelnymi i łatwymi do zapamiętania komunikatami wizualnymi marki.
Play = Play
W 2005 roku na polskim rynku telefonii komórkowej pojawiła się nowa sieć – Play.
Marka istnieje na polskim rynku stosunkowo niedługo, ale zdążyła przeprowadzić już pierwsze działania rebrandingowe. Marka za swoje kolory przewodnie pierwotnie przyjęła biel, fiolet i srebro. Logotyp stanowił nieregularny, owalny kształt o charakterze 3D, w biało-fioletowe paski – tzw. blob. Towarzyszył mu srebrny napis „PLAY”, również noszący znamiona trójwymiarowości. Było to z pewnością najbardziej dynamiczne i nietypowe logo na tle konkurencji, która decydowała się raczej na proste i czytelne w przekazie grafiki dwuwymiarowe, nieanimowane.
Wkrótce jednak i Play postawił na uproszenie formy. Na początku tego roku z loga zniknął blob, który zaczął funkcjonować jako osobny symbol marki. Logo porzuciło trójwymiarowy wygląd, na rzecz białego napisu na fioletowym tle.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że mimo, iż wydaje nam się, że używamy telefonów komórkowych od zawsze – firmy świadczące usługi w tym zakresie nie są jednak tak stare. Era funkcjonowała na polskim rynku najdłużej – przez 16 lat – jednak nie jest to na tyle długi okres, aby móc obserwować ewolucję marki, w tym ewolucję logotypu. Zbyt częste zmiany mogłyby mieć wpływ na efektywność utrwalenia się marki w umysłach potencjalnych klientów. Zupełnie inaczej sprawa wygląda, jeśli firma funkcjonuje na rynku kilkadziesiąt lat – wtedy ewolucja marki jest o wiele lepiej widoczna, albowiem firma świadcząca swoje usługi na rynku przez tak długi okres czasu, aż prosi się o regularne odświeżanie wizerunku.
Z pewnością za kilkanaście lat każdy z nas będzie miał trudności z przypomnieniem sobie pierwszego logotypu naszego operatora. Tymczasem jednak rebranding w świecie telefonii komórkowej nie pojawia się jeszcze aż tak często – każda z firm pozwoliła sobie na odświeżenie marki lub też zmianę nazwy i logotypu co najwyżej dwa razy.