W Polsce można natknąć się na wiele opracowań dotyczących reklamy internetowej. Najczęściej są one poświęcone wartości rynku reklamowego (AdEx publikowany przez IAB) lub dotyczą wskaźników irytacji banerami. Mało jest jednak długoterminowych analiz trendów postaw wobec reklamy – mówi dr Albert Hupa, prezes IRCenter.
AdvertTracking to realizowana przez IRCenter i ResearchNow propozycja długoterminowego spojrzenia na to: kiedy, gdzie i w związku z jakimi branżami Internauci świadomie korzystają z reklam i w jakim stopniu uznają je za pożyteczne. Albert Hupa: Celem naszego badania jest odpowiedź na pytanie: w jakim przypadku i dlaczego reklama w Internecie jest interesująca, a jej wpływ na Internautę jest największy.
Obserwujemy polską reklamę internetową od 10 miesięcy. Garść najciekawszych wniosków z naszych badań to:
- Prawie każdy internauta szuka informacji o jakichś produktach i usługach. Jednymi z najczęściej wyszukiwanych kategorii produktowych są: sprzęt elektroniczny (66%) i usługi mobilne (53%). Zainteresowanie tymi produktami jest największe w grudniu i spada aż do czerwca.
- Największy potencjał ma reklama skierowana do producentów napojów – alkoholowych i bezalkoholowych – osoby które szukają informacji na ich temat szczególnie chętnie korzystają z reklam, zwłaszcza na blogach i aplikacjach mobilnych.
- Aż 70% internautów korzysta z internetowych reklam – najczęściej korzystają z nich i jednocześnie uznają je za przydatne w newsletterach mailowych i w wyszukiwarce Google (która szczególnie zyskuje na popularności w marcu). Na Facebooku w reklamy chętnie się klika, ale nie są one uważane za bardzo przydatne.
- Jak na razie nie nadszedł jeszcze czas na reklamy w aplikacjach mobilnych, które tracą na popularności przede wszystkim w trakcie świąt Bożego Narodzenia (najczęściej robią to mężczyźni w miesiącach wiosennych).
- Wśród użytkowników reklam najlepszy czas na zakupy to listopad (przygotowania przez Bożym Narodzeniem). Robią to przedstawiciele wszystkich grup wiekowych – zarówno mężczyźni, jak i kobiety.
Z technicznego punktu widzenia AdvertTrack to tzw. badanie trackingowe, czyli powtarzane co miesiąc badanie na reprezentatywnej próbie n=400 internautów. Ciągłość w zadawaniu tych samych pytań umożliwia analizę długotrwałych trendów i łączenia danych o postawach wobec reklam z innymi tematami – ważnymi z punktu widzenia szeroko rozumianego marketingu, gorących tematów i związków z reklamami w innych mediach.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat badania AdvertTrack oraz ściągnąć pełną wersję raportu podsumowującego roczny okres naszej obserwacji reklamy internetowej w Polsce, wejdź na stronę: http://www.ircenter.com/blog/adverttrack-podsumowanie lub napisz na: info@ircenter.com
Zdjęcie:
vege © Więcej zdjęć na Fotolia.pl