Rozpoczynamy tydzień od szóstej odsłony cyklu „Trzy pytania do prelegenta”. W cyklu tym prezentujemy krótkie rozmowy ze specjalistami z branży IT, którzy wygłoszą swoje prelekcje podczas Mobile Trends Conference 2014. Tym razem na pytania odpowiada Rafał Pieszczek – Software Developer w francuskiej agencji Nextedia.
Grzegorz Kozubowski: Jaka jest przyszłość dla rynku aplikacji mobilnych w Polsce?
Rafał Pieszczek: Przyglądając się statystykom – można powiedzieć że „przyszłość” już nastała … Ponieważ każda sieć komórkowa działająca w Polsce i sprzedająca przy tym telefony – w większości ma w ofercie smartfony, ale … nie wszyscy użytkownicy smartfonów używają ich jak smartfonów. Rynek aplikacji mobilnych w Polsce oraz firm, które zajmują się ich projektowaniem i programowaniem jest coraz większy. Nasi polscy specjaliści są bardzo szanowani na rynkach zachodnich, które są już dłużej w mobile niż my.
Aplikacji wychodzących spod naszych rąk jest coraz więcej, nie tylko aplikacji o nazwie test test w Google Play (aplikacje napisane w „5 minut” i wrzucone na Google Play, ze względu na brak restrykcji ze strony Google – przyp. red.). Mówię głównie o aplikacjach, które realnie przynoszą zyski inwestorom. Rynek w Polsce domaga się szeroko pojętego „mobile”, natomiast nie wszyscy rozumieją co mogą w tym całym mobile zrobić, dlatego o tym również będę mówił podczas MTC2014.
Co Twoim zdaniem jest lepsze – strony mobilne czy Responsive Web Design? Dlaczego?
Moim zdaniem strony mobilne są lepsze. Zarazem RWD jest lepsze. Dlaczego ? Nie wszystko będzie dobre w RWD oraz nie wszystko będzie dobre dla dedykowanych aplikacji internetowych.
Wszystko zależy od tego co klient ostatecznie chce osiągnąć wchodząc, bądź kontynuując swoją „przygodę” z mobile. Nie można powiedzieć ostatecznie, że RWD jest lepsze – pomimo swojej uniwersalności nawet przy mądrym zarządzaniem projektem graficznym oraz UX – może się okazać niewypałem. Należy pamiętać, że w większości przypadków klient przeglądający mobilnie stronę www oczekuje szybkiego dostępu do najważniejszej informacji. Jeżeli chcemy zaimportować pełną treść encyklopedii Britannica jednym ciągiem w stronie, która będzie RWD – będzie to bezsensem. Z drugiej strony – nawet w dedykowanej stronie dla mobile, kiedy UX i podejście do klienta mobilnego zostanie przemyślany w zły sposób będziemy mieli ogromny problem z konwersją. Nie da się zdefiniować co jest lepsze, to tak naprawdę zależy od ostatecznego wyniku i powinno zostać założone w początkowych etapach projektu.
O czym będziesz mówił na Mobile Trends Conference 2014?
Pokrótce – dlaczego klienci chcą mobile i jak dotrzeć do ich ostatecznych wymagań co do produktu, który możemy im zaoferować, jakie sytuacje mogą się zdarzyć. Przy okazji chciałbym pokazać światu marketingu jak programista może rozumieć ich słowa i słowa klienta.
Rafał Pieszczek
Software Developer w francuskiej agencji Nextedia. Zajmuje się programowaniem aplikacji social media wykorzystując najpopularniejsze serwisy social’owe, stron mobilnych wykorzystując HTML5, jQuery Mobile, XUI, Java for Android oraz PhoneGap. Programista z zamiłowania i pasji, która przerodziła się w zawód. Geek innowacji i nowych technologii. W wolnych od kodu chwilach poznaje systemy operacyjne GNU/Linux oraz MS Windows od strony słabych punktów ich zabezpieczeń.