Konferencje
Mobile Trends

Spędzasz za dużo czasu na Facebooku i Instagramie? Nowe funkcje pozwolą to ograniczyć

“Scrollowanie” tablicy na Facebooku i zdjęć na Instagramie potrafi pożreć sporą część wolnego czasu. Nie działa też korzystnie na nasze zdrowie psychiczne. Właśnie dlatego, idąc w ślad za wprowadzoną przez Apple funkcją Screen Time w iOS 12, Facebook i Instagram uruchomią narzędzia do kontroli czasu spędzanego na tych portalach.

Koniec z marnowaniem czasu “na fejsie i insta”?

W skład nowych narzędzi kontrolnych na Facebooku i Instagramie wejść mają ekran aktywności, dzienne powiadomienia oraz ograniczenie notyfikacji. Nowe rozwiązania zostały opracowane dzięki współpracy z wiodącymi ekspertami i organizacjami zajmującymi się zdrowiem psychicznym oraz na podstawie własnych analiz i opinii płynących od samych użytkowników.
Jak przekonuje Ameet Ranadive na blogu Facebooka, inicjatywa ta ma sprawić, że czas spędzany przez użytkowników na platformach społecznościowych stanie się bardziej celowy, pozytywny i inspirujący, zarówno dla dzieci, młodzieży jak i dorosłych.

Czasowe wyciszenie powiadomień jedną z nowych funkcji Facebooka

Nowe funkcje pojawią się wkrótce w zakładkach aplikacji mobilnej Facebook i Instagram pod nazwami “Twoja aktywność” oraz “Twój czas na Facebooku”. U samej góry znajdzie się w nich ekran podsumowujący czas spędzony w serwisie w ciągu tygodnia i dnia na danym urządzeniu. Użytkownik będzie mógł ustalić sobie limit czasu po przekroczeniu którego otrzyma stosowną notyfikację. Możliwe będzie również wyciszenie na określony czas powiadomień, by nie kusiły do ponownego włączenia aplikacji.

Screen Time w iOS 12 pozwali kontrolować czas przed ekranem smartfona

Facebook nie jest zresztą pierwszą korporacją, która w ostatnim czasie zajęła się tematem świadomego korzystania z oferowanych usług przez użytkowników. Wspomniana na początku funkcja Screen Time w systemie iOS 12 (dostępnym na razie w wersji beta) umożliwi użytkownikom śledzenie czasu spędzanego na urządzeniach Apple.
Narzędzie skierowane jest jednak głównie w stronę rodziców, którzy chcieliby zadbać o sposób w jaki dziecko wykorzystuje na co dzień swojego iPhone’a lub iPada. Screen Time pozwoli im śledzić na bieżąco ile godzin używany był smartfon lub tablet, oraz na które obszary działalności (rozrywka, produktywność itd.) poświęcono ich najwięcej. Właściciel urządzenia zyska też możliwość ustalania limitów czasowych korzystania z aplikacji, stworzenia harmonogramu czasu “bez ekranów” oraz ograniczenia dostępu do treści, pobierania plików i kupowania. Choć funkcje te przeznaczone są w dużej mierze do świadomego wychowania dzieci, mogą pomóc także w “odstawieniu smartfona” samym osobom dorosłym.

PR-owe działania czy dbanie o świadomych użytkowników?

Oczywistym wydaje się, że producentom sprzętu i oprogramowania powinno zależeć na tym, by klienci korzystali z ich usług i sprzętu jak najdłużej i jak najczęściej. Z drugiej strony ogromną rolę w świecie biznesu odgrywają dziś skuteczne działania PR i CSR. A jak wykazują niektóre badania, social media okazują się często bardziej uzależniające niż alkohol czy papierosy. Podobnie jest z samymi urządzeniami mobilnymi, które dają nam nieustanny dostęp do informacji. Stąd też zapewne wzięły się inicjatywy Facebooka i Apple. Niezależnie jednak od szczerości i intencji korporacji, wprowadzane zmiany powinny wyjść nam po prostu na dobre, pozwalając na bardziej świadome korzystanie z cyfrowych mediów.
Żródła:
newsroom.fb.com
www.apple.com

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także