Konferencje
Mobile Trends

Spotkanie miłośników fotografii mobilnej w ICE Kraków

Wzrastająca liczba zapytań o możliwość fotografowania architektury i wnętrz nowootwartego Centrum Kongresowego ICE Kraków, a także ciekawość użytkowników portali społecznościowych śledzących profile obiektu, zrodziły pomysł na zorganizowanie wydarzenia, które byłoby odpowiedzią na te oczekiwania. Tak powstał #icekrakowinstameet – spotkanie miłośników fotografii mobilnej skupionej wokół portalu Instagram. W piątkowe popołudnie, 27 marca w ICE Kraków spotkało się 65 osób, które wspólnie poznawały tajemnice i zakamarki budynku. Jednak zacznijmy od początku.

INSTAGRAM

Instagram to obecnie jeden z najbardziej popularnych portali społecznościowych na świecie. Mówi się, że jest jak Twitter… tylko ze zdjęciami. 300 milionów użytkowników miesięcznie, średnio 70 milionów dodawanych fotografii dziennie, ponad 30 miliardów kadrów opublikowanych od powstania aplikacji – tak w kilku liczbach można opisać portal.

Do niedawna Instagram był kojarzony głównie z robieniem sobie selfie. Jest to jednak stereotyp, z którym najwyższy czas zerwać. W portalu drzemie bowiem ogromny potencjał oraz siła przekazu. Osoby posiadające konto na Instagramie są otwarte, zazwyczaj pozytywnie nastawione względem obserwowanych profili oraz chętnie nawiązują interakcje. Choć sens funkcjonowania platformy jest banalnie prosty, to treści, które można na niej znaleźć niejednokrotnie pokazują, że użytkownicy realizują dobrze przemyślaną strategię. Często robią to nieświadomie lub intuicyjnie. Dobrym przykładem niech będą konta osób, na których konsekwentnie pojawiają się zdjęcia posiłków, architektury lub przyrody. Profile takie zawierają spójne, a co ważniejsze, wartościowe treści.

FOTOGRAFIA MOBILNA

Pojęcie „fotografia mobilna” stało się popularne głównie dzięki wzrastającej liczbie urządzeń, które posiadają wbudowane aparaty fotograficzne. Smartfony oraz tablety miały stać się narzędziem umożliwiającym dokumentowanie teraźniejszości i dzielenie się nią w czasie rzeczywistym. Czy jednak na pewno na tym polega fotografia mobilna? Łukasz Gurbiel, autor bloga Fotokomórkomania, zastanawia się czy podział na fotografię klasyczną i mobilną nie jest przypadkiem sztuczny. Zdjęcia wykonane telefonami to w wielu przypadkach dzieła sztuki – dzieła, które niedługo po stworzeniu, są dostępne dla milionów widzów, chociażby za pośrednictwem Instagrama. Fotografie dostępne w aplikacji często wykonywane są jednak aparatami kompaktowymi lub profesjonalnym sprzętem. Wiele osób wykorzystuje zatem portal jako kanał do dystrybucji swojej twórczości. Mobilność powinna być zatem określeniem opisującym środek przekazu konkretnych treści, a korzyści z tego wynikające są odczuwane zarówno przez fotografów, jak i odbiorców, którzy dostęp do najnowszych zdjęć mają zawsze i wszędzie. Po prostu: w swoim smartfonie.

ICE Kraków

W październiku 2014 roku działalność rozpoczęło zlokalizowane w samym sercu miasta Centrum Kongresowe ICE Kraków – obiekt chętnie fotografowany zarówno przez profesjonalistów jak i instagramersów. A to za sprawą odważnej bryły oraz nowoczesnej architektury. Jest to jeden z najnowocześniejszych budynków w stolicy Małopolski, który zgodnie z założeniem twórców projektu, stał się biznesową i kulturalną wizytówką miasta. W czasie 6 miesięcy zorganizowano w nim niemal 100 imprez, w których uczestniczyło ponad 110 tysięcy gości. Działalność Centrum można śledzić nie tylko dzięki stronie internetowej, czy portalowi Facebook – profil @icekrakow na Instagramie jest jednym z najbardziej aktywnych, wśród obiektów tego typu w Polsce.

Na początku 2015 roku powstał pomysł zorganizowania InstaMeetu – największego w Krakowie spotkania miłośników fotografii mobilnej. Zespół Krakowskiego Biura Festiwalowego, które jest operatorem ICE Kraków (ICE – International Conferences & Entertainment), zaprosił do współpracy IgersKraków – lokalną społeczność działającą na portalu Instagram. Objęła ona patronat nad akcją. Uczestnicy #icekrakowinstameet mogli dowiedzieć się o spotkaniu tylko z Instagrama za pośrednictwem trzech profili: @icekrakow, @krakowfestivaloffice oraz @igerskrakow. Na tydzień przed akcją otwarto rejestrację na stronie icekrakowinstameet.evenea.pl. Poprzez wysyłkę spersonalizowanych zaproszeń wybrano 20 ambasadorów, którzy mogli fotografować ICE Kraków 30 minut przed oficjalnym rozpoczęciem spotkania. 27 marca w ręce 65 osób trzymających w swoich dłoniach smartfony, tablety oraz aparaty oddano niemal 36 000 m2. Każdy uczestnik podczas powitania otrzymał identyfikator z imieniem oraz nickiem oraz imitującą zdjęcie z Instagrama tak zwaną Insta-Pocztówkę w formie kwadratu. Zawierała ona rady oraz podstawowe zasady obowiązujące podczas spotkania, a także listę pięciu rekomendowanych hashtagów. Razem z przewodnikiem igersi rozpoczęli trwającą ponad 3 godziny wycieczkę po ICE Kraków, która dała im możliwość fotografowania czterech głównych sal oraz przestrzeni dodatkowych:

  • Sali Audytoryjnej, pierwszej w Polsce sali typu winnica, o doskonałych parametrach akustycznych dla 2000 osób,
  • Sali Teatralnej dla 600 osób z mobilną i skadalną trybuną na 200 osób,
  • Sali Kameralnej mogącej gościć 300 osób, którą dzięki mobilnej ścianie akustycznej można podzielić na dwie mniejsze ( 2 x 150),
  • Zespołu Sal Konferencyjnych (500 m2),
  • trzypoziomowego przeszklonego foyer z widokiem na Zamek Królewski na Wawelu oraz panoramę Krakowa,
  • zaplecza scenicznego każdej z sal,
  • garderób,
  • strefy VIP.

 Dodatkową atrakcją był pokaz timelapsu przedstawiającego w przyspieszonym tempie 1449 dni budowy ICE Kraków oraz świetlne show, podczas którego w Sali Audytoryjnej na ekranie o powierzchni 85 m2 zostały wyświetlone zdjęcia, które ukazały się na Instagramie w trakcie trwania InstaMeetu. Uczestnicy w czasie rzeczywistym mogli obejrzeć swoją twórczość zaledwie 20 minut po wykonaniu zdjęć. Po zakończeniu spaceru przyszedł czas na integrację we foyer z widokiem na Wawel, podczas której goście Centrum Kongresowego mogli się lepiej poznać oraz wymienić spostrzeżeniami.


Po tygodniu od #icekrakowinstameet na Instagramie opublikowano 513 zdjęć oznaczonych unikalnym hashtagiem spotkania. Pod publikacjami pojawiło się 1008 komentarzy, zaś fotografie polubiono 24 854 razy!

OCZEKIWANIA

U podstaw organizacji każdego projektu powinno leżeć założenie, o którym warto pamiętać podczas całego procesu produkcji wydarzenia – najważniejsze są oczekiwania uczestników. #icekrakowinstameet pozwolił na ich spełnienie – igersi spotkali się by robić zdjęcia, mieli czas na łapanie interesujących kadrów, poznali „od kuchni” interesujący obiekt, mogli spędzić miłe popołudnie oraz nawiązać nowe znajomości. Całość odbyła się w niezobowiązującej atmosferze, bez nachalnego promowania marki, czy próby uzyskania natychmiastowych efektów biznesowych, których wielokrotnie oczekuje się od agencji realizujących akcje promocyjne. U podłoża tego spotkania nie leżało bowiem promowanie ICE Kraków oraz wymierne korzyści biznesowe, gdyż bezpośredni klienci należą do całkiem innej grupy docelowej. Jednak 25 000 polubień oznacza 25 000 osób, które zobaczyło wnętrza ICE Kraków i zainteresowało się #icekrakowinstameet.
Liczby opisujące wydarzenie świadczą o sukcesie, który udało się odnieść, dzięki ogromnemu zaangażowaniu zespołu ICE Kraków przy znikomych kosztach realizacji przedsięwzięcia. Jak mówi Jarosław Marciuk, prowadzący pierwszy polski profil zrzeszający lokalnych igersów, (…) instagramersi mogą być nazywani lokalnymi ambasadorami. Ich profile śledzi wielu zaangażowanych użytkowników – dlatego warto prowadzić dialog oraz odpowiadać na ich zapytania i prośby.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także