Google od dawna ostrzegało, iż strony nie posiadające swoich mobilnych odpowiedników stopniowo zaczną tracić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Miesiąc temu zapadła już ostateczna, oficjalna decyzja w tej sprawie – zgodnie z oficjalnym oświadczeniem dotyczących stron nie posiadających wersji mobilnej: „Wyszukiwarka Google nie rozpozna tych stron jako przyjaznych dla urządzeń mobilnych, co wpłynie na ich wyświetlanie przez użytkowników smartfonów i pozycję w wynikach wyszukiwania”. Będzie to miało wyraźne odzwierciedlenie w liczbie wyświetleń z urządzeń mobilnych i w pozycji w wynikach wyszukiwania. Strony mobilne, czy to te dedykowane, czy reponsywne, stały się więc must-havem.
Must-have dla każdego
Kto twierdzi, że pozycjonowanie jego strony w wynikach wyszukiwania Google jest zbędne? Nikt? No właśnie. Od dawna mówiło się o rosnącej liczbie wyświetleń na urządzeniach mobilnych i o potrzebie tworzenia rozwiązań mobilnych, jednak ciągle wielu twórców i właścicieli stron uważało wersje mobilne czy też RWD za dodatek, ekstrawagancję czy nawet fanaberię. Dzięki rozporządzeniu Google z początku roku, posiadanie strony responsywnej czy mobilnej stało się już nie dodatkiem, ale wymogiem, obowiązującym wszystkich właścicieli stron, którym zależy na odbiorcach i częstych wyświetleniach. Google wychodzi naprzeciw właścicielom witryn internetowych, podsyłając im wskazówki i rozwiązania, które pomogą stworzyć stronę dostosowaną dla urządzeń mobilnych, niekiedy nawet bez konieczności angażowania w ten proces web developerów. Jeśli dana witryna korzysta z oprogramowania WordPress czy Joomla, w stosunkowo łatwy sposób można dostosować ją dla urządzeń mobilnych.
Responsive Web Design to już nie tylko trend w projektowaniu stron internetowych – to obowiązujący standard. Popularyzacja stron reponsywnych wiąże się z ogromnym wzrostem liczby użytkowników mobilnych, która powiększa się z roku na rok na przestrzeni ostatnich kilku lat. W Ameryce w ciągu ubiegłego roku ruch mobilny wzrósł o 112%. Oczywistym jest, ze aby jak najlepiej dotrzeć do swoich odbiorców, należy zadbać również o tych, którzy internet przeglądają przede wszystkim na smartfonach czy tabletach.
Prostota przede wszystkim
Obecnie w wielu dziedzinach życia zapanowała moda na minimalizm oraz maksymalną użyteczność i trend ten nie ominął również świata mobile. Tworząc rozwiązania mobilne warto kierować się prostotą i przejrzystością. Tworząc takie rozwiązania, a więc i strony responsywne, kluczowym czynnikiem jest UX. Najważniejsze jest więc, aby strona była łatwa w obsłudze i w łatwy sposób zapewniała dostęp do kluczowych funkcji. Warto tutaj naśladować największe ogólnopolskie czy ogólnoświatowe serwisy, takie jak np. Amazon czy Allegro. Polecamy również przyjrzeć się rozwiązaniom, które zdobyły uznanie ekspertów ze świata mobilnego, otrzymując nagrodę Mobile Trends Awards 2014.
Kiedy już uzyskamy UX na najlepszym poziomie, warto pomyśleć o tym, aby strona reprezentowała w jakiś sposób filozofię marki czy też opowiadała jakąś historię. Prostota przede wszystkim, jednak nie wyklucza to również nuty storytellingu, który niemal zawsze służy na korzyść marki.
O czym warto pamiętać?
- Zadbaj o szybkość – nikt nie lubi czekać, a tolerancja na czekanie mobilnego użytkownika kończy się zwykle po ok. 5 sekundach. Szybkość ładowania stron okazuje się być najbardziej znaczącym czynnikiem dla większości użytkowników. Strony RWD zwykle bywają mocno obciążone kodami, które mają zapewnić możliwie najlepszy wygląd na wszystkich urządzeniach. Na przeciw temu problemowi wychodzi technologia Adaptive Delivery Technology, która po rozpoznaniu typu urządzenia, na którym ładowana jest strona, ma załadować odpowiedni, najlepiej dostosowany kod HTML czy CSS.
- Zaufaj specjalistom – RWD aby spełniało swoje zdanie, musi być wykonane dobrze. Dlatego w tym przypadku nie warto szukać półśrodków, ale oddać losy swojej strony w ręce specjalistów, np. korzystając z usług ClickMaster Polska.
- Śledź użytkowników – istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają śledzić czas przebywania użytkownika na stronie oraz jego działania. Warto śledzić te dane i wykorzystywać je do doskonalenia swojej strony. Pomoże to zapewnić odwiedzającym to, czego potrzebują, oraz wejść z nimi w lepszą interakcję, która zaowocuje ich lojalnością.
Rok 2015 niedawno się zaczął, warto więc dopisać do listy postanowień noworocznych stworzenie strony, która będzie bezproblemowo wyświetlana na urządzeniach mobilnych. W tym celu idealnie sprawdzi się strona responsywna Na tym rozwiązaniu można tylko zyskać – lepsze wyniki w pozycjonowaniu, więcej wyświetleń strony i co najważniejsze – zadowolenie rzeszy mobilnych użytkowników, których grono nieustannie się powiększa.
Źródło:
http://www.webguru-india.com/blog/what-will-influence-responsive-website-design-in-2015/
Zdjęcie:
robu_s © Więcej zdjęć na Fotolia.pl