Konferencje
Mobile Trends

Technologia chmurowa w sektorze bankowym

MBank słynący z innowacyjności niedawno podzielił się ciekawą nowinką. Instytucja znana z nowoczesnego podejścia do współczesnej bankowości ogłosiła wdrożenie systemu komunikacji opartego na technologii chmurowej. Dostęp do rozwiązania uzyskało już ponad 8 tys. pracowników, którzy będą mogli pracować z dowolnego miejsca na świecie, a bank zyskał możliwość implementacji nowych, własnych narzędzi.

Na stronie banku czytamy, iż rozpoczął on swoją działalność już 35 lat temu. Był to wówczas Bank Rozwoju Eksportu, czyli BRE Bank. Podążając za tekstem dowiemy się, że przez wszystkie te lata systematycznie budował kompetencje w zakresie obsługi różnych grup klientów, dbając o nieustanne wzbogacenie oferty. W 2013 roku doszło do fuzji banków BRE i Multibanku, w wyniku czego marki ujednoliciły się pod szyldem mBanku.

Rebranding zaowocował powstaniem banku uniwersalnego, specjalizującego się w obsłudze wszystkich grup klientów. MBank twierdzi, że strategia jego grupy na okres do 2023 roku została opracowana jako odpowiedź na bieżące zmiany w otoczeniu oraz spodziewane trendy w przyszłości. Zostały one oparte na perspektywach: gospodarczych, technologicznych,  behawioralnych i konsumenckich. 

Chmura w bankowości

Jak donosi serwis News.microsoft.com mBank tworzył już wcześniej przedsięwzięcia oparte na technologii chmurowej. Jednym z takich przykładów jest bramka płatnicza PayNow, a teraz zmieni się sposób pracy wewnątrz organizacji. Możliwe to będzie dzięki wykorzystaniu chmury publicznej. Usługi oferowane dzięki mocom obliczeniowym Microsoftu sprawiły, że wszyscy pracownicy mBanku (8,3 tys. osób) mogą obecnie pracować zdalnie, wykorzystując nowoczesny i bezpieczny dostęp do danych. Usługą, która jest wdrażana, a jednocześnie spełnia wymogi regulacyjno-prawne oraz administracyjne dla przedsiębiorstwa jest chmura Microsoft 365.

– Staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, a nawet je wyprzedzać. W przeszłości klient mógł przyjść do banku w określonych godzinach, a dziś jesteśmy otwarci 24 godziny na dobę. I to znak transformacji cyfrowej. Dalszą przyszłością jest chmura. Z punktu widzenia budowania systemów, dostępności, elastyczności, kosztów – od chmury nie ma odwrotu – skwitował prezes zarządu mBanku, Cezary Stypułkowski.

Bezpieczna chmura dla bankierów

Oczekiwania mBanku odnosiły się do platformy, która będzie miała możliwość wsparcia pracowników w codziennym funkcjonowaniu. Największe wymagania były w obszarze komunikacji, która będzie w stanie wykorzystywać rozwiązania mobilne oraz w obszarze przetwarzania i pracy na dużej ilości danych operacyjnych. Mowa tu o tworzeniu, wyszukiwaniu, udostępnianiu danych i podniesienia poziomu współpracy w rozbudowanych zespołach.

Taka technologia ma za zadanie przyspieszyć komunikację i wesprzeć procesy biznesowe w szybszym działaniu. Najważniejsze jest to, że jest to jedna z niewielu form przechowywania informacji, która nie kłóci się z literą prawa – jest zgodna z restrykcyjnymi przepisami bezpieczeństwa i ochrony.

– Zdecydowaliśmy się na pakiet Microsoft 365, ponieważ to wiodące rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które pozwoliło nam zintegrować się z dotychczas używanymi w banku narzędziami IT. Zakres wdrożenia objął wszystkich pracowników banku, a dotyczył m.in. Exchange online, OneDrive, Teams, Planner, WhiteBoard, To Do i Forms. Dla przykładu, Exchange online oznacza bardzo pojemną skrzynkę pocztową, która może przechować nieporównanie więcej danych niż dotychczas. OneDrive umożliwia przechowywanie i współdzielenie danych, a Teams jest centralnym narzędziem do komunikacji i pracy zespołowej. WhiteBoard wspiera zespoły mBanku w pracy kreatywnej, a prostsze aplikacje Planner i To Do – w lepszej organizacji pracy i śledzeniu postępów w projektach – powiedział Adam Ksit, wicedyrektor IT w mBanku.

Przedstawiciele mBanku informują również, że w przyszłości technologia Microsoftu ma zostać wykorzystana do tworzenia własnych wewnętrznych aplikacji, które będą spełniać kompleksowe wsparcie potrzeb biznesowych instytucji finansowej. Obecnie trwają pracę nad FeedbackApp, która ma wykorzystywać informacje płynące od uczestników konferencji w celu lepszej moderacji przyszłych spotkań. Drugą aplikacją jest MeetingApp, która poprzez wzniesienie na wyższy poziom rozwiązań chmurowych sprawi, że pracownicy będą mogli spełnić wymogi regulacyjne w trakcie spotkań z klientami.

mBank w chmurze już od 4 lat!

W 2017 roku mBank jako pierwszy w Polsce rozpoczął przygodę z chmurą. Próbował wówczas wypracować kompromis pomiędzy przystosowaniem się do aktualnych wtedy regulacji prawnych, a możliwościami technologicznymi i poziomem bezpieczeństwa danych. – Jesteśmy pierwszym bankiem, który zdecydował się na wykorzystanie chmury publicznej. Mamy za sobą kilka pierwszych poważnych wdrożeń. Przykładem tego jest rozwiązanie Paynow, oferujące płatności dla e-commerce, które wykorzystuje chmurę. Kluczowe w transformacji do chmury publicznej w bankowości jest przede wszystkim bezpieczeństwo i ochrona danych oraz zgodność z regulacjami – komentował Michał Plechawski, dyrektor zarządzający ds. informatyki i technologii w mBanku.

 –  mBank to przykład instytucji finansowej, która już od wielu lat wyznacza standardy dla całego sektora bankowości w Polsce, ale i w regionie. Innowacyjny i dopasowany do potrzeb współczesnego klienta model biznesowy, a także efektywne wykorzystanie najnowszych rozwiązań technologicznych stawiają mBank w czołówce liderów cyfryzacji zmieniających i modernizujących polską gospodarkę. To właśnie dzięki takim firmom Polska Dolina Cyfrowa staje się rzeczywistością. Jesteśmy dumni, że możemy być partnerem w rozwoju lidera bankowości w chmurze –  powiedział Tomasz Wilecki, dyrektor sprzedaży do sektora finansowego w polskim oddziale Microsoft.

Bank jest także matką spółki mElements, która skupia w sobie rozwiązania technologiczne, działające na korzyść procesów e-commerce i cyfryzacji procesów wewnętrznych i usługowych. Spółka ma za zadanie sprostać poprawieniu bankowego User Experience oraz poprawić efektywność samej integracji danych i firm, co funkcjonuje dzięki API Banking. Wszystko to ma na celu poprawić jakość obsługi klientów i dostarczyć efektywne narzędzie pracownikom bankowym, gdyż mBank twierdzi, że jego najważniejszym zasobem i misją samą w sobie jest człowiek i jego dobro.

– Najważniejszym kapitałem w mBanku są klienci i pracownicy, którzy na co dzień ich wspierają. Kluczowe jest, abyśmy mogli pracować w sposób nieprzerwany i aby technologia usprawniała naszą pracę. Dlatego wybraliśmy Office 365. Nasi pracownicy zyskali możliwość tworzenia, udostępniania i wyszukiwania plików w organizacji. I to wszystko w sposób bezpieczny i rozliczalny. Narzędzia z pakietu Office 365 wpływają na efektywność osobistą pracowników, a to z kolei przekłada się na efektywność całej organizacji. Wdrożenie Office 365 było dużym wyzwaniem, szczególnie w sektorze finansowym. Nam to się udało i to w zgodzie z regulacjami sektorowymi – zauważył  cloud center of excellence mBanku.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także