Konferencje
Mobile Trends

Facebook sprowadzi streamowanie video 360 na Gear VR od Samsunga

Kiedy na największej na świecie konferencji poświęconej mobile szef Facebooka wychodzi na scenę tylko po to, aby opowiedzieć o wirtualnej rzeczywistości to wiesz, że to właśnie ona stanie się tematem numer jeden w 2016 roku. W trakcie wydarzenia Samsung Galaxy Unpacked na MWC 2016 w Barcelonie Mark Zuckerberg przedstawił nową usługę przygotowaną przez zespół Social VR Facebooka – dynamiczne streamowanie 360° video  do gogli wirtualnej rzeczywistości – Gear VR.
Nowa usługa nie wydaje się może jakimś wielkim osiągnięciem, jednak wagę projektu podkreśla już sam fakt, że na scenie w Barcelonie opowiedział o nim sam Zuckerberg.

Gear VR – czyli kiedy smartfon staje się headsetem wirtualnej rzeczywistości

O Gear VR wspominaliśmy już jakiś czas temu. To gogle wirtualnej rzeczywistości stworzone przez Samsunga we współpracy z firmą Oculus należącą do Facebooka. Gwoli ścisłości – Gear VR to właściwie obudowa, w której osadza się wyposażony w aplikację wirtualnej rzeczywistości smartfon. Taki zestaw można ubrać na głowę i cieszyć w miarę tanią, choć jak na razie dosyć prymitywną wersją wirtualnej rzeczywistości. Nowa propozycja Facebooka ma właśnie zaradzić coś na ten prymitywizm – a konkretnie na niskiej jakości video wyświetlane w mobile VR.

Video w 360 stopniach – widz w centrum akcji

Nie tak dawno Facebook, podobnie jak serwis Youtube rozpoczął eksperymenty z video w 360 stopniach. Dla zwykłego użytkownika była to jednak przede wszystkim ciekawostka (360 video wykorzystano chociażby w paru filmowych zwiastunach). Facebook chwali się jednak, że dziennie takie video oglądane jest miliony razy, a do tej pory użytkownicy Facebooka wrzucili na niego ponad 20 tysięcy video w 360 stopniach. Teraz dzięki technologii dynamicznego streamowania rozwiązanie to w poprawionej wersji zmierza również tam, gdzie sprawdzi się najlepiej – na gogle Gear VR.
Oczywiście w goglach VR od dawna możliwe było oglądanie zwykłych filmów (np. w serwisie Youtube), jednak oczywiście nie były to materiały dające rzeczywiste uczestnictwo w akcji, a jedynie specjalnie przetworzone „płaskie” obrazy.
Do tej pory video 360 na mobilnym sprzęcie VR działało w niezbyt zadowalającej jakości. Pisząc w dużym skrócie – Facebook zoptymalizuje video 360 pod technologię VR – postara się o bardzo wysoką rozdzielczość takich filmów oraz płynność ich odtwarzania.
Nowa technologia pozwoli na wyświetlanie jedynie tego obrazu, na który w danej chwili patrzy użytkownik headsetu VR (zakładamy, że osoba z headsetem VR znajduje się w środku jakiejś sceny – patrzy na jej określony fragment i tylko ten fragment jest renderowany przez urządzenie).

W czym tkwi problem?

W wykorzystaniu bardziej zaawansowanych multimediów w Gear VR (oraz podobnych urządzeniach mobile VR) ograniczają nas smartfony, które mimo coraz potężniejszych podzespołów wciąż nie są jeszcze w stanie w całości poradzić sobie z generowaniem obrazu w wirtualnej rzeczywistości (w wysokiej jakości i płynnie). Być może takie rozwiązanie sprawdzi się w oczekiwaniu na nowe, jeszcze potężniejsze urządzenia mobilne.

Facebook wciąż pracuje nad VR

Wirtualna rzeczywistość stanowi jedno z najważniejszych pól zainteresowania Facebooka – odpowiada za nią specjalny zespół Social VR. Mark Zuckerberg wykupił swego czasu firmę Oculus odpowiedzialną za powstanie jednego z najbardziej rozpoznawalnych headsetów VR – Oculus Rift.
Źródło:
www.newsroom.fb.com

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także