Kiedy na największej na świecie konferencji poświęconej mobile szef Facebooka wychodzi na scenę tylko po to, aby opowiedzieć o wirtualnej rzeczywistości to wiesz, że to właśnie ona stanie się tematem numer jeden w 2016 roku. W trakcie wydarzenia Samsung Galaxy Unpacked na MWC 2016 w Barcelonie Mark Zuckerberg przedstawił nową usługę przygotowaną przez zespół Social VR Facebooka – dynamiczne streamowanie 360° video do gogli wirtualnej rzeczywistości – Gear VR.
Nowa usługa nie wydaje się może jakimś wielkim osiągnięciem, jednak wagę projektu podkreśla już sam fakt, że na scenie w Barcelonie opowiedział o nim sam Zuckerberg.
Gear VR – czyli kiedy smartfon staje się headsetem wirtualnej rzeczywistości
O Gear VR wspominaliśmy już jakiś czas temu. To gogle wirtualnej rzeczywistości stworzone przez Samsunga we współpracy z firmą Oculus należącą do Facebooka. Gwoli ścisłości – Gear VR to właściwie obudowa, w której osadza się wyposażony w aplikację wirtualnej rzeczywistości smartfon. Taki zestaw można ubrać na głowę i cieszyć w miarę tanią, choć jak na razie dosyć prymitywną wersją wirtualnej rzeczywistości. Nowa propozycja Facebooka ma właśnie zaradzić coś na ten prymitywizm – a konkretnie na niskiej jakości video wyświetlane w mobile VR.
Video w 360 stopniach – widz w centrum akcji
Nie tak dawno Facebook, podobnie jak serwis Youtube rozpoczął eksperymenty z video w 360 stopniach. Dla zwykłego użytkownika była to jednak przede wszystkim ciekawostka (360 video wykorzystano chociażby w paru filmowych zwiastunach). Facebook chwali się jednak, że dziennie takie video oglądane jest miliony razy, a do tej pory użytkownicy Facebooka wrzucili na niego ponad 20 tysięcy video w 360 stopniach. Teraz dzięki technologii dynamicznego streamowania rozwiązanie to w poprawionej wersji zmierza również tam, gdzie sprawdzi się najlepiej – na gogle Gear VR.
Oczywiście w goglach VR od dawna możliwe było oglądanie zwykłych filmów (np. w serwisie Youtube), jednak oczywiście nie były to materiały dające rzeczywiste uczestnictwo w akcji, a jedynie specjalnie przetworzone „płaskie” obrazy.
Do tej pory video 360 na mobilnym sprzęcie VR działało w niezbyt zadowalającej jakości. Pisząc w dużym skrócie – Facebook zoptymalizuje video 360 pod technologię VR – postara się o bardzo wysoką rozdzielczość takich filmów oraz płynność ich odtwarzania.
Nowa technologia pozwoli na wyświetlanie jedynie tego obrazu, na który w danej chwili patrzy użytkownik headsetu VR (zakładamy, że osoba z headsetem VR znajduje się w środku jakiejś sceny – patrzy na jej określony fragment i tylko ten fragment jest renderowany przez urządzenie).
W czym tkwi problem?
W wykorzystaniu bardziej zaawansowanych multimediów w Gear VR (oraz podobnych urządzeniach mobile VR) ograniczają nas smartfony, które mimo coraz potężniejszych podzespołów wciąż nie są jeszcze w stanie w całości poradzić sobie z generowaniem obrazu w wirtualnej rzeczywistości (w wysokiej jakości i płynnie). Być może takie rozwiązanie sprawdzi się w oczekiwaniu na nowe, jeszcze potężniejsze urządzenia mobilne.
Facebook wciąż pracuje nad VR
Wirtualna rzeczywistość stanowi jedno z najważniejszych pól zainteresowania Facebooka – odpowiada za nią specjalny zespół Social VR. Mark Zuckerberg wykupił swego czasu firmę Oculus odpowiedzialną za powstanie jednego z najbardziej rozpoznawalnych headsetów VR – Oculus Rift.
Źródło:
www.newsroom.fb.com