Konferencje

Technologie mobilne w transformacji cyfrowej banku wg Deviniti

Transaformacja cyfrowa pędzi, a banki polskie nie pozostają w tyle. Wręcz przeciwnie, przodują w tym zakresie. Dlatego porozmawialiśmy z Łukaszem Czerwińskim, ekspertem w dziedzinie technologii mobilnych, o tym, jak mobilne narzędzia i innowacje odmieniają krajobraz bankowości. Łukasz podkreśla znaczenie technologii mobilnych, które stają się kluczowym czynnikiem w transformacji cyfrowej miejsc pracy w sektorze bankowym.

W erze cyfrowej, rozwijanie efektywności operacyjnej, dbanie o dobrostan pracowników i angażowanie ich w życie firmy stają się priorytetem dla banków. Łukasz Czerwiński, Head od AppDev w Deviniti, podzielił się swoją wiedzą na temat wyzwań i korzyści związanych z mobilną transformacją w bankach. Odkryjmy więc, jakie zmiany niesie za sobą ten nowoczesny nurt.

Łukasz Czerwiński

Deviniti

Menadżer z 18-letnim doświadczeniem w sektorze IT w branży finansów i bankowości, posiada bogatą historię pracy zarówno w korporacjach, jak i w software house. Pasjonat technologii, z niezłomnym zaangażowaniem w dostarczanie innowacyjnych rozwiązań. Obecnie dowodzi zespołem programistów mobilnych, tworząc efektywną i synergicznie działający zespół. Ma na swoim koncie wiele realizowanych strategicznych programów i projektów, w tym projekty mobilne, które pomagały w usprawnieniu procesów biznesowych i dostosowaniu się do dynamicznie zmieniającego się rynku.

Mobile w transformacji cyfrowej bankowego środowiska pracy

Bartłomiej Drążkiewicz: Rozpocznijmy od podstaw. Jakie konkretnie mobilne narzędzia i technologie odgrywają kluczową rolę w transformacji środowiska pracy w sektorze bankowym?

Łukasz Czerwiński: Na rynku istnieje wiele narzędzi służących do transformacji środowiska pracy służących pracownikom. Do kluczowych narzędzi zaliczamy platformy do szybkiej wymiany informacji, portale szkoleniowe, feedbackowe oraz te służące do zarządzania wiedzą.  Kluczowe funkcjonalności związane są z wszystkim co jest bezpośrednie i w łatwy sposób dostępne  z jednego narzędzia jakim jest telefon, który większość z nas ma zawsze przy sobie. W kontekście technologii mobilnych stawiamy na framework Flutter, który pozwala nam programować na dwie główne platformy jednocześnie. 

Wyzwania i korzyści mobilnej transformacji w bankach

BD: Z punktu widzenia Waszego doświadczenia, jakie wyzwania napotykają banki przy wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań mobilnych w miejscu pracy? Jakie są główne korzyści?

ŁC:Moim zdaniem ogromnym wyzwaniem jest to aby spojrzeć na pracownika, szczególnie młodego pokolenia jako jeden z najważniejszych jak nie najważniejszy asset w firmie. Narzędzia innowacyjne są wdrażane zawsze w pierwszej kolejności aby kreować i rozwijać biznes, podążać za konkurencją, patrzeć na perspektywę klienta a niestety czasami zapominając o pracowniku. 

Korzyści dostrzeżemy długofalowo. Opracowaliśmy koncepcję aplikacji mobilnej, która ma odpowiadać na realne potrzeby pracowników oparte na 3 filarach:

  • skupiać się na efektywności operacyjnej i ją wzmacniać
  • dbać o dobrostan pracowników i tzw. well being
  • zaangażować pracownika w życie firmy oraz networking  – zarówno ten na miejscu w biurze jak i po pracy

Narzędzia, a kultura pracy w banku

BD: W jaki sposób narzędzia mobilne mogą wpływać na kulturę pracy w bankach? Czy moglibyście podać przykłady konkretnych zmian, jakie zaobserwowaliście?

ŁC:Większa otwartość ludzi do bezpośredniej komunikacji oraz integracji społecznej. Dobrym przykładem niech będzie funkcjonalność, która pozwala umawiać się całej grupie pracowników nawet tych, którzy się nie znają na konkretne eventy np. planszówki, piłkę nożną, wspólne bieganie.   

BD: Jaki jest wpływ mobilnych narzędzi na efektywność pracy w bankach? Czy można podać konkretne przypadki sukcesu, gdzie te narzędzia przyniosły widoczne korzyści?

ŁC: Nie mamy jeszcze dokładnych danych od naszego klienta, ale wiemy już, że nawet proste rozwiązania jak karta parkingowa, karta wejściowa, wirtualna wizytówka, inteligentny czat odpowiadający na wszystkie ważne dane z banku, wirtualny plan budynku z wszystkimi miejscami, integracja z innymi narzędziami w jednej aplikacji pozwolą zaoszczędzić nawet od kilku godzin do jednego dnia pracy w tygodniu. 

BD: Mobilność staje się coraz ważniejsza w biznesie. Jakie są Wasze przewidywania dotyczące przyszłości pracy w bankowości w kontekście technologii mobilnych?

ŁC: Rynek się zmienia, mobilność od dawna jest już standardem w wielu sferach, również tej dotyczącej pracowników korporacji i banków. Uważam, że to tylko będzie ewoluowało w kierunku pełnej mobilności i np. obsługi poza placówkami banku. Pracownicy bankowi będą coraz częściej wykorzystywać technologie mobilne nie tylko dla wewnętrznych potrzeb, ale również  do interakcji z klientami i dostępu do danych klienta i wewnętrznych systemów bankowych z dowolnego miejsca.

Co ważne w miarę wzrostu wykorzystania technologii mobilnych w bankowości, narzędzia do zabezpieczeń, takie jak biometria, uwierzytelnianie wieloskładnikowe czy blockchain, staną się bardziej powszechne w celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji i danych. Mobilność będzie w pełni dostępna i przy tym bezpieczna. 

Czy bankowość się zmienia?

BD: Łukaszu, ze swoim 18-letnim doświadczeniem w sektorze IT, jakie zmiany zauważyłeś w podejściu do pracy w branży finansów i bankowości w kontekście mobile?

ŁC: Polskie Banki są bardzo nowoczesne jeżeli chodzi o aplikacje mobilne. Jesteśmy na pewno w TOP rozwiązań nie tylko europejskich, ale i światowych. Nie zmienia to faktu, że w związku z rozwojem technologii  co maksymalnie kilka lat rozważa bądź modernizuje swoje aplikacje mobilne. Dobrym przykładem jest wdrażanie wieloplatformowej technologii Flutter w pierwszych Bankach w Polsce. 

Podejście do pracy diametralnie się zmienia. Likwidowane są kolejne placówki bankowe, kontakt z bezpośrednim doradcą w placówce a wszystko możemy już “załatwić” z Bankiem wirtualnie.  Tutaj tendencja jest jasna – “Mobile only”. 

BD: Czy widzicie jakieś konkretne trendy lub innowacje w dziedzinie technologii mobilnych, które mają potencjał do zrewolucjonizowania pracy w bankowości?

ŁC: Oczywiście – dobre przykłady to Bankowość oparta na chmurze, wdrażanie  coraz to większych elementów sztucznej inteligencji i wykorzystania dużych modeli językowych na co Banki się powoli otwierają. Do tego dochodzi dalszy rozwój robotyzacji, blockchaina wraz z technologią rozproszoną oraz wdrażanie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Czeka nas ciekawa przyszłość również w bankowości. 

Predykcje dotyczące bankowości mobilnej

BD: Na zakończenie, czy moglibyście podzielić się swoją wizją przyszłości bankowości, opierając się na innowacjach i technologiach mobilnych? Jakie są Wasze najważniejsze przewidywania?

ŁC: Przyszłość bankowości opartej na innowacjach i technologiach mobilnych zapowiada się jako bardziej zintegrowana, dostosowywana do indywidualnych potrzeb i zorientowana na klienta. Generalnie w mojej opinii bankowość będzie bardziej mobilna, na życzenie, wirtualna, lekka, dostosowana do potrzeb i preferencji klienta, bez granic, bezpieczna i prywatna – taka sądze, że będzie w przyszłości. 

Podsumowanie

Bankowość nieustannie przekształca się, a technologie mobilne odgrywają w tym procesie kluczową rolę. Łukasz Czerwiński widzi przyszłość bankowości jako bardziej mobilną, dostosowaną do potrzeb klientów i opartą na innowacjach. To przekonanie sprawia, że możemy oczekiwać fascynujących zmian i innowacji, które ulepszą zarówno środowisko pracy w bankach, jak i obsługę klienta.

Więcej o tym usłyszysz na Mobile Trends for Experts, już 20 października!

Udostępnij
Zobacz także