Konferencje
Mobile Trends

[TEST] Sprawdzamy "Comarch ERP Mobile Sprzedaż" – aplikację mobilną dla przedstawicieli handlowych

Choć z perspektywy klienta handel zaczyna kręcić się dziś głównie wokół Internetu, sprzedaż produktów do wielu sklepów detalicznych wciąż opiera się na pracy przedstawicieli handlowych. Ich działaniom w terenie pomóc mogą aplikacje mobilne takie jak Comarch ERP Mobile Sprzedaż. W dalszej części tekstu przeczytacie o moich wrażeniach z testów wersji demonstracyjnej tego narzędzia, bo chyba tak należałoby określić produkt Comarchu.

Mobilny organizer zadań dla przedstawicieli handlowych

Jak wskazywać może nieco skomplikowana nazwa aplikacji, Comarch ERP Mobile Sprzedaż służy do planowania zasobów przedsiębiorstwa w obrębie sprzedaży. A pisząc bardziej konkretnie, ma pełnić rolę podręcznego organizera zadań dla pracujących w terenie, firmowych przedstawicieli handlowych.
Główne funkcjonalności aplikacji mają pomagać im w dotarciu do klienta, utrzymywaniu z nim kontaktu, w zbieraniu zamówień na produkty (w tym przygotowaniu dokumentów), a także w sprzedaży bezpośredniej.
I już na wstępie mogę napisać, że pod tymi względami, Comarch Mobile ERP Sprzedaż wydaje się rozwiązaniem bardzo kompleksowym, które wraz z innymi aplikacjami dla biznesu od Comarchu, ma potencjał, by zastąpić tradycyjny zestaw laptop plus teczka.
Wynika tak przynajmniej z moich wrażeń z wersji demonstracyjnej aplikacji, którą wypróbować może każdy zainteresowany (z testową bazą klientów i oferowanych towarów, a więc w dosyć eksperymentalnych warunkach). Wystarczy pobrać ją z Google Play na tablet lub smartfon z systemem operacyjnym Android.

Na pierwszy rzut oka, interfejs aplikacji wydaje się mocno niedzisiejszy

Kiepskie wrażenie, przynajmniej na pierwszy rzut oka, sprawia interfejs aplikacji, przywodzący na myśl niedzisiejsze, nieintuicyjne programy do zarządzania firmą spod Windowsa. Ekran główny zapełniają kwadratowe kafelki prowadzące do głównym zakładek, ale im dalej wgłąb, tym więcej jest wypełniania, „tapnięć” w opcje i funkcjonalności porozmieszczane na wielu przewijalnych w poziomie ekranach.
Wszystko to działa co prawda bardzo płynnie, ale ilość plansz, checkboxów itd. może powodować pewne zmieszanie u początkujących użytkowników. Fajnie jednak, że na każdym kafelku ekranu głównego wyświetlają się krótkie podsumowania aktualnych danych, np. ilość obsługiwanych kontrahentów, liczba zadań do wykonania czy towarów czekających na przyjęcie lub wydanie.
 

     

Zaczynamy od zaplanowania wizyty handlowej w Terminarzu

Przejdźmy jednak do praktycznego wykorzystania Comarch ERP Mobile Sprzedaż. Aplikacja, podpięta do bazy towarów i kontrahentów, pozwala przedstawicielom handlowym w całości zaplanować oraz zrealizować wizytę handlową w terenie, włączając w to obsługę zamówień klientów, wystawianie potrzebnych dokumentów oraz sprzedaż bezpośrednią i organizację wydania towarów. Co ważne, wszystkie te funkcje działają również w trybie offline.
Wizytę handlową zaplanujemy między innymi w Terminarzu, w którym przeglądniemy również zadania przeterminowane i zakończone. Formularze planowania przypominają stare kalendarze Google, a obsługuje się je całkiem wygodnie. Wystarczy wybrać w nich rodzaj wydarzenia (np. wizytę handlową), datę, godzinę oraz kontrahenta, co do którego chcemy podjąć działanie.
 

   

 
W zakładce Dzień, przedstawiciel handlowy zobaczy natomiast podsumowanie zaplanowanych na najbliższe godziny zadań (wizyty z konkretnymi klientami, spotkania handlowe, kontakty telefoniczne, a nawet wydarzenia „prywatne”) oraz wszelkie związane z nimi szczegóły: wybrany samochód służbowy, którym wybierze się w trasę, stan przejechanych kilometrów, wystawione dokumenty i dokonane płatności. Z tego też miejsca możemy przejść do realizacji określonych wcześniej działań lub odrzucić je w razie problemów (np. choroby osoby kontaktowej).
 

 

Z kontrahentami skontaktujemy się wprost z aplikacji, SMS-em, e-mailem lub telefonicznie

Informacje na temat kontrahentów przeglądniemy i dodamy w osobnej zakładce (od nazwy, NIP i Regonu, przez rodzaj kontrahenta, towary jakie oferuje aż po sposób dostaw produktów i formy płatności). Wśród klientów możemy oznaczyć gwiazdką tych ulubionych, a do każdej firmy dodamy także osoby kontaktowe i ich dane.
Wprost z aplikacji łatwo przejdziemy do dzwonienia, przesłania SMS-a lub e-maila do wybranej z nich (oczywiście pod warunkiem, że wprowadzono potrzebne dane). Wszystkie funkcje związane z dotarciem i kontaktem z klientami działają sprawnie i z pewnością i przydadzą się w terenie.
 

  

 

Aplikacja zaprowadzi na miejsce spotkania i wyświetli listę zadań do zrealizowania

W momencie kiedy zaplanowaliśmy już naszą wizytę u konkretnego kontrahenta, możemy rozpocząć realizację związanych z nią zadań, z poziomu terminarza lub podsumowania dnia. Aplikacja zacznie liczyć wtedy czas realizacji i pozwoli szybko przenieść się do programów nawigacyjnych (Map Google lub np. Waze), które pomogą zlokalizować firmę na mapie i dojechać na miejsce.
Na liście wyświetlą się także kolejne kroki składające się na wizytę – rejestracja dokumentów i zamówień, windykacja należności finansowych, przygotowane wcześniej ankiety zadowolenia, które można przeprowadzić z klientem, raporty obecności produktów w sklepie klienta oraz merchandising (przedstawiciel może zrobić zdjęcia sklepowej ekspozycji). Wydaje się, że uwzględniono tu wszystkie najważniejsze zadania, jakie mógłby chcieć wykonać przedstawiciel handlowy w trakcie wizyty u klienta.
 

 

 

 
W razie zainteresowania klienta zamówieniem określonych produktów, na liście Towarów sprawdzimy ich dostępność w magazynach. Podglądniemy także wszelkie związane z nimi szczegóły – ceny brutto, netto, marżę, wysokość podatku VAT, ewentualne promocje jakie przedstawiciel może zaproponować klientowi, a także zdjęcie produktu.
 

  

 

Wystawimy i wydrukujemy paragony, faktury i oferty

Zawarte w trakcie handlowych wizyt umowy i potwierdzenia (paragony, oferty, faktury, reklamacje, wydania zewnętrzne i magazynowe) znajdą się natomiast w zakładce Dokumenty. W trakcie ich wystawiania należy złożyć na nich cyfrowy podpis, co nie jest jednak zbyt wygodne. I w tym przypadku możliwe jest szybciutkie wyeksportowanie dokumentu do PDFa, przesłanie go e-mailem do klienta lub wydruk na podłączonej do sieci drukarce.
 

  

   

 
Podobnie rzecz ma się z raportami na wybrany okres (dla danego towaru i kontrahenta), które wyświetlimy w formie tabel, niestety średnio czytelnych na ekranie smartfona (można przesłać je dalej e-mailem).
W zakładce Kasa rozliczymy natomiast przychody i rozchody na dany dzień handlowy. Aplikacja pozwala synchronizować wszystkie wprowadzone informacje z szyfrowaną bazą danych ERP, jednak opcja ta nie jest dostępna w wersji demonstracyjnej.

Comarch ERP Mobile Sprzedaż trzeba się po prostu nauczyć

Zaawansowane możliwości jakie daje Comarch ERP Mobile Sprzedaż sprawiają, że obsługi aplikacji trzeba się po prostu nauczyć od podstaw (choć nie ma z tym wielkich problemów). Na testowym smartfonie (Xiaomi Redmi 3S z Androidem 6.0.1) działała ona naprawdę płynnie, a po odpowiednim zapoznaniu się w ramach „learning by doing”, pozostaje w miarę zrozumiała, nawet dla laików (tylko w niektórych miejscach brakowało mi objaśnień, za co właściwie odpowiada dana funkcja lub co oznacza dany kolor przypisany do kontrahenta lub wydarzenia).
Cieszy chociażby fakt, że po wprowadzeniu informacji i próbie cofnięcia ekranu, aplikacja zapytuje o zapisanie danych, co skutecznie zabezpiecza przed ich przypadkową utratą. Bez problemu możemy przeszukiwać także listy towarów, kontrahentów itd. wpisując odpowiednią frazę.
 

 

 
W ustawieniach czeka natomiast spora lista opcji. Jeśli komuś, tak jak mi, nie przypadnie do gustu ciemna skórka kolorystyczna aplikacji, można ją zmienić (wybór ogranicza się jednak do wariacji kolorów czarnego i białego, a ogólnie rzecz biorąc, apka nie należy do tych „ładnych”). Z aplikacją sparujemy też urządzenia zewnętrzne – przenośną drukarkę czy terminal, dzięki którym wydrukujemy dokument np. paragon (również będąc w terenie).

Wiele funkcjonalności w niezbyt pięknym opakowaniu

W Comarch ERP Mobile Sprzedaż brakuje nieco objaśnień dotyczących poszczególnych funkcjonalności. Aplikacja nie zachwyca też estetyką. Z drugiej strony jest to narzędzie pracy nie ładna zabawka pokroju Instagrama. No i pod tym względem, robi naprawdę dobre wrażenie, oferując wiele funkcji i ustawień: możliwość dodawania do terminarza spotkań z kontrahentami, dołączania do bazy nowych klientów, przygotowanie dokumentów oraz obsługa sprzedaży i zamówień.
Jest tu chyba wszystko czego przedstawiciel handlowy może potrzebować w terenie. Z racji jednak, że sam przedstawicielem handlowym nie jestem, polecam wszystkim menedżerom i pracownikom wypróbowanie Comarch ERP Mobile Sprzedaż na własną rękę. Aplikacja współpracuje także z innymi, mobilnymi aplikacjami ERP od Comarchu (Np. Mobile Zarządzanie).
Wersję demo aplikacji znajdziecie w Google Play: play.google.com
Więcej o aplikacji przeczytacie na: www.comarch.pl

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także