Sprzedaż internetowa rozwija się w najlepsze, co tylko znacznie przyspieszyło w dobie pandemii koronawirusa. Wydawać by się mogło, że wzrost zainteresowania zakupami w Internecie będzie chwilowy, a tymczasem klientów w sklepach online nadal przybywa. Sytuacja ta dotyczy większości krajów na świecie, w tym także i Polski. W związku ze znacznym rozwojem sklepów internetowych, warto przyjrzeć się, jakie są aktualne trendy w e-commerce. Co kupują Polacy przez Internet w 2022 roku?
Trendy w e-commerce – wnioski za rok 2021
Zanim sprawdzimy, jakie trendy w e-commerce rządzą w bieżącym roku, musimy zrobić krok wstecz do roku 2021. Na przestrzeni tych dwunastu miesięcy praktycznie każdy skutecznie funkcjonujący sklep internetowy mógł liczyć na wzrost sprzedaży. Przypomnijmy, że miniony rok upłynął w Polsce pod znakiem trzeciej i czwartej fali COVID-19, a także licznych obostrzeń, które dotknęły również sektora handlowego.
Eksperci w zakresie handlu internetowego już wtedy zauważali, że konsumenci szukają alternatywy dla zakupów stacjonarnych. Nauczeni doświadczeniami pierwszego roku pandemii (2020), Polacy chyba ostatecznie przekonali się do handlu elektronicznego. Na potwierdzenie tej tezy warto wyciągnąć wnioski z raportu „E-commerce w Polsce 2021” autorstwa Gemius Polska:
- 77% polskich internautów kupuje online. Zgodnie z raportem, zaledwie 23% Polaków korzystających z sieci nie zdecydowało się jeszcze na zakupy w Internecie. Podobno, najważniejszym problemem okazuje się niemożność fizycznego obejrzenia produktu przed włożeniem go do koszyka.
- 80% kupujących przy pomocy urządzeń mobilnych napotyka różnego rodzaju przeszkody. Przytłaczająca większość internautów spotyka się z problemami podczas zakupów w sieci. Przede wszystkim wynikają one z nieintuicyjnych formularzy oraz braku responsywności sklepów na telefonach i tabletach.
- 76% klientów online w Polsce korzysta z urządzeń mobilnych. Zakupy przez telefon stają się coraz bardziej popularne, a szczególnie w najmłodszej grupie wiekowej (15-24), gdzie odsetek ten wynosi aż 92%.
Dlaczego powyższe informacje za rok 2021 są tak istotne? Ponieważ na podstawie doświadczeń oraz zebranej wiedzy, można budować rzeczywiste i akuratne strategie e-commerce. Mowa nie tylko o marketingu i promocji, ale również dostosowaniu swojej działalności internetowej do potrzeb zmieniającego się rynku.
Najważniejsze trendy w e-commerce w roku 2022
Jeżeli planujesz rozpoczęcie działalności gospodarczej w bieżącym roku i chcesz spróbować swoich sił w sprzedaży internetowej, koniecznie zapoznaj się z najnowszymi wymaganiami rynkowymi. Trendy w e-commerce mogą się zmieniać, a dostosowanie się do nich może przełożyć się na sukces w biznesie. Dlatego też istotne jest, aby prześledzić nowoczesne kierunki oraz strategie prowadzenia sklepów internetowych w Polsce.
Wiedza ta przyda się także tym przedsiębiorcom, którzy już zdążyli zbudować własne marki w Internecie. Należy bowiem pamiętać, że najlepsze firmy to takie, które nie stoją w miejscu, lecz nastawione są na stały rozwój. Wówczas nawet niewielcy polscy sprzedawcy będą mogli zyskać nowych klientów z rynku.
Sprawdźmy zatem, jakie trendy w e-commerce powinny przyciągnąć Twoją uwagę w bieżącym roku.
1. Rosnąca konkurencja
Branża e-commerce nie zatrzymuje się, a w sieci pojawia się coraz więcej sklepów internetowych. Co więcej, przybywa również klientów, którzy wolą korzystać z usług handlowych online. Do końca bieżącego roku sprzedaż przez Internet ma generować około 20-21% globalnego obrotu w handlu. Dla porównania, jeszcze pięć lat temu wskaźnik ten wynosił zaledwie 10%.
Z powodu rosnących obaw o lockdowny i obostrzenia, handel w dużej mierze przenosi się do sieci. W związku z tym rośnie też konkurencja w poszczególnych niszach, co wyzwala konieczność podjęcia nowoczesnych strategii, aby wyróżnić się z tłumu. Aktualne trendy w e-commerce pod kątem lepszego marketingu to przede wszystkim skuteczne działania SEO. Poprawnie skomponowane treści mogą okazać się kluczem do sukcesu podczas pozycjonowania sklepu w wyszukiwarkach internetowych.
2. Personalizacja doświadczenia użytkownika
Nastawienie się na rozwój UX (User Experience) składa się z licznych narzędzi, które mają na celu ulepszenie doświadczenia użytkownika. W 2022 roku coraz częściej spotykamy się z jego personalizacją, gdyż przekłada się ona na wyższe obroty ze sprzedaży. Sposobów na dostosowanie swoich treści do potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów może być całkiem sporo.
Aktualnym hitem w personalizacji UX staje się wykorzystanie sztucznej inteligencji. Jak się okazuje, technologia AI przyczynia się do interpretacji zachowania klientów poprzez gromadzenie danych na ich temat. Na podstawie nawyków zakupowych można wówczas przewidywać kolejne decyzje podjęte przez użytkownika. Coraz szersze wykorzystanie AI do tego celu sprawia, że trendy w e-commerce chętnie kierują się w stronę sztucznej inteligencji.
3. Kup teraz, zapłać później
Klienci internetowi cenią sobie sklepy, gdzie dostępne są liczne metody płatności elektronicznych. Wydaje się, że czasy chodzenia na pocztę w celu wypisania przekazu pieniężnego bezpowrotnie minęły. Dzisiejszy kupujący w sieci oczekują szybkich, intuicyjnych i bezproblemowych sposób na zapłatę za towar. W 2022 roku jesteśmy też świadkami popularyzacji alternatywnej opcji płatniczej.
Mowa o BNPL, czyli Buy Now Pay Later, a po polsku „kup teraz, zapłać później”. Tego typu płatność polega na opóźnieniu płatności o co najmniej kilka dni. Można powiedzieć, że są to swoiste zakupy „na kredyt”, które pojawiają się już na największych platformach e-commerce. W związku z tym, każda większa firma powinna przemyśleć wprowadzenie modelu płatności BNPL w swojej działalności.
4. Live shopping
Choć live shopping to żadna nowość, bo taki model biznesu znamy od lat 70. ubiegłego wieku, to jednak w ostatnich miesiącach przybywa jego zwolenników w Internecie. Sprzedaż na żywo przypomina to, co znamy z telezakupów. Handlowiec prezentuje produkty, a użytkownicy finalizują zakup podczas takiej akcji live.
Co ciekawe, sprzedaż na żywo najlepiej rozwija się na platformach społecznościowych. Social media udostępniają użytkownikom możliwość sprzedaży, a także organizacji streamów live. Sprzedawcy w sieci łączą te dwa filary ze sobą i w ten sposób kreują nowe trendy w e-commerce. Idąc tym tropem, sporo dużych przedsiębiorstw czerpie przykład z użytkowników social media i również organizuje live shopping na swoich kanałach.
5. Kryptowaluty i metaverse
Choć w połowie maja 2022 roku obserwujemy historyczny krach na rynkach kryptowalutowych, zwolennicy aktywów cyfrowych wierzą, że to sytuacja przejściowa. Co więcej, krypto buduje nowe trendy w e-commerce dotyczące metod płatności. Stale przybywa platform sprzedażowych, które decydują się akceptować ten nowoczesny sposób zapłaty za usługi i produkty. Według PayPal, blisko 57% kupujących w USA chce szerszej adaptacji kryptowalut przez sklepy internetowe.
Ciekawe może być też wykorzystanie technologii metaverse w handlu online. Wkrótce będziemy w stanie kreować swoje życie w sieci na nowo, a nowoczesny Internet pozwoli na realne zakupy w świecie wirtualnym. Czy jednak doczekamy się Web 3 i metaverse jeszcze w 2022 roku?
Trendy w e-commerce – podsumowanie
Handel online, w tym również mobilny, rozwija się w zawrotnym tempie. Zmieniają się oczekiwania oraz wymagania klientów, a wraz z nimi pojawiają się nowe trendy w e-commerce. W drugiej połowie bieżącego roku warto sięgnąć po aktualne tendencje, żeby pozytywnie zaskoczyć swoich odbiorców. Dzięki temu Twój biznes wejdzie na zupełnie nowy poziom.