Każdy klient jest inny. Wielu właścicieli sklepów internetowych uważa to za problem, jednak w rzeczywistości dzięki temu jesteśmy w stanie wyróżnić konkretne grupy zachowań oraz cech, co będzie skutkowało określeniem rodzajów klientów w e-commerce.
W jaki sposób pozyskujemy klientów do sklepu internetowego?
Proces zakupu zaczyna się zawsze w momencie, gdy klient wejdzie na stronę internetową naszego sklepu online. Jak do tego dochodzi? Jednym ze sposobów jest wpisanie adresu internetowego w wyszukiwarkę. Konsument tego typu zacznie swoje zakupy od zajrzenia do katalogu produktów. W przypadku, gdy prowadzimy dobrą kampanię promocyjną, spora część klientów dotrze do naszego sklepu właśnie dzięki kampanii. Najczęściej stanie się tak za sprawą tak zwanego landing page. To przygotowana podstrona danego serwisu, do której trafiają osoby, które zdecydowały się kliknąć baner reklamowy zawarty w sieci. Ostatnim sposobem jest skorzystanie z porównywarek cen, które stają się coraz popularniejsza.
Jak ograniczyć usuwanie produktów z koszyka przez konkretne typy klientów?
Kiedy klient zapozna się z oferowanym przez nas produktem oraz podejmie decyzję o jego zakupie, po prostu doda go do koszyka. W przypadku, gdy mamy do czynienia ze sklepem internetowym, pełni on tę samą funkcję, co koszyk w klasycznym sklepie. Jeśli jednak klient postanowi „odłożyć produkt na półkę”, usunie go z koszyka. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby zawrzeć w naszym sklepie tak zwaną poczekalnię lub też przechowalnię. Czym jest takie rozwiązanie? To nic innego jak miejsce, w którym konsument będzie w stanie przechować dany produkt, zamiast od razu dodawać go do swojego koszyka. Dzięki przechowalni klient będzie w stanie zapamiętać konkretny artykuł, a jeśli się na niego zdecyduje, przenieść bezpośrednio do koszyka. To niezwykle wygodne rozwiązanie, dzięki któremu liczba osób usuwających nasze produkty z koszyka, z pewnością znacząco spadnie.
Dzięki dopasowaniu ofert do danego konsumenta będziemy mogli liczyć na znaczne zwiększenie ilości sfinalizowanych transakcji. Zatem jakie typy klientów w sklepach internetowych możemy wyróżnić?
Łowcy okazji
To kategoria ludzi, którzy robią zakupy w internecie przede wszystkim dlatego, że ceny w sieci są znacznie niższe niż w klasycznych sklepach. Mimo tego, że sam czas dostawy nie gra dla nich ważnej roli, to koszty przesyłki wręcz przeciwnie. Dodają go do ceny produktu, aby obliczyć łączny koszt nabycia danego artykułu. Co zrobić, aby przyciągną łowców okazji do swojego sklepu internetowego? Wszelkiego rodzaju bonusy, obniżki, czy też gratisy, jakie dodawane są do produktu, bardzo dobrze wpływają na decyzje zakupowe takich osób. Nie możemy jednak nie wspomnieć, że ludzie tego typu nie przywiązują się zbytnio to jednego sklepu, gdyż bardzo często korzystają z popularnych porównywarek cen celem znalezienia najlepszej oferty.
Kolekcjonerzy
To wąska grupa osób, do której należą ludzie szukający w sieci bardzo nietypowych oraz niełatwo dostępnych produktów. Nie zwracają zbyt dużej uwagi zarówno na cenę produktu, jak i samej przesyłki. Są w stanie zapłacić naprawdę sporo za dostawę, aby tylko dostać pożądany produkt. Jak się można domyślić, internet do istny raj dla kolekcjonerów.
Zabiegani
To typ klientów, którym stale brakuje czasu, a jak wszyscy wiemy, dzięki zakupom w sklepach internetowych są w stanie pozyskiwać produkty bardzo wygodnie oraz szybko, a co najważniejsze, zupełnie bez wychodzenia z domu. Zabiegane osoby w większości wypadków są bardzo zdecydowane, a pomoc sprzedawcy w większości wypadków okazuje się zbędna. Poszczególne produkty porównają naprawdę szybko, a łatwość składania zamówień i możliwość płacenia online, jest dla nich kluczowa. Warto wspomnieć, że są znacznie mniej wrażliwi na cenę niż wyżej opisani „łowcy”, jednak stosunkowo mocno przywiązują się do swoich ulubionych marek oraz sklepów.
Ostrożni
To osoby, które do zakupów w internecie podchodzą z naprawdę dużym dystansem. Niemało słyszeli na temat oszustów, jacy działają w sieci, dlatego nie chcą zostać kolejną ofiarą. Kosz dostawy oraz cena nie gra dla nich większej roli. Należy jednak zaznaczyć, że bardzo często decydują się na odbiór osobisty, lub też przesyłkę za pobraniem. Bardzo przywiązują się do danej marki produktu oraz sklepu. W przypadku, gdy będą mieli do wyboru duży oraz popularny sklep lub też niezbyt znaną firmę, zawsze wybiorę pierwsze rozwiązanie.
Szperacze
Grupa klientów, która na przeczesywanie portali aukcyjnych oraz sklepów internetowych spędza naprawdę wiele czasu. Bardzo często robią to w godzinach pracy celem zabicia czasu. Najczęściej skupiają się oni na luksusowych oraz drogich produktach, na które prawdopodobnie nigdy nie będzie ich stać.
Wstydliwi
Dzięki internetowi są w stanie dyskretnie robić zakupy. Starają się kupować na odległość, gdyż zakupy w klasycznym sklepie powodują u nich zakłopotanie. Koszta dostawy, czy cena samego produktu to dla nich drugorzędna sprawa. Są w stanie ponieść znacznie większe koszta, w zamian za pozostanie anonimowym kupcem.