Konferencje

Widzę cel, nie widzę przeszkód: 6 umiejętności założyciela start-upów

Jesienią 2022 roku, już po raz siódmy z rzędu, firma Sigma Software wraz z własnym inkubatorem przedsiębiorczości Sigma Software Labs organizuje konkurs start-upów wśród młodych i ambitnych studentów ukraińskich uczelni, a także przedstawicieli społeczności IT. W tym roku po raz pierwszy projekt rozszerza się na kraje europejskie. Organizatorzy konkursu od wielu lat pracują ze start-upami i doskonale rozumieją ich obawy i potrzeby, a także błędy, które często popełniają młodzi przedsiębiorcy. W serii artykułów dotyczących każdego etapu rozwoju start-upu, nasi eksperci i autorzy podzielą się ważnymi spostrzeżeniami i wskazówkami, które przydadzą się każdemu, kto chce uruchomić udany start-up.

Dzisiaj Andriy Lazorenko, CEO i współzałożyciel w IdeaSoft (członek Sigma Software Group) mówi o tym, jakie cechy i umiejętności powinien posiadać założyciel start-upu, aby mieć szansę na sukces.
Kiedy masz pomysł na własny start-up, najprawdopodobniej jesteś nim naładowany i pogrążony w myślach o tym, jak nowy produkt lub usługa pomoże ludziom i firmom, a Ciebie doprowadzi do sukcesu. Jeśli jednak jest to Twój pierwszy start-up i nie masz doświadczenia w biznesie, powinieneś być przygotowany na wiele niespodzianek i nagłych zmian oraz posiadać pewne cechy i umiejętności niezbędne do tego, aby móc z powodzeniem rozwijać swój produkt.

Działaj wytrwale

Twój pomysł jest twoim zmartwieniem. Jeśli chcesz, aby Twój start-up trafił kiedyś (najlepiej wkrótce) na rynek, jego realizacja powinna być przedmiotem wszystkich Twoich starań. To Ty jesteś osobą, która musi napędzić produkt, a nie jacyś starzy znajomi, których poprosiłeś o pomoc, czy inwestorzy, którzy zainteresowali się Twoim pomysłem.
Moi partnerzy biznesowi opowiedzieli mi kiedyś historię o ukraińskich założycielach start-upów, którzy ubiegali się o inwestycję. Nie będę Cię zanudzał zbytnio szczegółami, ale mieli fajny pomysł, nie mieli, w tamtym czasie, prawie żadnej konkurencji, rynek potrzebował takiego rozwiązania, inwestorzy byli zainteresowani partnerstwem i byli gotowi zaoferować konsultacje i doradztwo. Wszystko to brzmi fajnie, ale stała się dziwna rzecz. Niezależnie od tego, jak bardzo potencjalny inwestor czekał na dalszą komunikację ze strony młodych przedsiębiorców, nie dochodziło do niej. Tak oto, nawet mając „ciepły” kontakt i inwestora, który był autentycznie entuzjastyczny i zainteresowany pomysłem, tamten start-up nie zdołał podjąć niezbędnych kroków do rozpoczęcia współpracy i uzyskania „impulsu” dla swojego biznesu z powodu braku proaktywności i wytrwałości.

Działaj szybko

Myliłby się ten, kto sądzi, że można bez końca „finalizować” swój start-up. Rynek nie będzie czekał. Inni ludzie będą wpadać na podobne pomysły. I podczas gdy Ty będziesz próbował udoskonalić produkt, oni będą już zarabiać pieniądze i inwestować je w rozwój swojego start-upu.
Szybkość jest również ważna, gdy musisz pivotować i reagować na opinie użytkowników. W końcu Twoi klienci na pewno nie będą czekać wiecznie, aż wprowadzisz niezbędne zmiany.

Kluczowe jest również unikanie prób stworzenia idealnego produktu na pierwszym etapie. Mówi się, że dobre MVP powinno być „szybkie i brudne”. To znaczy, musi mieć minimalną funkcjonalność, która – to ważne! – przynosi wartość dla klienta. Na wstępnym etapie wytnij wszystko, co nie jest kluczowe dla tego celu, aby jak najszybciej wydać MVP. Wtedy nie będzie tak bolesne i smutne, jeśli coś pójdzie nie tak podczas pierwszego uruchomienia 🙂

Technologie cały czas idą do przodu i to co było modne wczoraj, jutro może stać się przestarzałe. Dlatego ważne jest, aby zrobić jak najwięcej tu i teraz, aby Twój start-up nie stracił na aktualności. Czasami jedna aktualizacja oprogramowania od giganta technologicznego zmiecie cały start-up po prostu przez dodanie pewnych nowych funkcji.

Średnio, po 3-4 latach działalności, start-up musi albo dokonać wyjścia, albo wejść w strategiczne partnerstwo. To zły znak, jeśli z tych 4 lat spędzasz 18 miesięcy na tworzeniu pierwszego MVP, nie mając ani partnerów, ani klientów, ani inwestorów.

Założyciele start-upów często myślą, że powinni sięgać po klientów, gdy mają już gotowy produkt lub usługę. W rzeczywistości rozwój klientów i sprzedaż produktu powinny rozpocząć się jak najwcześniej. Jest tak z dwóch powodów – po pierwsze będziesz mógł szybko pivotować, jeśli Twój produkt nie będzie odpowiadał potrzebom rynku, a po drugie bez klientów nie masz biznesu.

Nie trać więc czasu i szukaj tych, którzy wesprą Cię pieniędzmi i wiedzą. Pieniądze to paliwo dla start-upu. Bez paliwa zawsze będziesz pozostawał w tyle.

Skup się

Aby być szybkim, musisz skupić się na swoim start-upie i odsunąć wszystko inne na bok. Błędem byłoby myślenie, że można stworzyć udany produkt, mając jednocześnie pełnoetatową pracę. Kiedy już zdecydujesz się uruchomić swój start-up, musisz się na nim skupić i poświęcić mu cały swój czas: dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, bez zwyczajowych weekendów i świąt, kiedy możesz całkowicie zapomnieć o pracy. Założyciel start-upu musi być przez cały ten czas w ruchu – szukać nowych klientów, osób o podobnych poglądach, inwestorów, osób, które zgłoszą się na ochotnika do walidacji produktu, osób, które mogą służyć radą itd.

Kluczowe jest utrzymanie koncentracji, ponieważ tylko w ten sposób można zobaczyć, co dzieje się na rynku i w porę zareagować na zmiany. Dość rzadko zdarza się, że start-up jest wolny od wszelkiej konkurencji, bo ona zazwyczaj występuje. Są ludzie, którzy szybciej zdobywają inwestycje, lepiej sprzedają swoje produkty i szybciej wchodzą na rynek, a Ty musisz nauczyć się skutecznie z nimi konkurować.

Nie zrażaj się porażkami

Rozpoczynając pracę nad swoim pomysłem, bądź przygotowany na porażki. Porażki będą, bo ponad 90% start-upów kończy się niepowodzeniem. Porażki są zawsze smutne, ale i pożyteczne, pod warunkiem, że umiesz je postrzegać w konstruktywnym świetle. Ważne jest, aby nie obwiniać siebie i innych za niepowodzenia, a zdobyte doświadczenie wykorzystać w pełni, aby nie popełniać tych samych błędów w przyszłości. Poświęcenie, zaufanie i wsparcie zespołu odgrywają dużą rolę, gdy sprawy nie idą zgodnie z planem. Ważna jest również umiejętność krytycznego spojrzenia na sytuację i zaprzestania pchania wózka, który nigdy nie będzie się toczył.

Przyjmuj krytykę

Jeśli uruchamiasz swój start-up, musisz nauczyć się obiektywnie mierzyć swoje mocne strony, swoje umiejętności i zdolności oraz swój rozwój zawodowy. Jeśli twój start-up i twój zespół rozwijają się szybciej niż ty, to niestety hamujesz rozwój firmy jako całości. Takiej sytuacji nie można ignorować, trzeba z nią pracować, pokonywać wyzwania, wychodzić ze swojej strefy komfortu, prosić o pomoc bardziej doświadczonych kolegów… Albo, niestety, może nadejść czas, kiedy Twój start-up będzie się dalej rozwijał bez Ciebie, albo po prostu upadnie.

Zdobądź empatię

Bycie elastycznym oznacza szybkie podejmowanie decyzji, branie odpowiedzialności, nie banie się eksperymentowania i słuchanie innych, a nie trzymanie się tylko własnych pomysłów. W końcu produkt, który tworzysz, jest przeznaczony dla innych.

Z drugiej strony, bycie empatycznym i umiejętność rozmawiania z ludźmi to umiejętność, która pomoże Ci znaleźć współpracowników i klientów oraz stworzyć produkt, który rynek kupi. Jeśli wiesz, że komunikacja nie jest jedną z Twoich mocnych stron, rozwijaj ją i poszukaj kogoś, kto pomoże Ci sprzedać Twój pomysł i produkt inwestorom, klientom i rynkowi, a także promować Twoją kulturę wśród zespołu i przyszłych pracowników. Ogólnie rzecz biorąc, umiejętność zgromadzenia ludzi, którzy są bardziej zdolni i kompetentni od Ciebie (w jednej lub wielu dziedzinach) jest jedną z kluczowych umiejętności dla założyciela start-upu.

Znajdź takich ludzi i przejdź do budowania udanego biznesu! 🙂

Udostępnij
Zobacz także