Konferencje

W 2015 r. czekają nas nowe, bardziej kreatywne pomysły reklamowe – Rafał Staszkiewicz

Na 3 pytania do prelegenta Mobile Trends Conference 2015 odpowiada Rafał Staszkiewicz – przedsiębiorca, doświadczony menedżer, a także ekspert z zakresu budowania strategii, brandingu, komunikacji marketingowej i reklamy mobilnej. W wywiadzie opowiada on o wyzwaniach, jakie stoją przed reklamą mobilną, a także dlaczego kupony mobilne stanowiły według niego jedno z najlepszych rozwiązań mobilnych ubiegłego roku.

Jakich nowości możemy się spodziewać w branży mobilnej w 2015 roku?
W obszarze komunikacji i reklamy mobilnej spodziewam się wykorzystania w większym zakresie nowych, niestandardowych form reklamowych i tzw. reklamy natywnej. Będziemy z pewnością świadkami nowych, bardziej kreatywnych pomysłów reklamowych (rich-media, video display). Nowości możemy się też spodziewać w zakresie targetowania reklamy. Badania wskazują, że kampanie mobilne z targetowaniem osiągają o 50-70% lepsze wyniki w porównaniu do standardowych kampanii. Wyzwaniem dla rynku mobile na lata 2015-2016 w tym zakresie jest:

  • identyfikacja użytkownika, zarówno na stronach mobilnych jak i w aplikacjach
  • targetowanie reklam na różne urządzenia (cross-device)
  • segmentacja i targetowanie w oparciu o dane na temat użytkowników (demografia, zachowanie, intencje zakupowe).

Mam nadzieję na większe wykorzystanie smartfonów w zintegrowanych kampaniach reklamowych. Przy penetracji smartfonów na poziomie ponad 50% trudno wyobrazić sobie kampanię zasięgową bez reklamy mobilnej. I nie mam na myśli wyłącznie mobilnego Facebooka czy sieci Google, ale rozwiązania dedykowane, dopasowane do kontekstu marki, czasu, intencji i miejsca, w jakim znajduje się użytkownik.
Co Twoim zdaniem okazało się mobilnym „hitem” roku 2014 i dlaczego?
Myślę, że mobilnym hitem 2014 roku w Polsce były kupony mobilne. Mieliśmy prawdziwy wysyp aplikacji z funkcjonalnością kuponów wprowadzanych zarówno przez niezależnych dostawców, jak i marketerów. Dużym sukcesem okazała się aplikacja McDonald’sa. Swoje rozwiązania w zakresie kuponów oferuje m.in. Allegro i sieci handlowe (np.  Żabka, Freshmarket). W naszej sieci reklamowej realizowaliśmy także pierwsze kampanie rich-media z wykorzystaniem kuponu mobilnego (zarówno dla e-commerce, jak i retailu).
Cieszę się, że wreszcie marketerzy przekonują się do tej formy promocji. Z punktu widzenia mobilności współczesnego konsumenta jest to idealne narzędzie do aktywizacji klientów. Wiemy, że użytkownicy smartfonów oczekują konkretnych korzyści „tu i teraz”. Kupon mobilny możemy mieć zawsze przy sobie, nie musimy go drukować, wycinać, przechowywać w portfelu, itp. Istotna jest także możliwość wpływania na decyzje zakupowe klientów, silne call-2-action dobrze zaplanowanych i zrealizowanych kampanii z kuponem mobilnym.
O czym będzie Twoje wystąpienie?
Tytuł mojej prelekcji na tegorocznej Mobie Trends Conference to „CTR is dead?”.  Jak można się domyślić, zmierzę się z klasycznym wskaźnikiem pomiaru skuteczności reklamy online i mobile :). Przyzwyczailiśmy się, że reklama mobilna osiąga ponadprzeciętne wyniki CTR. Większość kampanii mobilnych jest zatem optymalizowana na jak najwyższe CTRy.
Czy jednak w przypadku mobile powinniśmy polegać wyłącznie na wskaźnikach klikalności? Podczas mojej prelekcji będę starał się pokazać, iż CTR przestaje być już jedynym i najważniejszym wyznacznikiem skuteczności reklamy mobilnej. Zamiast skupiać się na CTR powinniśmy zwrócić większą uwagę na najważniejsze wyróżniki smartfonów: przyciąganie uwagi, budowanie zaangażowania i wpływ na zachowanie użytkowników. Przedstawię zatem nowe podejście do pomiaru kampanii z wykorzystaniem nie tylko CTR, ale także FAR (first action rates) i SAR (secondary action rates).

Rafał Staszkiewicz

Przedsiębiorca, doświadczony menedżer, ekspert z zakresu budowania strategii, brandingu, komunikacji marketingowej i reklamy mobilnej. Partner i Country Manager sieci reklamy mobilnej adQuta Poland (wcześniej Adello Polska), założyciel agencji mobile marketing Mobilizer, agencji brandingowej – Omnibrand. Ma kilkunastoletnie doświadczenie biznesowe. Pracował jako dyrektor e-biznesu w Infor Biznes (Dziennik Gazeta Prawna), gdzie kierował obszarem biznesu online. Wcześniej był m.in. dyrektorem ds. strategii i rozwoju w funduszu VC z grupy Kulczyk Holding oraz wicedyrektorem, szefem doradztwa marketingowego i CRM w jednej z największych polskich firm konsultingowych DGA. Jest absolwentem studiów magisterskich i doktoranckich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.

Udostępnij
Zobacz także