Pod koniec ubiegłego roku Google zaprezentowało informację na temat Mobile-First Indexing. Nadchodząca zmiana w algorytmach indeksowania stron, stała się również jednym z tematów wystąpienia Michała Wicińskiego z Google na Mobile Trends Conference 2017. Co konkretnie oznacza ona dla właścicieli witryn internetowych?
Dotychczas Google wsparło strony mobilne wyróżniając je w mobilnych rankingach wyszukiwania. Wciąż priorytetem indeksowania pozostają jednak strony desktopowe. To na podstawie zawartych w nich treści domyślny bot indeksujący zamieszcza witryny w wynikach wyszukiwania Google. Z kolei bot indeksujący pod kątem urządzeń mobilnych, uzupełnia jedynie pracę pierwszego bota. Z uwagi na to, że aktualnie większość ruchu w wyszukiwarce Google pochodzi z urządzeń mobilnych, Mountain View szykuje dużą zmianę w tym obszarze.
Do tej pory boty przeszukiwały strony desktopowe, a mobilne dodatkowo
Mobile-First Indexing sprawi, że role te się odwrócą. Dlatego webmasterzy powinni w szczególności zadbać o treść prezentowaną na swoich stronach mobilnych. To zamieszczane na nich informacje staną się priorytetem dla przeszukujących sieć botów Google’a i podstawą dla zindeksowania strony w określonym miejscu wyników wyszukiwania. Jeśli np. użytkownik zacznie szukać w Internecie sklepów z określonym rodzajem kawy, wyniki po wpisaniu zapytania wyświetlą się w oparciu o dopasowaną do niego zawartość stron mobilnych, nie desktopowych. Zarówno na komputerach jak i smartfonach, funkcjonował będzie więc jeden indeks, premiujący jednak strony dostosowane do mobile.
RWD bez zmian
Nic nie zmieni się jeśli chodzi o strony RWD, których treść jest identyczna na wszystkich platformach. W przypadku, gdy istnieją jednak dwie osobne strony – mobilna i desktopowa – strona mobilna powinna zawierać wszystkie kluczowe informacje, które dotychczas zawierała strona PC. Co stanie się natomiast ze stronami internetowymi istniejącymi jedynie w wersji desktopowej? Jak zapewnia Google, będą one wciąż indeksowane, nawet kiedy będzie już odpowiadał za to „agent” mobilny (choć zapewne nie należy spodziewać się świetnych pozycji w rankingach).
Przetestuj swoją witrynę
Aby sprawdzić czy dana witryna jest w pełni widoczna dla botów Google, wystarczy posłużyć się narzędziem testującym robots.txt. W trakcie swojej prezentacji na MTC 2017, Michał Wiciński zachęcał również do skorzystania z narzędzia Google Search Console, które pozwoli sprawdzić czy witryna spełnia pozostałe wymagania.
Aktualnie Mobile-First Indexing wciąż znajduje się w fazie eksperymentu i wdrażania. Najpewniej nowy sposób indeksowania stanie się ogólnodostępny jeszcze w tym roku.
Źródło:
webmasters.googleblog.com