Na drugiej już edycji Oculus Connect, czyli konferencji poświęconej wirtualnej rzeczywistości, twórcy należącego do Facebooka projektu Oculus Rift, zaprezentowali konsumencką wersję swojego urządzenia VR. Headset wirtualnej rzeczywistości od Facebooka zadebiutuje w sklepach w pierwszym kwartale 2016 roku. Nowościami pochwalił się także Samsung, który we współpracy z Oculus przygotował kolejną wersję swoich mobilnych gogli wirtualnej rzeczywistości – Gear VR 2, wykorzystujących do działania smartfony Samsunga.
Na początku 2014 roku Facebook wykupił firmę Oculus i do dziś kontynuuje prace nad jej najważniejszym projektem – goglami wirtualnej rzeczywistości – Rift. W trakcie konferencji Oculus Connect 2, na scenie pojawił się sam Mark Zuckerberg. Wyjawił, że już rok temu dostrzegł w Oculus Rifcie całkowicie nową, ogromną platformę technologiczną, która z marzenia rodem z filmu science-fiction, stała się rzeczywistością.
Oculus Rift z dedykowanymi kontrolerami
Oprócz prezentacji możliwości samych gogli, CEO Oculus Rifta – Brendan Iribe – zapowiedział także, że dedykowane im kontrolery wirtualnej rzeczywistości – Oculus Touch (o których wspominaliśmy tutaj), trafią na sklepowe półki niedługo po premierze głównego urządzenia – w drugim kwartale 2016 roku i nieco wcześniej do deweloperów. Przed premierą oficjalnego kontrolera Rift obsługiwany będzie za pomocą pada do konsoli Xbox One.
Narzędzia deweloperskie Oculus Touch pozwolą na wykorzystywanie pozycji kontrolerów, a nawet na „przenoszenie” do wirtualnego świata awatarów dłoni. Z kolei SDK dla gogli Rift wypuszczone zostaną już w grudniu br. by deweloperzy mieli czas przygotować się na przyszłoroczną premierę sprzętu.
Cena? Zapowiada się wysoka
Niestety ze słów twórców można wywnioskować, że sam Rift kosztował będzie około 500 dolarów (Nate’a Mitchella powiedział, że za zestaw komputerowy potrzebny do jego uruchomienia trzeba będzie zapłacić około 1000$, a prezes OR, Brendan Irbe stwierdził, że cena komputera wraz z Oculusem, to kwestia 1500 dolarów). To dosyć sporo, jednak Oculus przygotował także tańszą, ale również ciekawą alternatywę we współpracy z Samsungiem!
Kolejna wersja mobilnego Gear VR od Samsunga
Na konferencji pojawił się także Samsung, który zaprezentował opracowaną wraz z Oculusem, kolejną wersję swoich mobilnych gogli wirtualnej rzeczywistości – Gear VR. W przeciwieństwie do dosyć drogiego, ale też o wiele bardziej rozbudowanego Oculusa, Samsung kieruje swój produkt na głowę masowego odbiorcy. Gear VR 2 to headset działający we współpracy z flagowymi smartfonami Samsunga (Note5, S6, S6 edge, S6 edge), które po prostu osadza się wewnątrz gogli (przypomina to trochę plastikowe, nowocześniejsze Google Cardboard). Dzięki znacznie niższej cenie 99 dolarów (zeszłoroczna wersja Gear VR Samsunga kosztowała dwa razy tyle) oraz kompatybilności z urządzeniami mobilnymi, Samsung ma szansę przekonać do siebie nowych klientów.
Nowy headset Samsunga jest lżejszy o 22% procent od poprzedniej wersji, posiada także ulepszony touchpad (umieszczony z boku gogli).
Pierwsza wersja Gear VR przeszła raczej bez większego echa. Być może nowa (dzięki niższej cenie i poprawkom) zrzuci z siebie łatkę gadżetu-zabawki dla bogatszych. W trakcie konferencji zaprezentowano parę wersji demonstracyjnych programów wykorzystujących możliwości Gear VR i Oculus Rift. Już teraz na urządzeniu Samsunga dostępny jest Netflix. Nawiązano także współpracę z wytwórniami filmowymi i producentami gier.
Kiedy premiera i czego się spodziewać?
Gear VR 2 trafi do dystrybucji w tegoroczny Czarny Piątek w USA, a niedługo potem ruszy podbijać światowe rynki. Dosyć przyzwoita cena i ulepszona, kompatybilna ze smartfonami technologia mogą sprawdzić, że (za drugim razem) Samsung wprowadzi wirtualną rzeczywistość do naszych domów. Zarówno Oculus jak i Samsung powinni pamiętać jednak o szykującej się do boju konkurencji – mam tu na myśli gogle VR od HTC i Valve oraz Projekt Morfeusz Sony (którego cena ma być porównywalna z tą Oculus Rifta).
Źródło:
www.techcrunch.com
www.mashable.com
Zdjęcie:
www.oculus.com