PayPal, oferujący płatności online, w tym także płatności mobilne, niedawno nabył Braintree – firmę specjalizującą się w zasilaniu transakcji mobilnych. Jak widać, PayPal coraz bardziej stawia na rozwój płatności mobilnych w polityce swojej firmy. Pod koniec sierpnia również Facebook powiadomił o testowaniu płatności mobilnych. Trend na m-payments wyraźnie wzrasta, co idzie w parze rozwojem całej dziedziny m-commerce.
Coraz bliższa rzeczywistości staje się wizja smartfonów zastępujących nam portfele. Jakiś czas temu niektóre banki umożliwiły klientom dokonywanie płatności za pośrednictwem NFC w telefonach. Pomysł ten nie został jednak zbyt entuzjastycznie przyjęty w Polsce. Ludzie zdają się woleć płatności zbliżeniowe kartą, niż płatności zbliżeniowe komórką. Być może wynika to ze słabej kampanii zapoznającej użytkowników z tą usługą, a może po prostu z nieufności do nowego systemu. Ten sposób płatności jednak może wkrótce znacznie zyskać na popularności i odesłać karty płatnicze do lamusa.
Nowy raport opublikowany przez BI Intelligence wyjaśnia, dlaczego mobilne płatności coraz bardziej zyskują na popularności i zaufaniu klientów. Oszacowano w nim wzrost i wielkość rynku mobilnych płatności dla najbliższych lat, a także zanalizowane zostały w nim trendy, które mogą wpłynąć na kształtowanie płatności mobilnych. W raporcie znajdują się także informacje dotyczące obaw użytkowników pod względem bezpieczeństwa m-payments. Poniżej kilka wiadomości dotyczącej obecnego stanu „wyścigu mobilnych płatności”.
U progu rozwoju płatności mobilnych
Mimo pewnej ewolucji m-payments, nadal znajdujemy się dopiero w początkowej fazie rozwoju płatności mobilnych, a przynajmniej początkowej fazie ich adaptacji. Pod koniec 2012 roku jedynie 7.9 mln amerykańskich konsumentów (mniej niż 9%) korzystało z systemów takich jak „Google Wallet”, wykorzystujących technologię NFC, aplikacji wykorzystujących QR-kody czy inne metody płatności mobilnych. Jednakże w tym roku, ilość płatności mobilnych dokonywanych w sklepach, wzrosła prawie czterokrotnie w porównaniu do zeszłego roku. Płatności mobilne stają się coraz bardziej popularne, a sam PayPal przetworzył 14 miliardów dolarów w płatnościach mobilnych w ciągu ostatniego roku.
Płatności mobilne podążą za smartfonami
Wzrost liczby użytkowników smartfonów w największych państwach świata pomoże zasilić wzrost trendu na mobilne płatności. W Afryce płatności mobilne funkcjonują jako alternatywny sposób na aktywizację ekonomiczną, ponieważ infrastruktura bankowa jest bardzo słabo rozwinięta. W Azji, mobilne płatności funkcjonują jako część większej kultury skupionej wokół smartfonów, które na stałe obecne są w codziennym życiu i jego aspekcie ekonomicznym i konsumenckim. Wraz z rozpowszechnieniem smartfonów, rozpowszechnią się i płatności mobilne.
Małe przedsiębiorstwa wykorzystują m-payments jako formę promocji
Wiele małych przedsiębiorstw i firm adaptuje systemy płatności mobilnych, jako formę reklamy i promocji oraz wsparcie dla firmy. Większa wygoda dokonywania transakcji spowodowana wprowadzeniem płatności mobilnych da obopólną korzyść zarówno klientom, jak i właścicielom sklepów.
Jak bardzo wzrośnie rynek płatności mobilnych?
Według BI Intelligence, do roku 2017 całkowita wartość globalnych transakcji offline dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych wyniesie ok. 1.5 tryliona dolarów, podczas gdy w roku 2012 wynosiła ona 120 miliardów dolarów. W Stanach Zjednoczonych, wartość transakcji wzrośnie do 244 miliardów dolarów w 2017 roku, od poziomu 15 miliardów w zeszłym roku. Liczba użytkowników wykorzystujących płatności mobilne znacząco wzrośnie. Do roku 2017 całkowita liczba użytkowników wzrośnie do ponad 500 milionów. Będzie to oznaczało ponad pięciokrotny wzrost od mniej niż 75 milionów użytkowników, którzy korzystali z płatności mobilnych pod koniec roku 2012.
Jak widać na podstawie raportu, m-commerce jak i m-payments stoją przed nami otworem. Jedynie kwestią czasu jest adaptacja płatności mobilnych do codziennego użytku. Jak Wy się na to zapatrujecie? Zamienilibyście swoje portfele na smartfony, czy wolicie raczej tradycyjny podział na komunikację i płatności?
Źródło:
http://www.businessinsider.com/a-primer-on-the-mobile-payments-market-2013-9
Zdjęcie:
apops © Więcej zdjęć na Fotolia.pl