
YouTube zmienia się dla urządzeń mobilnych
Po dwunastu latach YouTube zmienił swoje logo na „bardziej elastyczne”, a przez to lepiej dostosowane do wszystkich, nawet najmniejszych ekranów. Wraz z nim w duchu Material Design odświeżona została strona internetowa serwisu. W ciągu ostatnich dni i miesięcy wielu drobnych zmian, które upraszczają oglądanie wideo na urządzeniach przenośnych, doczekała się jednak przede wszystkim aplikacja mobilna YouTube’a.
YouTube to już 5 aplikacji mobilnych
Na początku swojego istnienia YouTube pozwalał użytkownikom na publikację filmów o rozdzielczości 320×240 pikseli o proporcji 4:3. Obecnie mogą być to nawet wideo kręcone w rozdzielczości 4K i w 360-stopniach. Serwis oferuje także wiele aplikacji mobilnych z treściami monotematycznymi – YouTube Music, YouTube Gaming, YouTube TV oraz YouTube Kids (z tym, że nie są one dostępne oficjalnie w polskiej dystrybucji). Na zainteresowanych ekskluzywnymi treściami (bez reklam) czeka też płatny abonament YouTube Red.
Małe kroki, duża zmiana
Od jakiegoś czasu główna aplikacja mobilna YouTube może pochwalić się przebudowanym interfejsem. Obecnie nawigacja po jej zawartości odbywa się z poziomu dolnej belki menu, na której znalazło się pięć zakładek: Główna (z miksem proponowanych filmów), Na czasie (z najpopularniejszymi wideo), Subskrypcje (z filmami pochodzącymi z subskrybowanych kanałów), Udostępnione oraz Biblioteka (w której znajdziemy historię filmów, materiały które oznaczyliśmy jako „do obejrzenia”, wrzucone przez siebie wideo oraz utworzone playlisty). W trakcie oglądania w trybie pełnoekranowym, widz może także przeglądać inne proponowane mu wideo, których listę „wysuwa się” z dołu odtwarzacza.
YouTube jak komunikator
Wspomniana zakładka Udostępnione pozwala zamienić YouTube w swego rodzaju komunikator, za pośrednictwem którego możemy wysyłać znajomym wybrane filmy oraz wspólnie je komentować (minusem jest to, że wcześniej konieczne jest dodanie każdego z osobna do grona znajomych użytkowników). Pasek wyszukiwania, opcja dodawania filmów oraz ustawienia konta mieszczą się aktualnie na górnej belce aplikacji.
Gesty zamiast „przycisków”
Na początku roku apka YT doczekała się także funkcji szybkiego przewijania wideo – 10 sekund w tył lub w przód. By z niego skorzystać wystarczy „tapnąć” dwukrotnie w prawą lub lewą połowę ekranu (niezależnie od tego, czy trzymamy smartfon w pionie czy w poziomie). YouTube ma zamiar rozwijać sterowanie odtwarzaczem za pomocą takich gestów. W następnych miesiącach skorzystamy chociażby z opcji przewijania do kolejnych filmów poprzez „pociągnięcie palcem po ekranie w lewo lub w prawo”.
To nie koniec zmian
Do aplikacji serwisu nie trafił jak na razie wariant ciemnego motywu graficznego. Nowością, znaną z „pecetowej” wersji serwisu, jest jednak funkcja przełączenia szybkości odtwarzania w ustawieniach filmu. Wkrótce zmianie ulegnie także sam mobilny odtwarzacz YouTube, który będzie automatycznie dopasowywał swój kształt to oglądanego w danej chwili formatu wideo (wertykalnego, kwadratowego, horyzontalnego). Oznacza to, że np. filmik wertykalny uruchomiony w pionie będzie mógł być wyświetlany bez czarnych pasów na dole i na górze ekranu.
Choć wprowadzonych w ciągu ostatniego półrocza nowości w aplikacji nie można nazwać rewolucyjnymi, widać wyraźnie, że YouTube stara się zmieniać w zgodzie z aktualnymi trendami (czego symbolem może być chociażby przebudowa dwunastoletniego już logo). Serwis dba też o to, by korzystanie z jego licznych aplikacji było prostsze, a użytkownicy mogli łatwej docierać do interesujących ich treści (muzyki, gier, telewizji) i dzielić się nimi wewnątrz, a nie poza aplikacją.
Źródło:
youtube.googleblog.com