W roku 2016 zaobserwowano znaczny wzrost ilościowy transakcji dokonywanych przez urządzenia mobilne. Firmy na co dzień związane ze sprzedażą i obsługą zakupów w Internecie, muszą zatem na bieżąco reagować na zapotrzebowania i oczekiwania klientów. To sprzyja ciągłemu rozwojowi branży mobilnej w Polsce, ponieważ urządzenia takie jak smartfon czy tablet towarzyszą klientom niemal we wszystkich codziennych czynnościach. Nie dziwi więc fakt, że wymagają od sprzedawców dostosowania ich oferty właśnie do potrzeb urządzeń przenośnych.
W poniższym artykule przedstawione zostaną dane dotyczące tego, jakie urządzenia są najczęściej wykorzystywane do e-zakupów, a następnie zwrócimy uwagę na najczęściej napotykane problemy podczas zakupów w sieci. Skupimy się również na moment na zagadnienie multichanellingu.
Urządzenia wykorzystywane do e-zakupów
Jeżeli chodzi o urządzenia wykorzystywane do zakupów w sieci to nadal zdecydowanie najpopularniejszym z nich jest laptop (wybiera go aż 81 % badanych). Na drugiej pozycji znalazł się komputer stacjonarny, a zaraz po nim, z dosyć wysokim wynikiem – smartfon (jego użycie do e-zakupów deklaruje 41 % respondentów). Z badań wynika, że ze smartfona częściej korzystają kobiety, natomiast z tabletów – mężczyźni. Z komputerów stacjonarnych i laptopów najczęściej korzystają osoby powyżej 35 roku życia. Młodsi respondenci wybierają raczej urządzenia mobilne. Ciekawe jest również to, że korzystanie z urządzeń przenośnych w procesie zakupowym nie jest zależne od wykształcenia, więc w tej materii można mówić o ogólnie panującym trendzie coraz mocniej zakorzeniającym się na rynku. W wynikach badań udało się również zauważyć, że osoby, które lepiej oceniają swoją sytuację materialną częściej sięgają po tablet lub smartfon decydując się na zakupy online.
Najczęściej napotykane problemy podczas zakupów
Podstawowym problem zgłaszanym przez respondentów dokonujących zakupów online za pośrednictwem urządzeń mobilnych jest niewygodne wypełnianie formularzy oraz niedostosowanie stron do zakupów na urządzeniach przenośnych. Nieco dziwi fakt, że problem niedostosowania stron do urządzeń nadal istnieje, podczas gdy chętnych do zakupów poprzez smartfony i tablety nie brakuje, a nawet ich liczba z roku na rok wzrasta. Niestety problemy opisane powyżej przekładają się na brak realizacji zamówień i porzucanie koszyka zakupowego.
Niedostosowanie wielkości liter i problem z dokonywanie płatności
Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi standardów zakupów mobilnych i wymagają od firm, aby spełniały podstawowe wymogi dotyczące wyglądu mobilnego serwisu zakupowego. Klienci cenią sobie również szybkość i prostotę dokonywanych transakcji, a często napotykają zbyt wiele przeszkód, które skutecznie zniechęcają ich do dalszych zakupów. Sporo osób wskazało również problem niedostosowania wielkości liter do strony mobilnej oraz niestety problem z dokonaniem płatności, co chyba jest jedną z najbardziej zniechęcających rzeczy podczas zakupów online. Ciekawe również jest to, że młodzi ludzie (w przedziale wiekowym 25-34 lat) coraz częściej wyrażają niezadowolenie jeśli firma nie oferuje im dostępu do aplikacji mobilnej. Świadczy to o tym, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi możliwości jakie mogą im zaoferować zakupy przez urządzenia mobilne.
Multichanneling – jak to wygląda w Polsce
Multichanneling to nic innego jak korzystanie z wielu urządzeń podczas procesu zakupowego w sieci. Konsumentom coraz częściej zdarza się rozpocząć proces zakupowy na smartfonie i dokończyć go na komputerze stacjonarnym lub tablecie. Według danych jest to ponad połowa przebadanych respondentów. Zdecydowanie częściej praktykę tę stosują mężczyźni niż kobiety, a ich przedział wiekowy to 25-34 lat. Może to wskazywać na to, że osoby między 25 a 34 rokiem życia są najbardziej otwarci na nowe technologie i udogodnienia jakie oferuje im rynek. Widać to zarówno w przychylności do multichannelingu jak i rosnących wymaganiach co do standardów dokonywania zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Podsumowanie
To co pozytywnego można wywnioskować z raportu Gemius o E-commerce w Polsce jest to, że coraz więcej osób korzysta z możliwości zakupów za pomocą urządzeń mobilnych oraz to, że rośnie świadomość konsumentów co do standardów jakie e-zakupy mogą i powinny gwarantować każdemu kupującemu online.
Niestety w dalszym ciągu wiele stron nie jest dostosowanych do wymagań jakie generują urządzenia przenośne, wiele firm ma również problem z zaprojektowaniem wyglądu formularzy w taki sposób, aby były one przyjazne dla użytkownika. I to co moim zdaniem jest największym problemem – niestety zdarzają się jeszcze serwisy oferujące zakupy online, gdzie występują problemy z dokonaniem płatności. Szczególnie razi brak przekierowań do serwisów bankowych czy serwisów zajmujących się płatnościami online.
Niewątpliwie wiele się zmienia jeśli chodzi o rynek usług mobilnych w Polsce, na pewno stają się one coraz bardziej popularne, jednak istnieje również sporo elementów, które należy jak najszybciej poprawić i dopracować. Wszystko po to aby zyskać zaufanie oraz przychylność klientów, a co za tym idzie budować silną pozycję marki na rynku. Inwestycja w szybkie i proste transakcje za pomocą urządzeń mobilnych, niewątpliwie wyjdzie na plus każdej firmie, która na co dzień zajmuje się sprzedażą i obsługą zakupów w Internecie.
Źródło: https://ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_polsce_2016.pdf