Konferencje
Mobile Trends

Zmiany na polskim rynku commerce – Amazon wchodzi do gry

Największa platforma handlowa na świecie zdecydowała się podbić polski rynek. Amazon oficjalnie ogłosił uruchomienie platformy w kraju nad Wisłą. Debiut amerykańskiego sklepu internetowego, którego właścicielem jest Jeff Bezos miał nastąpić 27 listopada, przed czarnym piątkiem, dniem zakupowego szaleństwa jednak nie udało się dopiąć projektu. Dopiero 27 stycznia Amazon ogłosił uruchomienie polskiego serwisu. Oznacza to wzmożoną konkurencję na rynku e-zakupów.

Zakupy na Amazonie dotychczas dla Polaków nie były problemem. Pomimo tego, że firma jest obecna na naszym rynku od 7 lat, do tej pory sklep nie miał zaprojektowanej wersji na polski rynek. Powstały wówczas w naszym kraju dwa centra dystrybucyjne, następnie w 2015 roku kolejne dwa. Obecnie holding zatrudnia w Polsce około 18 tysięcy osób. Niemiecki oddział Amazon oferuje opcję polskiego interfejsu w swojej aplikacji mobilnej. Wielu sprzedawców na tej platformie wysyła produkty na teren naszego kraju – choć zazwyczaj za sporą opłatą. Dotychczas trudno było nazwać, że gigant jest ogólnie dostępny w Polsce.

Amazon będzie dostępny pod domeną Amazon.pl. Polscy przedsiębiorcy zostali już zaproszeni do współpracy. Firmy planujące sprzedaż za pomocą platformy (na terenie Polski i globalnie) mogą rejestrować swoje konta na sell.amazon.pl w tym celu trzeba podać adres mailowy lub numer telefonu komórkowego oraz hasło. Gigant oświadczył, że jego platforma ma ponad 300 mln klientów w ponad 200 krajach, a liczba małych i średnich przedsiębiorstw przekroczyła już 1,7 mln. Serwis zapewni polskim klientom nowy wymiar zakupów, a lokalnym biznesom umożliwi dotarcie do większej liczby odbiorców zarówno w Polsce, jak i na całym świecie.

Amazon zbudował na terenie naszego kraju dziewięć oddziałów logistycznych: w Sadach (okolice Poznania), Sosnowcu, Kołbaskowie (koło Szczecina), dwa obiekty w Bielanach Wrocławskich, Pawlikowicach (koło Łodzi), Łodzi, Okmianach (okolice Bolesławca) i w Gliwicach. W Gdańsku serwis posiada Web Services w Centrum Rozwoju Technologii Amazon. W 2021 roku gigant planuje otwarcie dziesiątego centrum logistycznego w Świebodzinie. Amazon w Polsce oferuje również usługę VOD Prime Video oraz asystentkę głosową, jednakże nie rozumie ona jeszcze języka polskiego. Amazon ma już sojusznika w Polsce, firma kurierska InPost nawiązała współpracę z amerykańskim koncernem. Podobną współpracę właściciel Paczkomatów posiada z Allegro.

Amazon zagrożeniem dla Allegro?

Właśnie ta platforma zwiększyła swoje obroty szybciej niż cały rynek e-commerce i ma już w nim około 40 procent udziału, a pozycję ugruntował mu spektakularny debiut na warszawskiej giełdzie w październiku 2020 roku. Dopingiem dla Allegro może być rosnąca w siłę pozycja chińskiego sklepu internetowego AliExpress, choć ogranicza się on do produktów niskiej jakości to jego udział w rynku commerce szacuje się na koniec 2021 roku na 5-7 procent. Udział Amazona na polskim rynku e-handlu – głownie za wcześniej wspomnianej niemieckiej platformie szacowany jest na około 5 procent. Decyzja o wejściu koncernu na polski rynek może być wyzwaniem dla Allegro. Giełda zareagowała na tę wieść diametralnie. Po ogłoszeniu decyzji Amazona, notowania Allegro na warszawskiej giełdzie zanotowały kilkuprocentowy spadek.

„Nasza” platforma nie miała dotąd zbyt dużej konkurencji. Nieudany podbój polskiego rynku przez eBay czy nieobecność Amazona w Polsce mogła sprawiać wrażenie, że Allegro pozostaje bezkonkurencyjne. Pomimo tego lider polskiego e-handlu nie marnował czasu.

W połowie 2018 roku fotel prezesa Allegro objął Françoisa Nuyts, który wcześniej pracował w Amazonie, gdzie był odpowiedzialny za ekspansję giganta na rynki w południowej Europie.

Wkrótce Allegro uruchomiło program Allegro Smart, który umożliwiał klientom wykupienie abonamentu (49 PLN rocznie). Pakiet oferował darmowe dostawy przesyłek do Paczkomatów i innych punktów odbioru. Użytkownicy w tej opcji mogą również dokonywać bezpłatnych zwrotów towaru do sprzedawcy oraz korzystania z ofert specjalnych – głownie zniżek. Eksperci zauważają liczne podobieństwa do programu, który oferuje Amazon Prime, choć ten drugi oferuje znacznie szerszy zakres usług.

Allegro również postanowiło popracować nad aplikacją mobilną, z której korzysta już około 5 mln internautów. Kolejnym ruchem było wprowadzenie opcji AllegroPay, która ułatwia płatności i oferuje możliwość rozłożenia jej na raty. Firma stawia też na sprawność i szybkie dostawy. Polski lider commerce, środków na inwestycje nie żałuje – w 2019 roku wydano na inwestycje około 700 mln PLN. Pomimo tego, że opłaty w Amazonie są wyższe (około 20 %, w zależności o kategorii) niż na Allegro (10-12%) to eksperci zauważają, że gigant z USA ostro konkuruje na rynku handlu elektronicznego.

Działalność Amazona niewątpliwie może być katalizatorem zmian na rynku handlu detalicznego. W Stanach Zjednoczonych obwinia się go za doprowadzenie do upadku małych sieci handlowych, aptek oraz księgarni.

Na Facebooku działa już grupa „Amazon.pl Najlepsze okazje”, która ma na celu budowanie społeczności, a co za tym idzie przyszłych klientów.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także