Badanie Kantar wskazuje, że Polacy kupują nowy telefon średnio co dwa lata. Co należy zrobić, aby bez przeszkód korzystać z aplikacji banku na nowym urządzeniu, a zmiana telefonu była jeszcze prostsza?
Warto już zawczasu dowiedzieć się, jak bezpiecznie korzystać z bankowości mobilnej na nowym urządzeniu. Dobrze jest też być przygotowanym na sytuacje np. oddania telefonu do serwisu czy zgubienia go.
Kiedy zmieniasz numeru telefonu
Wraz ze sprzętem zmieniasz też numer telefonu? A może wymieniasz wyłącznie numer, bez nowego smartfona? Zarówno w pierwszej, jak i w drugiej sytuacji musisz zmienić numer telefonu do autoryzacji.
– Można zrobić to telefonicznie lub w placówce banku. Ze względów bezpieczeństwa w Credit Agricole nie można zrobić tego w serwisie CA24 eBank lub aplikacji mobilnej – tłumaczy Michał Czurabski, ekspert Credit Agricole.
Kiedy zmieniasz urządzenie
Na nowym urządzeniu należy pobrać aplikację bankową, korzystając z autoryzowanego sklepu.
– Aplikację pobierzesz z autoryzowanego sklepu Google Play, App Store lub AppGallery. W przypadku CA24 Mobile do wykonania jest kilka kroków. Otwórz aplikację i wybierz Aktywuj. Następnie wpisz swoje dane (alias lub identyfikator i PESEL) i podaj hasło do logowania w serwisie CA24 eBank lub hasło z SMS-a. Zadzwonimy do Ciebie, a bot poprosi Cię o wybranie konkretnego obrazka na ekranie. Kolejno ustaw PIN mobilny i powtórz go. Na ostatnim etapie podaj kod z SMS-a – i już możesz korzystać z aplikacji – dodaje Michał Czurbaski.
Podczas procesu aktywowania nowej aplikacji Twoje nowe urządzenie stanie się zaufane dla banku, co w pełni zapewni Ci bezpieczeństwo. Pamiętaj też, by stare urządzenie usunąć z listy zaufanych. To lista urządzeń, z których na co dzień korzystasz z bankowości elektronicznej.
Kiedy oddajesz telefon do serwisu
Przed oddaniem telefonu do serwisu bądź jego sprzedażą, najlepiej będzie zresetować telefon i przywrócić w nim ustawienia fabryczne. Warto wcześniej skopiować dane, aby móc po powrocie telefonu z serwisu korzystać z niego jak dotychczas. Jeśli jednak nie chcemy sięgać po aż tak radykalne rozwiązanie, należy usunąć (poza prywatnymi zdjęciami i wiadomościami) przynajmniej zdjęcia kart płatniczych, dokumentów czy loginów. Koniecznie trzeba też wylogować się z aplikacji bankowej oraz poczty, a najlepiej ze wszystkich aplikacji. Łatwo jednak zauważyć, że przywrócenie ustawień fabrycznych jest prostszym i mniej czasochłonnym rozwiązaniem. Nieużywany telefon (czy to chwilowo, czy całkowicie) dobrze jest również usunąć z listy urządzeń zaufanych.
Kiedy zgubisz urządzenie
– W przypadku zgubienia lub kradzieży urządzenia, na którym jest zainstalowana aplikacja bankowa, w pierwszej kolejności należy zgłosić to zdarzenie na policję. Kolejno zaloguj się do swojego serwisu bankowego i usuń ten sprzęt z listy zaufanych urządzeń. W CA24 Mobile funkcję tę znajdziesz w ustawieniach, w zakładce Urządzenia. Aplikację możesz zainstalować i aktywować na dowolnym innym urządzeniu – tłumaczy ekspert Credit Agricole.
Jak korzystać z usług banku, jeśli zgubiłem telefon i korzystam z mobilnej autoryzacji?
Telefon, smartfon, powoli staje się urządzeniem, bez którego trudno sobie poradzić na co dzień. W przypadku jego utraty tracimy dostęp do wielu użytecznych aplikacji, w tym bankowej. Oczywiście można korzystać z bankowości internetowej. Niemniej tutaj dla części usług również będzie potrzebny telefon – żeby odebrać autoryzacyjny SMS lub autoryzować transakcję za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Ta sytuacja nie jest jednak bez wyjścia. Można korzystać z infolinii banku, można odwiedzić placówkę bankową lub zainstalować aplikację na nowym urządzeniu – innym smartfonie lub tablecie. W tej sytuacji musimy mieć ten sam numer telefonu, co na utraconym urządzeniu lub zgłosić w banku swój nowy numer. Można to zrobić w placówce bankowej lub na infolinii.
Kiedy chcesz korzystać z aplikacji na dwóch telefonach
– Aplikacji banku Credit Agricole możesz używać łącznie na pięciu urządzeniach. Oznacza to, że z powodzeniem możesz korzystać z niej na przykład na telefonie prywatnym i służbowym. Pamiętaj jednak, że tylko jeden numer będzie tym używanym do autoryzacji operacji – dodaje.
Kiedy nie możesz dodać urządzenia do zaufanych
Może zdarzyć się tak, że przy próbie ponownej instalacji aplikacji bankowej na używanym już wcześniej urządzeniu dostaniesz komunikat o zbyt dużej liczbie sprzętów podpiętych pod aplikację. Jeśli przy oddawaniu telefonu do serwisu przywrócono go do ustawień fabrycznych, aplikacja została odinstalowana, ale urządzenie pozostało na liście zaufanych. Kiedy instalujesz aplikację od nowa, telefon ponownie zostaje dodany do listy. Tymczasem może ona liczyć jedynie pięć urządzeń. Jeśli otrzymasz informację o przekroczeniu liczby podpiętych sprzętów, usuń zbędne urządzenia przez serwis internetowy bądź u doradcy bankowego. Dzięki temu bez problemu aktywujesz aplikację na telefonie, który właśnie wrócił z naprawy.
Niezależnie od tego, czy sprzedajesz swój stary telefon, oddajesz do serwisu bądź po prostu zostawiasz go w swojej szufladzie – dbaj o poufność danych. Nie przechowuj na telefonie haseł ani PIN-u, zdjęć swoich kart lub dokumentu tożsamości. Korzystaj też z listy zaufanych urządzeń, aby łatwiej i bezpieczniej używać aplikacji.