Konferencje
Mobile Trends

16 statystyk, które warto śledzić w branży mobilnej. Część 2

Ostatnim razem zapoznaliśmy się z sześcioma statystykami dotyczącymi aktywności użytkowników aplikacji mobilnych. Oczywiste jest jednak, że na prawdziwe korzyści z aplikacji przekładają się jedynie niektóre, pożądane przez menagerów, aktywności podejmowane przez użytkowników  To właśnie ich kontrolowanie umożliwiają nam statystyki dotyczące wskaźników konwersji i retencji, którym przyglądniemy się dzisiaj.
 
Startup Apptentive, na podstawie badania z udziałem wielu menagerów pracujących nad aplikacjami mobilnymi, wyróżnił 4 najważniejsze statystyki dotyczące wskaźników konwersji i retencji:
  1. Wskaźnik konwersji:

    Termin ten tłumaczyłem już nie raz na łamach mobile trends, jednak w przypadku tak ważnej statystyki warto tę definicję powtórzyć. Współczynnik konwersji to liczba potencjalnych klientów, którzy zaczęli korzystać z aplikacji i którzy dokonali pożądanej przez twórców aplikacji aktywności (np. kupili produkt). Najczęściej konwersja mierzona jest w określonych odstępach czasu (tydzień, miesiąc, kwartał itd.), jako stosunek potencjalnych klientów (tzw. leadów – osób, które dokonają aktywności w aplikacji, która przełoży się na korzyść dla jej twórców) do ogólnej liczby nowych użytkowników w jednym okresie czasowym.
    Nawet tylko trochę większa konwersja na jednego klienta, powinna przełożyć się również na zwiększoną liczbę wszystkich klientów, większą miesięczną liczbę użytkowników jaki i oczywiście – przychody z aplikacji.

  2. Churn (wskaźnik migracji/odejścia klientów)

    Każdy menager mobilnych aplikacji powinien liczyć się z możliwymi migracjami klientów. W monitorowaniu takich zjawisk pomaga statystyka Churn informująca o ilości straconych pieniędzy, klientów czy użytkowników na przestrzeni jakiegoś czasu. Statystykę tę oblicza się dzieląc liczbę utraconych klientów w ciągu miesiąca przez wszystkich klientów w ciągu miesiąca. Następnie należy sprawdzić jak odpływ klientów wpłynął na wyniki przychodów.
    Takie odejścia klientów to normalna sprawa. Nawet jeśli aplikacja wciąż cieszy się popularnością, wiadomo, że znajdą się znudzeni nią klienci, którzy nie przedłużą subskrybcji lub po prostu – przestaną używać aplikacji.

  3. Wskaźnik Retencji

    Kolejny wskaźnik – retencja – mówi nam jak wielu klientów kontynuuje aktywne użytkowanie aplikacji w określonym czasie (najczęściej w ciągu miesiąca). To właściwie liczba lojalnych użytkowników. Retencję oblicza się dzieląc liczbę miesięcznych użytkowników (MAU) przez ilość instalacji aplikacji w ciągu miesiąca. Dla innego okresu czasowego retencję liczy się poprzez podzielenie aktywnych w jego trakcie użytkowników, przez liczbę dokonanych w tym czasie instalacji.

  4. Love Score

    Już sama nazwa statystyki brzmi ciekawie, a kryje się za nią ocena aplikacji wyliczona na podstawie jej popularności, ocen, recenzji użytkowników. Statystyka wyliczana jest przez startup Apptentive – każdy zainteresowany może wyszukać swoją aplikację w bazie startupu.

Udostępnij
Zobacz także