Po cichu i stopniowo telefon komórkowy staje się wiodącą na świecie platformą zakupową, bez względu czy prowadzisz swoją sprzedaż w ramach własnego sklepu internetowego, czy poprzez marketplace tj. Allegro, czy Amazon.
Zniknęła już idea, że etap uświadamiania o marce odbywa się na smartfonie, a konwersja na komputerze. Obecnie m-Commerce obejmuje całą podróż zakupową kupującego. Otwiera to drzwi do całego morza możliwości i strategii biznesowych.
Jednak nie wszystkie firmy są w stanie znaleźć tę iskrę, która pozwoli im odnieść sukces w tym sektorze. Wiele osób po prostu powiela tę samą metodologię we wszystkich swoich kanałach sprzedaży cyfrowej, a to błąd.
Czy chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał mobile commerce? Zebraliśmy 6 kluczowych wskazówek, które pomogą Ci zoptymalizować sklep internetowy pod kątem nowego środowiska.
1. Przeanalizuj swoją sytuację wyjściową
Złotą zasadą w branży cyfrowej jest znajomość opłacalności projektu, który zamierzasz zrealizować. Może to brzmieć nieco sprzecznie, ponieważ zaczęliśmy ten artykuł od stwierdzenia, że m-Commerce przeżywa rozkwit, jednak nie oznacza to, że jest to najlepsza opcja dla Twojej firmy. Może się okazać, że ze względu na wyznaczony cel, produkt lub niszę rynkową, Twój sklep internetowy nie będzie odpowiedni dla środowiska sprzedaży mobilnej, i to jest pierwsza rzecz, którą powinieneś sprawdzić.
W rzeczywistości, rozpoczęcie przygody bez wykonania wcześniej porządnej analizy może oznaczać znaczną stratę pieniędzy.
Na szczęście, narzędzia takie jak Google Analytics wskazują, z jakich urządzeń odwiedzają nas klienci i w jakim procencie biorą udział, więc nie będzie Ci trudno wyciągnąć jednoznacznych wniosków.
2. Zaprojektuj specjalny przepływ nawigacji dla m-Commerce.
Aby użytkownicy Twojego sklepu internetowego trafiali do kasy za pomocą urządzeń mobilnych, musisz stworzyć intuicyjne i przystępne doświadczenie zakupowe.
Szczerze mówiąc, nie jest to problem wyłącznie dotyczący m-Commerce – wszystkie sklepy internetowe powinny zoptymalizować swoją nawigację, aby wyeliminować szkodliwe aspekty.
To nowe medium wymaga jednak konkretnych działań. Należy pamiętać, że korzystanie z telefonów komórkowych często łączy się z innymi czynnościami, więc im więcej czynników rozpraszających, tym mniejsze prawdopodobieństwo zamknięcia sprzedaży.
Te wskazówki pomogą Ci zaprojektować skuteczną cyfrową podróż kupującego:
- Twórz przyciski, CTA, opisy i logotypy, które przyciągną czytelnika od pierwszej chwili.
- Uwzględnij paski wyszukiwania, menu nawigacyjne i specjalne katalogi.
- Zaprojektuj odpowiednią strukturę informacji, która ułatwi użytkownikowi dostęp do każdej kategorii w Twoim sklepie.
- Wyeliminuj wyskakujące okienka i inne elementy, które mogą być irytujące.
- Przedkładaj obrazy nad tekst
- Zmniejsz rozmiar obrazów, aby nie spowalniały one czasu ładowania strony.
- Włącz możliwość automatycznego logowania
Inną opcją jest zaprojektowanie aplikacji natywnej, którą użytkownik może pobrać i zapisać na swoim telefonie. Choć ta droga wymaga większych nakładów początkowych, to w dłuższej perspektywie przynosi większe zyski.
3. Nadaj priorytet płatnej reklamie w sieciach społecznościowych
Tę radę należy traktować z przymrużeniem oka, ponieważ zależy ona od zwyczajów klientów dotyczących przeglądania stron. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, większość użytkowników woli korzystać ze swoich telefonów komórkowych do odwiedzania sieci społecznościowych, niż do wyszukiwania organicznego. W tym sensie najbardziej logiczne byłoby zainwestowanie w reklamę tam, gdzie są Twoi odbiorcy.
Jeśli pierwszy krok – analizę – wykonałeś poprawnie, powinieneś wiedzieć, która sieć społecznościowa jest najważniejsza na Twoim rynku i generuje najwięcej zaangażowania. To właśnie na niej należy skupić swoją strategię reklam w social mediach.
Bardzo cenną cechą sieci społecznościowych jest to, że oferują one dość szczegółowe informacje o gustach i zainteresowaniach klientów. Wykorzystaj to, aby lepiej ukierunkować swoje kampanie i zwiększyć współczynnik konwersji reklam.
Ponadto, każda sieć społecznościowa ma swoje własne cechy szczególne. Na przykład, ze względu na dużą konkurencję, reklama na Facebook Marketplace musi być bardziej bezpośrednia i agresywna. Z drugiej strony Instagram wymaga większej oryginalności.
Czy Twój klient korzysta z m-Commerce, ale nie z mediów społecznościowych? Nie ma problemu, dowiedz się, na jakich platformach cyfrowych spędza najwięcej czasu i skontaktuj się z klientem za ich pośrednictwem.
4. Włącz automatyczną płatność na etapie kasy
Wskaźnik porzuceń koszyka na smartfonach jest często dość wysoki, co stanowi jedno z największych wyzwań, z jakimi będziesz musiał się zmierzyć.
Aby odwrócić tę sytuację, oprócz uproszczenia procesu, należy włączyć dogodne oraz odpowiednie opcje płatności (np. BLIK, Apple Pay, płatność za pobraniem), zwłaszcza jeśli nie posiadasz certyfikatów bezpieczeństwa SSL.
Zaleca się również, aby dane rozliczeniowe klienta były wypełniane automatycznie. W przeciwnym wypadku, za każdym razem, gdy użytkownik będzie chciał dokonać zakupu, będzie musiał wpisać numer karty ręcznie, korzystając z klawiatury telefonu. Jest to często główna przyczyna niepowodzeń w m-Commerce, unikaj jej za wszelką cenę. Zoptymalizowana kasa jest zawsze bardzo pomocna w zwiększaniu konwersji, zarówno w handlu elektronicznym, jak i m-Commerce.
5. Spraw, aby Twoja obsługa klienta była przyjazna dla m-Commerce
Na wszystkie wątpliwości, które mogą pojawić się w trakcie przeglądania przez klienta środowiska mobilnego należy odpowiadać za pośrednictwem tego samego kanału.
Bardzo przydatną funkcją w tym zakresie jest czat responsywny. Dzięki niemu użytkownik będzie mógł skontaktować się z obsługą klienta, nie zbaczając z lejka sprzedażowego. Można również skonfigurować go tak, aby automatycznie udzielał odpowiedzi na określone pytania, jeśli obciążenie pracą w dziale wsparcia jest zbyt duże.
Ponadto, czaty są cennym źródłem informacji o zachowaniach kupujących. Jeśli zdecydowałeś się na zaprojektowanie aplikacji natywnej, możesz skorzystać z tego narzędzia, aby utrzymać kontakt z klientami i znaleźć różnice między użytkownikiem aplikacji a użytkownikiem sklepu internetowego.
Inną wygodną funkcją jest callback. Jest to usługa oddzwaniania, za pomocą której dział obsługi klienta kontaktuje się z użytkownikiem, gdy ten kontynuuje zakup i oczekuje na telefon. W ten sposób nie tylko wyeliminujesz wszelkie czynniki rozpraszające uwagę, ale także możesz wykorzystać działanie do udzielania klientom porad i zaleceń.
Dzięki tym 5 praktykom zmniejszającym wskaźnik porzuconych koszyków osiągniesz perfekcyjny etap kasy w swoim sklepie online.
6. Dostosuj cykl posprzedażowy do potrzeb m-Commerce
Sposób, w jaki potraktujesz klienta po sprzedaży, zadecyduje o tym, czy w przyszłości wróci on do Ciebie, czy wybierze Twoją konkurencję.
W związku z tym, a także biorąc pod uwagę fakt, że wkraczamy na teren m-Commerce, istotne jest, aby wszystkie działania posprzedażowe z udziałem klienta były wysokiej jakości i ukierunkowane na urządzenia, z których dokonuje on zakupu.
Na przykład, jeśli chcesz zapewnić dobrą obsługę posprzedażową, unikaj portali zintegrowanych ze stroną internetową przewoźnika; najlepiej byłoby, gdybyś miał możliwość zaprogramowania automatycznych wiadomości e-mail, aby użytkownik mógł się za ich pomocą skontaktować z firmą przewozową przy użyciu telefonu.
Pamiętaj, że kupujący, który dokona konwersji z telefonu komórkowego, najprawdopodobniej będzie również zarządzał wysyłką i śledzeniem przesyłki z tego miejsca. Dlatego nie zaleca się zmuszania go do migracji na inne urządzenie.
Jednym z najlepszych i najprostszych narzędzi do automatyzacji obsługi posprzedażowej jest Outvio. Dzięki niemu można zautomatyzować wysyłki, zaplanować wysyłkę wiadomości e-mail, umożliwić międzynarodowe zwroty i wiele innych.
Sposób, w jaki dokonujemy zakupy zmienia się z dnia na dzień. Dostosowanie e-Commerce do nowych trendów pozwoli Ci być spokojnym na przyszłość.