Konferencje

AdEx: Reklama mobilna w Polsce rośnie w siłę

Według najnowszych danych IAB Polska i PwC, w pierwszym półroczu 2023 roku wydatki na reklamę online w Polsce wyniosły 3,583 mld zł, co oznacza wzrost o 12 pkt .proc. w ujęciu rok do roku. W tym samym okresie, wydatki na reklamę mobilną osiągnęły poziom 1,082 mld zł, co oznacza wzrost o 8 pkt .proc. w ujęciu rok do roku.

Może Cię zainteresować: Mobile marketing oczyma gości Mobile Trends Podcast

W 2023 r. prawie połowa polskich przedsiębiorstw korzystała z mediów społecznościowych, a 14,6% z otwartych danych publicznych. Co piąte przedsiębiorstwo płaciło za reklamę w Internecie. W porównaniu z 2021 r. znacznie wzrósł odsetek przedsiębiorstw kupujących usługi w chmurze (o 27 p. proc.).

Reklama online

Reklama online w Polsce w I półroczu 2023 roku utrzymała dwucyfrowe tempo wzrostu. W pierwszym kwartale indeks wzrostu wyniósł 14 proc., a w drugim kwartale 11 proc. W efekcie, w całym półroczu dynamika wzrostu wyniosła 12 proc. Wartość rynku reklamy online w Polsce wyniosła 3,6 mld zł. Dominowała na nim reklama graficzna, która stanowiła 42 proc. rynku. Drugim największym segmentem była reklama w wyszukiwarkach (SEM), która stanowiła 33 proc. rynku. Z punktu widzenia branży, największym reklamodawcą w I półroczu 2023 roku był handel, który odpowiadał za 30 proc. wydatków na reklamę online. Kolejne miejsca zajęły: finanse (13 proc.), motoryzacja (12 proc.) oraz telekomunikacja (10 proc.).

Reklama mobilna wciąż rośnie

Jak wynika z infografiki, przygotowanej przez IAB Polska, w pierwszym półroczu 2023 roku, reklama mobilna stanowiła 30,4 proc. całego rynku reklamy online w Polsce. Był to drugi co do wielkości segment rynku, po reklamie display, która stanowiła 41,9 proc.

Wzrost wydatków na reklamę mobilną w Polsce jest związany z rosnącą popularnością urządzeń mobilnych wśród Polaków. Według danych GUS, w 2023 roku, dostęp do Internetu posiadało 93 proc. gospodarstw domowych. W skali roku udział gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu przez szerokopasmowe łącze stacjonarne nie zmienił się. Dostęp przez szerokopasmowe łącze mobilne wykazało o 3,1 p. proc. gospodarstw więcej. Z kolei ze smartfona korzysta aż 76 proc. Polaków, a z tabletu 12 proc. – Reklama mobilna jest coraz bardziej popularna w Polsce, ponieważ jest skutecznym sposobem dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Polacy spędzają coraz więcej czasu w Internecie za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego reklamodawcy coraz częściej lokują swoje reklamy właśnie w tym kanale – mówi Robert Rachwał, prezes Wellms.

Młodzi są mobilni

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IAB Polska i PwC, reklama mobilna jest najbardziej skuteczna w dotarciu do młodych osób. Wśród użytkowników urządzeń mobilnych w wieku 18-24 lata, reklama mobilna jest postrzegana jako najbardziej skuteczna w budowaniu świadomości marki (62 proc.), a także w generowaniu ruchu na stronie internetowej (59 proc). – Jeśli chodzi o sprzedaż mobilną to bardzo ważną statystyką jest to, że obecnie 78 proc. użytkowników w internecie dokonuje zakupów online za pośrednictwem smartfona. Warto pamiętać też o tym, że osoby z przedziału 15-24 jeszcze chętniej korzystają przy tym ze smartfonów, bo jest to aż 92 proc użytkowników. więc jeśli mamy produkty odpowiednie dla tej grupy docelowej, to mobile jest to kanał, który warto zaimplementować w swojej strategii marketingowej. – mówiła Kamila Gąsior.

Udział mobile w polskim torcie reklamowym będzie rosnąć

Według prognoz IAB Polska, w 2024 roku wydatki na reklamę mobilną w Polsce wyniosą 1,232 mld zł, co oznacza wzrost o 14,7 pkt. proc. w ujęciu rok do roku.

Udostępnij
Zobacz także