Konferencje
Mobile Trends

Czy chatboty wyprą aplikacje mobilne? Część 1

Chatboty są coraz bardziej popularną formą nie tylko komunikacji z klientem, ale też komunikacji połączonej ze sprytną promocją marki czy usługi. Branża nowych technologii na przestrzeni lat poddawana była wielu zasadniczym transformacjom. Popularność zautomatyzowanej komunikacji z klientem z roku na rok rośnie, co może być kolejnym etapem zmian technologicznych i biznesowych.

Pierwszą z spektakularnych przemian było zastąpienie pulpitu systemu operacyjnego przeglądarką internetową. Podobnie było z przejściem od modelu klient-serwer do stron internetowych. Aktualnie prognozy pokazują, że niebawem aplikacje mobilne zastąpione zostaną przez boty. Dlaczego tak się dzieje i w czym boty są lepsze od aplikacji? Poniżej postaramy się znaleźć odpowiedź na to pytanie.

Kilka słów o Chatbotach

Biorąc pod uwagę badania firmy Gartner  do roku 2020, 85 % interakcji z klientami będzie się odbywało bez zarządzania ze strony człowieka. Wzrost popularności chatbotów rozpoczął się stosunkowo niedawno, bo w roku 2016. Niecałe pół roku później główni technologiczni giganci uruchomili rozwój platform opartych na działaniu botów, stworzyło własnego chatbota lub zainwestowało w te dwie formy technologicznego rozwoju.

Chatboty zasadniczo mają ułatwić i zautomatyzować interakcję i komunikację klienta z firmą. Przy czym słowo automatyzacja nie ma tutaj wydźwięku negatywnego. Wręcz przeciwnie. Mają one tworzyć wrażenie realnego, inteligentnego rozmówcy, który jest gotowy odpowiedzieć na każde nasze pytanie czy wątpliwość.

Chatboty i marketing

Chatboty mogą uzupełniać również działania marketingowe czy sprzedażowe, jednak raczej nie mogą zastąpić niektórych popularnych aplikacji z branży e-commerce, takich jak np Amazon, Alibaba czy Flipkart. Ciężko byłoby również całkowicie zautomatyzować platformy społecznościowe takie jak Facebook, Twitter czy WhatsApp. Chociaż chatboty na pewno zajmują na tych platformach całkiem sporo miejsca. To co działa na korzyść chatbotów to to, że tzw. “czatowanie” jest dla człowieka bardziej naturalną czynnością niż korzystanie z aplikacji, dlatego też  wypadają one lepiej w kontekście doświadczeń użytkownika.

Zmęczenie aplikacjami

W marcu 2015 roku, wspomniana już w tym artykule firma Gartner opublikowała raport, który pokazywał, że  korzystanie z aplikacji zanotowało pewien zastój. Powodem takiego stanu rzeczy jest zmęczenie użytkowników ogromem aplikacji, koniecznością ich aktualizowania i tym, że ich nadmiar powoduje spore problemy z pamięcią telefonu.

Chatboty pozwolą zaoszczędzić pamięć w telefonie

W rzeczywistości wszystkie aplikacje mobilne i strony internetowe są tylko zbiorem informacji. Wszystko to, tak naprawdę może być “spakowanie” w jednej aplikacji, gdzie za pomocą chatbota, użytkownik ma dostęp do wszystkiego co mu potrzebne. Łącząc usługi takie jak zakup biletów do kina , rezerwacje hoteli czy rezerwacje biletów lotniczych w jednej aplikacji do obsługi wiadomości, unikamy pobierania wielu narzędzi jednocześnie. Pozwala nam to na zaoszczędzenie miejsca w telefonie, co z kolei przyczynia się do szybszego i wydajniejszego działania urządzenia.

Źródło:
http://www.business2community.com/mobile-apps/will-chatbots-end-mobile-apps-01853484#CPir41cEvM34B72A.97
http://www.gartner.com/imagesrv/summits/docs/na/customer-360/C360_2011_brochure_FINAL.pdf
http://www.gartner.com/newsroom/id/3018618

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także