Konsumenci w sieci mają coraz większe wymagania zarówno do obsługi klienta, jak i technologii. Często od jakości systemów informatycznych zależy, czy staną się Twoimi klientami czy zakupy zrobią u konkurencji. Projektowanie sklepów, które są dopracowane, skutecznie sprzedają, a przy tym wszystkim mają doskonały UX jest coraz trudniejsze. Rozwiązaniem na te wymagania rynku jest architektura headless. Czym ona jest i czy każdy sklep internetowy jej potrzebuje? Czym jest headless e-commerce?
Sklep internetowy składa się z dwóch części – backendu, czyli technologicznego zaplecza, którego konsumenci nie widzą oraz warstwy frontend’owej, która najczęściej decyduje o wrażeniach z korzystania z samego sklepu. Headless commerce to rewolucja w zarządzaniu i dostarczaniu treści. Najprościej mówiąc, headless commerce to oddzielenie backendu sklepu internetowego od frontu, dzięki czemu można uzyskać dużo większą elastyczność.
Architektura headless ma uprościć skomplikowany proces budowy i prowadzenia sklepu internetowego. Przede wszystkim korzysta z możliwości jakie dają interfejsy API. To podejście do projektowania systemów sprzedażowych pozwala omijać pewne ograniczenia, które można napotkać w tradycyjnym podejściu do projektowania sklepów.
W efekcie headless pozwala na nieograniczoną ilość zmian po stronie szablonu, ponieważ oddziela interfejs użytkownika od silnika e-shopu. Ponieważ zakupy w sieci bardzo dynamicznie się zmieniają, właściciele sklepów potrzebują coraz to większej elastyczności w funkcjonowaniu i wyglądzie sklepu. Klienci oczekują, że e-shopy zapewnią bardzo szybką obsługę, a sprzedawcy internetowi, aby zachować konkurencyjność są zmuszeni sprostać nieustannie rosnącym wymaganiom konsumentów – od szybkiego ładowania strony, przez spersonalizowane doświadczenie po mobilne płatności.
Jedną z kluczowych cech rozwiązania headless jest jego elastyczność. Developerzy projektując storefront nie muszą martwić się, czy zmiana wprowadzona w checkoutcie wpłynie na logikę backendu i “popsuje” kluczową funkcję na przykład płatności.
Zalety podejścia headless w e-commerce
Przejście na architekturę headless ma wiele zalet. W kontekście e-commerce pozwala na wprowadzanie relatywnie szybko nowych elementów do sklepu np. zegar odliczania do końca promocji na karcie produktu, wyliczyć cenę z zastosowaniem rabatu albo powiązać artykuły blogowe z produktami? Wybierając headless Twój zespół IT nie musi martwić się o obsługę tych funkcji w corze e-sklepu.
Po stworzeniu wymarzonego wyglądu sklepu, kontrola nad jego zawartością będzie łatwa. Dzięki CMS (system do zarządzania contentem) edycja, zmiany czy aktualizacje będą przede wszystkim łatwe. Stawiając w organizacji na headless można założyć wdrożenie storefrontu zgodnie ze standardem Progressive Web App. PWA to szereg fantastycznych zalet dla klientów i sprzedawcy. Są to m.in. możliwość pobrania sklepu w postaci aplikacji mobilnej bezpośrednio ze strony internetowej i oczywiście bez tworzenia dedykowanej aplikacji na urządzenia mobilne. PWA to również superszybkie ładowanie witryny. Dzięki korzystaniu z pamięci podręcznej przeglądarki, pozwala na widoczne gołym okiem szybsze ładowanie treści, zdjęć, a nawet wydajniejsze wyszukiwanie, sortowanie i filtrowanie produktów w sklepie internetowym.
Headless w połączeniu z Progressive Web Apps oferują jednakowe doświadczenie na każdym urządzeniu. Biznesowo przekładają się to na generowanie wyższej konwersji oraz niższe koszty pozyskania klienta.
Wady podejścia headless dla sklepu internetowego
Architektura headless ma też swoje ograniczenia i mają one przede wszystkim aspekt ekonomiczno-biznesowy. Migracja na headless może być za drogie dla małych i średnich e-commerce’ów. Na rynku nie ma jeszcze wiele dostępnych opcji headless’owych, a jeżeli są, to ich cena jest dość wysoka. Rozwiązania oparte o tę architekturę nie są tak gotowe i przystępne jak tradycyjna platforma e-commerce – trzeba je stworzyć od podstaw. To oczywiście wymaga czasu i umiejętności, co czyni inwestycję droższą.
Skoro trzeba taki e-sklep zaplanować, a dopiero następnie wdrożyć to wymaga on o wiele więcej czasu na wystartowanie z pierwszą sprzedażą. Najprostszy sklep na platformie można uruchomić w ciągu nawet jednego dnia. Wystarczy skorzystać z gotowych integracji, wprowadzić produkty i sklep gotowy jest obsłużyć pierwszych klientów.
I ostatnia kwestia to, aby postawić witrynę niezależnie od core sklepu będziesz potrzebować developera. Programista stworzy Twój sklep, skonfiguruje odpowiednią infrastrukturę i CMS, za pomocą którego będziesz mógł zarządzać sklepem. W przeciwieństwie do rozwiązań SaaS w e-commerce, w których jesteś w stanie sam uruchomić sprzedaż w internecie, w przypadku headless to się po prostu nie uda bez wiedzy i doświadczenia.
A jeżeli nie headless commerce, to może warto postawić na PWA?
Osoby zarządzające sklepami internetowymi często zastanawiają się, czy w ich biznesie sprawdzi się standard Progressive Web Apps. Sprawdź trzy warunki w jakich wdrożenie PWA będzie zasadne i przyniesie korzyści Tobie oraz klientom.
Warunek 1 – ruch mobilny
Jeżeli w Twoim sklepie internetowym większość sesji i transakcji pochodzi z urządzeń mobilnych, to PWA jest dla Ciebie. Wzmożony ruch mobilny często dotyczy głównie konkretnych branż – fashion, beauty, elektroniki, ale także marketplace. Jeśli Twój sklep internetowy ma większość ruchu z poziomu desktopu to wdrożenie rozwiązania progresywnego, nie wpłynie znacząco na odbiór szybkości ładowania się treści. Strony responsywne na desktopie mają bardzo dobre wyniki w obszarze wydajności. Natomiast na urządzeniach mobilnych w znakomitej większości nie są już tak dobre.
Warunek 2 – zasoby ludzkie
Jeśli zdecydujesz się zlecić wdrożenie storefrontu zewntrznej agencji IT, to zadbaj o stałą opiekę, utrzymanie bieżące, aktualizacje, rozwój o nowe funkcje, rozwój API i dostosowanie go do nowych wyzwań biznesowych.
Warunek 3 – zasoby finansowe
Pamiętaj, że wdrożenie PWA do swojego sklepu internetowego jest pewnego rodzaju inwestycją, która w początkowej fazie wymaga zasobów finansowych. Większe koszty generuje tutaj infrastruktura (serwer), jej rozwój i utrzymanie. Oczywiście, ta inwestycja ma się zwrócić w postacie wiekszych dochodów, jednakże na początku musisz się liczyć, że będzie wymagała dopłacania do tego.
Kiedy warto pomyśleć o PWA dla sklepu internetowego?
Można wskazać kilka momentów w życiu sklepu internetowego, w których można rozważać przejście z tradycyjnego storefrontu na PWA.
Redesing
Eksperci e-commerce wskazują, że co pięć lat dobrze jest odświeżyć sklep. Moment, w którym chcemy przeprowadzić redesign, to idealny czas na przejście na szablon progresywny. Czas wdrożenia będzie podobny, a zyskujesz o wiele więcej niż w przypadku nawet świetnie zoptymalizowanego szablonu responsywnego.
Replatforming
Drugim, idealnym momentem na wdrożenie PWA jest czas, kiedy migrujesz na nową platformę e-commerce. Jeżeli tylko nowy dostawca oferuje sklep spełniający wytyczne PWA, warto zrobić start w czymś nowym. Migracja danych sklepu nie będzie się różnić, a dostosowanie wyglądu sklepu zajmie tyle, co napisanie nowego szablonu RWD.
Zmiana biznesowa
Trzecia sytuacja, która tworzy idealną okazję do zmiany na PWA, to moment, kiedy następuje w sklepie internetowym duża zmiana biznesowa. Przykładowo, włączenie dużego globalnego systemu do zarządzania obszarem w całej firmie np. magazynem, logistyką albo transformacja cyfrowa. W tym momencie warto pójść o krok dalej i do planów projektowych dodać również przejście na PWA i nie rozwijać starszego podejścia RWD.
Nowy sklep internetowy
Czwarta sytuacja, w której warto rozważyć wdrożenie zmiany to moment, w którym zakładamy sklep zwłaszcza w kategorii, która należy do tych najbardziej mobilnych (moda, uroda, elektronika). Jeżeli tylko znajdziesz dostawcę, np. takiego jak AtomStore, który oferuje wdrożenie sklepu w PWA nie wahaj się. Taka zmiana zaprocentuje w przyszłości, ponieważ już na starcie jesteś szybszy od konkurencji.
PWA to nie chwilowa moda i rozwiązanie to zostanie z nami na dłużej. Po pierwsze, zadba o to Google, które jest ambasadorem tego standardu a póki co wszyscy do wymagań giganta się dostosowują. Po drugie, dotychczasowe wdrożenia PWA są optymistyczne. Sklepy internetowe po wdrożeniu tego rozwiązania odnotowują szybszy czas ładowania się strony, wyższą konwersję, niższy współczynnik odrzuceń, większą retencję – to wszystko pozytywnie wpływa na wynik finansowy firmy.
Michał Szmigielski
Chief Operating Officer w AtomStore
COO & co-founder AtomStore – platformy e-commerce enterprise w modelu SaaS. W e-commerce czuje się jak ryba w wodzie (pewnie ma to coś wspólnego z jego miłością do żeglowania). Od 2016 roku buduje zespół, produkt oraz markę polskiego systemu do sprzedaży internetowej AtomStore. Na swoim koncie ma setki wdrożeń sklepów internetowych, w tym dla liderów sprzedaży online, jak HalfPrice, iSpot czy Cocolita. Codzienne rozmowy z e-commerce managerami sprawiają, że Michał świetnie orientuje w problemach i wyzwaniach, przed którymi stoją dziś duzi i średni sprzedawcy. W czasie wolnym to kapitan łodzi, którą można spotkać między innymi u wybrzeży Chorwacji.
Posłuchaj podcastu!
Widzimy, że interesuje Cię tematyka PWA! Posłuchaj podcastu z Łukaszem Pluteckim, CEO w AtomStore, który przybliża to zagadnienie od podstaw!